بیشترین عامل افزایش قیمت مسکن در تهران

پنجره‌ایرانیان؛ عوامل مختلفی در هزینه نهایی ساخت و تولید مسکن اثر دارند که زمین، مصالح و نهاده‌ها، هزینه خدمات (کارگر)، سود سرمایه‌گذاری و...ازجمله این عوامل هستند. افزایش قیمت هرکدام از این عوامل در قیمت نهایی مسکن مؤثر است. با افزایش قیمت‌ها در ماه‌های گذشته هرکدام از عوامل دخیل در قیمت‌گذاری مسکن رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند که نتیجه آن افزایش 83 درصدی قیمت مسکن در مهرماه نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
  • یکشنبه 20 آبان 1397 ساعت 9:57

افشین پروین‌پور کارشناس بازار مسکن معتقد است چون هزینه نهاده‌ها در هزینه نهایی تولید مسکن 20 درصد است بنابراین افزایش 49 درصدی قیمت آن اثرگذاری قابل‌توجهی در جهش قیمتی مسکن ندارد و قیمت مسکن متأثر از عوامل دیگر، رشد بی‌رویه دارد. به گفته پروین‌پور بیشترین عامل در هزینه نهایی مسکن در ایران، قیمت زمین است چون این شاخص درحال‌حاضر 50 درصد هزینه ساخت را دربر می‌گیرد.

هزینه نیروی انسانی و نهاده‌ها 30 درصد و سود سرمایه‌گذاری نیز 20 درصد در هزینه نهایی تولید مسکن نقش دارد. او می‌گوید با گرانی بیش‌ازاندازه مسکن رکود در این بخش پیش آمده بنابراین رکود خودش عامل تعدیل قیمت می‌شود. اگر براثر رکود قیمت کاذب زمین تعدیل شود عوامل دیگر نیز خودبه‌خود تعدیل قیمت خواهند داشت.

 

اوج تورم در سه گروه مصالح ساختمانی

سه گروه مصالح ساختمانی که بیشترین تورم را در فصل تابستان امسال تجربه کردند معرفی شدند. مرکز آمار ایران، از بروز بیشترین تورم در سه گروه مصالح ساختمانی شامل، «گروه ایزوگام و قیر»، «گروه چوب» و «گروه آهن‌آلات، میلگرد و پروفیل در و پنجره» در تابستان امسال، خبر داده است.

این سه گروه، از شروع ساخت‌وساز تا زمان تکمیل واحدهای مسکونی، موردنیاز سازندگان هستند. این گروه‌ها، در تمام مراحل ساخت، اثر افزایشی خود را بر هزینه‌های ساختمانی اعمال می‌کنند.

 

تحریم تاثیری بر بازار مسکن ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: تحریم‌ها ممکن است اثرات کوتاه‌مدتی بر روی بخش مسکن ایجاد کند اما منجر به گران‌تر شدن مسکن نخواهد شد، زیرا هم‌اکنون نیز قیمت‌ها بالاتر از توان مردم است

مصطفی قلی‌خسروی در مجمع هم‌اندیشی اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: در شرایط تحریم، بخش ساختمان‌سازی امن‌ترین سرمایه‌گذاری است چراکه مسکن یک کالای ماندگار و مطمئن است. از سوی دیگر وزیر جدید راه و شهرسازی اعتقاد به ساخت‌وساز دارد که مورد تاکید رئیس‌جمهور نیز هست و به همین جهت می‌توان پیش‌بینی کرد در حوزه مسکن تحرکاتی ایجاد شود.


ثبت نظر

ارسال