دستگاه‌ها باید ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از تجدیدپذیرها تامین کنند

پنجره‌ایرانیان؛ درحالی‌که بر اساس یک مصوبه قانونی دستگاه‌ها مکلف بودند که تا سال ۱۳۹۷ به میزان ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از محل تجدیدپذیرها تامین کنند، به گفته مسئولان انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر بسیاری از نهادهای دولتی در این زمینه اقدام نکرده‌اند، ولی با اجرایی شدن این مصوبه به‌جای تغییر ساعت کاری ادارات دولتی در تابستان می‌توان از پیک مصرف در ادارات دولتی کاست.
  • دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 10:33

سید محمدجواد موسوی، عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در انتهای شهریورماه سال ۱۳۹۵ هیات وزیران مصوبه‌ای با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری به دستگاه‌ها ابلاغ کرد که بر اساس آن کلیه سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی ملزم هستند ظرف دو سال یعنی تا پایان شهریور ۱۳۹۷، ۲۰ درصد از برق مصرفی خود را از محل انرژی تجدیدپذیر تامین کنند و در صورت عدم اجرای مصوبه، ۲۰ درصد از برق مصرفی آن‌ها با نرخ برق تجدیدپذیر محاسبه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون از ابلاغ مصوبه سه سال گذشته است، اظهار کرد: از سال ۹۵ که مصوبه ابلاغ شد، بعضی ادارات دولتی در سراسر کشور اقدام به نصب سامانه‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی روی سقف ادارات کردند که اقدام بسیار خوبی بود، ولی بسیاری از ادارات دولتی هنوز مصوبه را اجرا نکرده‌اند.

موسوی با ابراز تاسف از اینکه این مصوبه به‌صورت کامل اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از یک سال و دو ماه از اتمام مهلت تعیین‌شده گذشته است و طبق گفته مقامات وزارت نیرو در جلسات کمیته ماده ۱۲ اتاق بازرگانی ایران، دستورالعمل مربوط به مصوبه در سال ۹۷ تهیه‌شده و منتظر ابلاغ توسط وزارت نیرو به شرکت‌های توزیع است. به دلیل اینکه این دستورالعمل هنوز به شرکت‌های توزیع سراسر کشور ابلاغ نشده است، شرکت‌های توزیع نتوانسته‌اند نسبت به محاسبه تعرفه برق مصرفی اداراتی که مصوبه را اجرا نکرده‌اند، بر اساس نرخ تجدیدپذیر اقدام کنند، لذا ادامه اجرای این مصوبه با کندی روبرو شده است.

 

مزایای تولید برق تجدیدپذیر در ادارات دولتی

وی درباره ظرفیت موردنیاز تجدیدپذیر برای اجرای مصوبه، یادآور شد: هنوز اطلاعات دقیقی از میزان برق مصرفی ادارات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در دسترس ما نیست، ولی بر اساس تخمین‌های موجود، فقط در شهرستان مشهد مشمولین طرح فوق دارای انشعاب مصرفی بالای ۲۰۰ مگاوات بوده و ظرفیت ۲۰ درصد قابل‌اجرای آن به بیش از ۴۰ مگاوات می‌رسد. اگر استان‌های کشور را در نظر بگیریم، ظرفیت تجدیدپذیری که باید نصب شود، بالای هزار مگاوات خواهد بود.

موسوی درباره پیک مصرف برق در تابستان و مشکلات به وجود آمده، گفت: در سال‌های اخیر شاهد افزایش پیک مصرف برق در تابستان هستیم که شامل ادارات دولتی نیز می‌شود و شاهد هستیم که دولت اقدام به تغییر ساعات کاری ادارات می‌کند که موجب اتلاف منابع کشور می‌شود. از طرف دیگر در تابستان بیشینه تابش خورشید در کشور را داریم و خروجی نیروگاه‌های خورشیدی بسیار عالی است. لذا در صورت احداث سامانه‌های خورشیدی روی سقف ادارات، شاهد کاهش پیک مصرف برق ادارات دولتی به مقدار زیادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: ازاین‌رو به وزارت نیرو پیشنهاد می‌کنیم که برنامه نصب سامانه‌های خورشیدی را به‌صورت جدی در برنامه «۰۹۹» خود قرار دهد.

 

توسعه کسب‌وکارهای خورشیدی در کشور با اجرای یک مصوبه

موسوی در خصوص اثرات اجرایی کردن این قانون بر کسب‌وکار تجدیدپذیر، بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی پیمانکار، مشاور، تامین‌کننده و تولیدکننده تجهیزات انرژی خورشیدی در استان‌های کشور وجود دارند که با اجرای این قانون چرخش کار وسیعی میان بازیگران عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر شکل خواهد گرفت.

وی به یکی دیگر از مزایای اجرای طرح اشاره کرد و یادآور شد: در این طرح برق خورشیدی تولیدشده در اداره به مصرف داخلی ادارات می‌رسد و فروش برق به وزارت نیرو وجود ندارد، لذا از بودجه خرید برق تجدیدپذیر که در حال حاضر با محدودیت روبرو است، استفاده نمی‌شود.

 

چالش بودجه دستگاه‌های دولتی برای اجرای مصوبه

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها بیان می‌کنند که ردیف بودجه لازم را برای اجرای این ماده‌قانونی ندارند، ادامه داد: تامین ۲۰ درصد برق دستگاه‌های دولتی از محل انرژی‌های تجدیدپذیر یک الزام قانونی است که باید اجرایی می‌شد و درصورتی‌که کمبود اعتبارات هم باشد، ردیف‌های بودجه دیگری در این دستگاه‌ها وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها برای نصب سامانه‌های خورشیدی استفاده کرد.

وی توضیح داد: به‌عنوان‌مثال در ضوابط اجرایی قانون بودجه که هرسال ابلاغ می‌شود، دستگاه‌های اجرایی مجاز هستند یک درصد از اعتبارات سالانه را برای موضوعات «مدیریت سبز» هزینه کنند که نصب سامانه‌های خورشیدی یکی از این موارد است.

 

ظرفیت موردنیاز سامانه تجدیدپذیر ادارات

موسوی، ظرفیت موردنیاز ادارات برای نصب سامانه‌های خورشیدی را بسته به میزان برق مصرفی در ادارات دانست و یادآور شد: ازآنجایی‌که ادارات دولتی موجود خیلی بزرگ نیستند، سامانه‌های بین ۵ تا ۱۰۰ کیلووات اغلب پاسخگوی تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی آن‌ها خواهد بود.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از دستگاه‌ها فضای مناسب برای راه‌اندازی چنین نیروگاه‌هایی را نداشته باشند، تاکید کرد: این دستگاه‌ها می‌توانند در ساختمان‌های سایر شعب خود که فضای مناسب را دارند، اقدام به نصب سامانه خورشیدی کنند.

 

نصب سامانه خورشیدی یکی از شاخص‌های مدیریت سبز و جشنواره شهید رجایی

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر، قانون «مدیریت سبز» را به‌عنوان یکی از مکانیزم‌های تشویقی برای اجرای این مصوبه دانست و اضافه کرد: در برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور، قانون مدیریت سبز وجود دارد که اخیرا در خرداد ۱۳۹۸ آئین‌نامه آن نیز به تصویب هیات وزیران رسید. در این آئین‌نامه، ۶ شاخص با مجموع هزار امتیاز تعریف شده است که ازجمله آن‌ها شاخص مصرف انرژی با ۳۰۰ امتیاز است و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با ضریب ۲ در کسب امتیاز این شاخص اثر قابل‌توجه دارد.

وی افزود: طبق این آئین‌نامه، سالانه سه دستگاه برتر استانی که بیشترین امتیاز را کسب کرده‌ باشند، معرفی و تشویق می‌شوند و سه دستگاه دارای کمترین امتیاز نیز اعلام عمومی خواهند شد. همچنین ۷۵ امتیاز به‌دست‌آمده در مدیریت سبز در جشنواره شهید رجایی منظور می‌شود.

موسوی ضمن بیان اینکه باید توجه شود که فرهنگ‌سازی‌ها از سوی دولتی‌ها به سمت عموم مردم جاری می‌شود، افزود: دولت ابتدا باید از خودش شروع کند و اقدام به نصب سامانه‌های تجدیدپذیر در ادارات دولتی کند. بدین ترتیب به‌موازات اجرای سیستم خرید تضمینی برق از بخش خصوصی که تاکنون به بیش از ۸۰۰ مگاوات رسیده است، خود دولت نیز موجب توسعه تجدیدپذیرها می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر با ذکر یک مثال، بیان کرد: در سال‌های گذشته برای واکسیناسیون فلج اطفال بسیج عمومی صورت گرفت، به‌گونه‌ای که دولت ایران در دنیا رتبه اول در این زمینه را کسب کرد. با اجرای مصوبه الزام ادارات دولتی به تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی از انرژی‌های تجدیدپذیر، دولت ایران می‌تواند به‌عنوان دولتی پیشرو در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر شناخته شود و اعتبار جهانی کسب کند.

 

راهکارهای اجرایی شدن مصوبه

موسوی به اهمیت رسانه‌ها در اجرایی شدن این مصوبه اشاره کرد و افزود: جراید و رسانه‌ها با تهیه یادداشت‌ها، برگزاری میزگردها و دعوت از افراد مرتبط از بخش دولتی و خصوصی می‌توانند نقش موثری در تبیین اهداف این مصوبه و پیگیری اجرایی شدن آن داشته باشند.

موسوی افزود: استانداری‌های سراسر کشور به‌عنوان نماینده دولت در استان، نیز می‌توانند در جلسات شورای اداری استان و همچنین با ارسال نامه به دستگاه‌های اجرایی استان، اجرای مصوبه را خواستار شوند. همچنین شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور نیز نقش مهمی در اطلاع‌رسانی این مصوبه و تسهیلگری برای اجرای آن دارند.

 

درخواست از وزارت نیرو برای ابلاغ دستورالعمل

عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که با توجه به نگاه مثبتی که وزیر نیرو نسبت به کاهش پیک مصرف ادارات و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر دارند، مصوبه فوق هر چه سریع‌تر به شرکت‌های توزیع سراسر کشور ابلاغ شود تا در زمان باقی‌مانده تا تابستان سال ۹۹، ادارات اقدام به نصب سامانه‌های خورشیدی کنند. همچنین وزارت نیرو نصب سامانه‌های خورشیدی را به‌عنوان یکی از اقدامات اصلی در طرح ۰۹۹ (تابستان بدون خاموشی) در نظر بگیرد.


ثبت نظر

ارسال