تجدیدپذیر بودن نشانه پاک بودن آن نیست

پنجره‌ایرانیان؛ یک کارشناس انرژی گفت: به نظر می‌رسد استفاده از عبارت تجدیدپذیر به‌عنوان روشی برای تولید انرژی، به‌نوعی دور زدن مفهوم پاک بودن است؛ چراکه تمام فعالیت‌های انسانی، ازجمله کشاورزی و تولید انرژی از جهات مختلف تأثیری خالص بر طبیعت می‌گذارند که این تأثیر هیچ‌گاه کاملاً صفر نخواهد شد، ولی باید تلاش کنیم مجموع این تأثیرات را تا حد ممکن کاهش دهیم.
  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 ساعت 10:20

به گزارش مهر، محمدمهدی صدیقی، کارشناس حوزه انرژی درباره ماهیت انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: به نظر می‌رسد استفاده از عبارت تجدیدپذیر به‌عنوان روشی برای تولید انرژی، به‌نوعی دور زدن مفهوم پاک بودن است؛ چراکه تمام فعالیت‌های انسانی، ازجمله کشاورزی و تولید انرژی از جهات مختلف تأثیری خالص بر طبیعت می‌گذارند که این تأثیر هیچ‌گاه کاملاً صفر نخواهد شد، ولی باید تلاش کنیم مجموع این تأثیرات را تا حد ممکن کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه کلمه پاک درباره انرژی یک مفهوم نسبی است، ادامه داد: به‌طور مثال در کشور افغانستان که مصرف هیزم که دی‌اکسید کربن بیشتر و انرژی کمتری تولید می‌کند رایج‌تر است، استفاده از نفت، به دلیل عدم آسیب به جنگل‌ها، نسبت به هیزم پاک‌تر محسوب می‌شود. به همین ترتیب استفاده از گاز نسبت به نفت آلایندگی کمتری دارد و پاک‌تر است.

به گفته صدیقی تجدیدپذیر بودن برای انرژی لزوماً معادل پاک بودن نیست. اساساً منابع مختلف انرژی را می‌توان با دو معیار چگالی (فشردگی) و منظم بودن موردبررسی و قضاوت قرار داد. به‌این‌ترتیب هر چه یک انرژی فشرده‌تر و منظم‌تر باشد ازنظر تولید انرژی و سرمایه‌گذاری و حتی ازنظر محیط‌زیستی بهتر است.

این کارشناس انرژی افزود: هر چه یک منبع تولید انرژی فشرده‌تر باشد در مساحت کمتری از محیط‌زیست و با مصرف مواد و حجم تأسیسات کمتری انرژی بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد. به‌طور مثال نفت نسبت به زغال‌سنگ فشرده‌تر بوده و ارزش انرژی بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه اکثر منابعی که به آن تجدیدپذیر می‌گوییم از چگالی و فشردگی پایینی برخوردار هستند، توضیح داد: این نوع انرژی‌ها علاوه بر اینکه فشردگی کمی دارند و درنتیجه به نسبت مساحت، تأسیسات و مواد، در مقایسه با منابع انرژی فشرده‌تر، انرژی کمتری تولید می‌کنند، نامنظم نیز هستند. به عبارتی روند تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر در طول روز نامنظم و شلخته است. نرخ تولید انرژی خورشیدی یا بادی قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مطابق الگوی مصرف شبکه نیست بنابراین در عمل قابل‌اتکا نیستند درحالی‌که نیروگاه‌های گازی چنین مشکلی را ندارند. این نامنظم بودن هزینه مالی و بنا به تجربه کشور آلمان و ایالت کالیفرنیا، هزینه زیست‌محیطی زیادی در پی دارد.

صدیقی تصریح کرد: نمودار زیر نشان می‌دهد پنل خورشیدی و بیومس‌ها ازنظر شاخص کلیدی EROI (انرژی تولیدی به انرژی سرمایه‌گذاری شده) در محدوده کمتر از عدد ۷ که حد توجیه‌پذیری اقتصادی است، قرار دارند. در حقیقت، بدون یارانه‌های سرشار دولتی، هیچ انگیزه و سود اقتصادی برای بهره‌برداری از این انرژی‌ها وجود نخواهد داشت. درباره انرژی بادی نیز باوجود مساحت زیادی که از طبیعت اشغال می‌کند میزان تولید انرژی و پایداری آن رقم چندانی نیست.

این کارشناس انرژی در مورد امکان حل مشکلات انرژی تجدیدپذیر با فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی انرژی (باتری) گفت: نیروگاه آیون پا در کالیفرنیای آمریکا به‌عنوان پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان، علی‌رغم استفاده از بهینه‌ترین روش استخراج انرژی آفتاب (خورشیدی متمرکز) و بهینه‌ترین روش ذخیره انرژی (نمک مذاب)، ۴ هزار هکتار فضا از محیط‌زیست بکر را اشغال کرده است، اما تنها به‌اندازه یک نیروگاه گازی متوسط یعنی ۳۹۰ مگاوات برق تولید می‌کند.

صدیقی با اعلام اینکه ۱۰ درصد برق کالیفرنیا در سال ۲۰۱۶ میلادی از انرژی خورشیدی تأمین می‌شد، اظهار داشت: بااین‌وجود آهنگ کاهش آلایندگی تولید برق در این ایالت در آن سال‌ها از کل آمریکا کمتر شد. قیمت برق نیز به دلیل هزینه‌هایی که نامنظم بودن شبکه دارد، افزایش نسبتاً زیادی داشت. در عمل، تنها منبعی که می‌تواند نامنظمی انرژی‌های بادی و خورشیدی در شبکه برق را جبران کند، منبعی از سوخت فسیلی است. علت اینکه آلمان به‌عنوان پایتخت انرژی‌های تجدیدپذیر دنیا وابستگی روزافزونی به زغال‌سنگ خود و گاز روسیه و آمریکا دارد جبران همین نامنظم بودن است. برخلاف تصور عمومی، بررسی‌های کلان آماری نشان می‌دهد که هیچ ارتباط حائز اهمیتی بین افزایش سهم منابع انرژی تجدیدپذیر و کاهش استفاده از انرژی فسیلی در کشور‌ها وجود ندارد. علت این امر غیرقابل ‌اتکا بودن انرژی‌های تجدیدپذیر در شبکه برق است.

 


ثبت نظر

ارسال