حذف صفرهای پول ملی تاثیری روی واقعیت‌های اقتصادی ندارد

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان با ابراز این عقیده که حذف صفرهای پول ملی روی واقعیت‌های اقتصادی مردم هیچ تاثیری ندارد، تصریح کرد: حذف صفرهای پول ملی هم ازلحاظ روانی و هم از بعد محاسباتی بی‌ارزش بودن پول ملی را کمتر نشان خواهد داد، اما باید تاکید کرد که با این اقدام ارزش پول ملی افزایش پیدا نمی‌کند.
  • سه شنبه 18 دی 1397 ساعت 10:31

دکتر علیرضا شکیبایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، پیرامون موضوع حذف چهار صفر از پول ملی، گفت: در طرح تحول اقتصادی که در آن مباحث تغییرات نرخ ارز و تورم پیش‌بینی می‌شد، تصمیم بر این شد که چند صفر از پول ملی برداشته شود.

وی به پیامدهای حذف صفرهای پول ملی اشاره و اظهار کرد: حذف صفرهای پول ملی بار روانی تورم و افزایش نرخ ارز را کمتر نشان خواهد داد و ازلحاظ روانی مقداری به جامعه آرامش می‌دهد اما تورم کاهش نمی‌یابد و هم‌چنین عملیات محاسبات در ماشین‌حساب‌ها، بانک‌ها و ... راحت‌تر صورت می‌گیرد، بنابراین در طرح تحول اقتصادی حذف چند صفر پیشنهاد داده شد.

رئیس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان از زیرساخت‌های لازم برای حذف صفرهای پول ملی سخن به میان آورد و بیان کرد: به‌صورت موازی صفر پول برداشته‌شده و پول اصلی هم به‌صورت معادل و با دو رنگ متفاوت در جامعه داشته باشیم و به‌تدریج پول جدید جایگزین پول قدیم شود.

شکیبایی بیان کرد: تولید اسکناس هزینه دارد، حذف چهار صفر از پول ملی به کاهش تعداد اسکناس در جریان مبادلات کمک می‌کند، لذا صرفه‌جویی مالی برای بانک مرکزی درزمینه چاپ اسکناس در بر خواهد داشت.

این دکترای اقتصاد به تبیین نوسانات قیمت دلار پرداخت و افزود: تغییرات نرخ دلار روی قیمت اجناس اثر گذاشت اما باید مردم مدنظر داشته باشند که قیمت کنونی دلار حدود سه برابر قیمت دلار بهمن‌ماه سال 96 (3800 تومان) است، لذا سه برابر شدن قیمت اجناس کاملا طبیعی است، بنابراین مردم نباید انتظار ارزان شدن قیمت اجناس را داشته باشند. مگر این‌که قیمت دلار به کمتر از 8000 تومان برسد در این صورت باید انتظار ارزان شدن داشته باشیم.

وی با اشاره به تعطیلی برخی از مغازه‌ها ابراز عقیده کرد: براساس تجربیات، رکود و کاهش رشد اقتصادی کشور در سال 98 ادامه خواهد یافت و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم به یک‌سوم؛ احتمالا ورشکستگی‌ها در سال 98 ادامه خواهد داشت و بخش بزرگی از تولیدکنندگان و فروشندگان در سال 98 نمی‌توانند کالاهای خود را به فروش برسانند و قطعا رکود ادامه خواهد یافت.

شکیبایی با این پیش‌بینی که رشد اقتصادی کشور در شش‌ماهه دوم امسال و سال آینده به صفر و حتی منفی خواهد رسید ادامه داد: برخی از واردکنندگان و تولیدکنندگان به دلایل متعدد تمایلی به ترخیص کالاهای خود از گمرک ندارند، زیرا اگر کالای خود را ترخیص کنند باید با قیمت مصوب در بازار عرضه کنند در غیر این صورت مشمول احتکار خواهند شد بنابراین ترجیح می‌دهند که کالاهایشان در گمرک بماند تا برچسب احتکار یا فروش خارج از شبکه به آن‌ها نخورد و منتظرند تا کالای خود را با قیمت بهتری در آینده بفروش برسانند که خود نشان خواهد داد در آینده باید شاهد افزایش اجناس در سطح بازار باشیم.


ثبت نظر

ارسال