در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر اعلام شد؛

ایجاد اولین انجمن علمی انرژی‌های تجدیدپذیر در وزارت علوم

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران یکی از اهداف برگزاری این کنفرانس را افزایش ارتباطات بین‌المللی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: ۱۰ ایده فناورانه نماد انرژی شهری که در مراکز تحقیقاتی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی پیاده‌سازی شده، در طرح پل سبز زندگی (پل گیشای تهران) اجرا خواهد شد.
  • چهارشنبه 28 فروردین 1398 ساعت 11:1

به گزارش ایسنا، مجید زندی در نشست خبری کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران با اشاره به اینکه کره زمین در صد سال گذشته دو درجه گرم شده و اگر دو درجه افزایش دما پیدا کند، دیگر محل زندگی نخواهد بود، تصریح کرد: غالب مشکلات زیست‌محیطی به روش‌های تبدیل انرژی برمی‌گردد و ۴۰ درجه دی‌اکسیدکربن دنیا ناشی از تبدیل حرارت به برق است.

وی ادامه داد: باید یادآور شد که هر انرژی تجدیدپذیر لزوماً انرژی پاک نیست و خورشید و باد نیز انرژی نو نیستند، بلکه اگر تبدیل به برق شوند یک انرژی نو به‌حساب می‌آیند؛ بااین‌حال هر تبدیل انرژی لزوماً پاک نیست، حتی انرژی خورشید.

رئیس کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران با اشاره به تربیت هفت دوره دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی یکی از اهداف این کنفرانس را افزایش ارتباطات بین‌المللی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دانست و افزود: اساتید ایرانی دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی دانشگاه درحال‌حاضر در دانشگاه‌های مختلف در اروپا و آمریکا مشغول فعالیت موازی هستند و یافته‌های ذهنی آن‌ها در بعضی موارد در تربیت دانشجویان خارجی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی دستاوردهای کنفرانس فوق را در حوزه فناوری سرمایه‌گذاری و ارتباطات علمی بین‌المللی دانست و تاکید کرد: به عبارتی می‌توان گفت کنفرانس انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران یک کنفرانس دانشگاهی نیست، بلکه ۵ بازیگر اصلی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر یعنی دانشگاه شهید بهشتی، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، گروه صنعتی مپنا، شرکت توانیر و پژوهشگاه نیرو برگزارکنندگان اصلی آن هستند.

زندی همچنین با اشاره به حمایت سه مرکز بین‌المللی ازجمله دانشگاه ووپرتال در آلمان و دانشگاه لورن در فرانسه گفت: تحریم‌های ظالمانه در حوزه‌هایی که قوت داریم، نمی‌توانند ما را تحت تأثیر قرار دهند؛ ۳۰ تا ۴۰ درصد اعضای هیئت‌علمی ما اساتید بین‌المللی در قاره‌های آسیا و اروپا هستند و نصف مقالات کنفرانس نیز بین‌المللی است.

رئیس کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران در بخش دیگری از سخنان خود اهداف کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران را ریزش فناورانه، افزایش ارتباطات بین‌المللی علمی و فناورانه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، برخورداری صنعت ایران از یافته‌های پژوهشگران داخلی و خارجی، تشکیل کلون‌های فناورانه شامل پژوهشگران خارجی و داخلی و نیز به تفاهم رساندن بخش دولتی و خصوصی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد.

زندی همچنین به برنامه‌ای برای جذب بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری در یکی از مراکز تحقیقاتی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی تولید غذا، بدون آب، خاک و انرژی متعارف را پیاده‌سازی کرده‌ایم و همچنین ۱۰ ایده فناورانه که نماد انرژی شهری هستند نیز در طرح پل سبز زندگی (پل گیشا) * پیاده‌سازی خواهند شد.

 

برنامه دانشگاه شهید بهشتی برای تأسیس اولین انجمن علمی انرژی‌های تجدیدپذیر در وزارت علوم

محسن زندی، دبیر اجرایی کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران نیز در این نشست تعداد مقالات ارسال‌شده به کنفرانس فوق را ۳۰۰ مقاله عنوان کرد و با اشاره به اینکه مهلت غیررسمی ارسال مقالات به کنفرانس ۵ اردیبهشت‌ماه است، اظهار کرد: ۵۰ درصد مقالات به زبان انگلیسی هستند و حداکثر ۶۰ الی ۷۰ درصد آن‌ها پذیرفته خواهند شد.

وی افزود: تاکنون ۴۰۰ نفر متقاضی ثبت‌نام در کنفرانس بوده‌اند که از این تعداد ۷۰ نفر اعضای کمیته ملی و ۳۰ نفر نیز غیر ایرانی هستند. آخرین‌مهلت ثبت‌نام در کنفرانس ۳۰ فروردین‌ماه جاری خواهد بود.

زندی سپس به اعلام حامیان کنفرانس فوق پرداخت و گفت: ۱۶ دانشگاه ایرانی و ۳ دانشگاه خارجی، ۴ شرکت، ۱۰ سازمان دولتی و تمام ۶ انجمن علمی حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر جزو حامیان این کنفرانس هستند و مقالات نیز در سه پایگاه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی نمایه خواهند شد.

دبیر اجرایی کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران همچنین از برگزاری ۴ میزگرد هم‌زمان، ۴۰ غرفه نمایشگاهی و ۱۰ کارگاه در کنفرانس فوق خبر داد و با اشاره به شعار "انرژی پاک برای ایران " به‌عنوان شعار کنفرانس، خاطرنشان کرد: برنامه داریم تا اولین انجمن علمی انرژی‌های تجدیدپذیر وزارت علوم و نیز اولین انجمن کارآفرینی در این حوزه ذیل وزارت کار را تأسیس کنیم.

هفتمین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید پراکنده ایران، بیست و یکم تا بیست و سوم خردادماه ۹۸ با محورها و موضوعات "سیستم‌های خورشیدی فتوولتاییک "، "سیستم‌های خورشیدی حرارتی "، "انرژی‌های آبی (blue energies)،" "سیستم‌های هیبرید انرژی (‌EHS)"، "محیط‌زیست و انرژی‌های تجدیدپذیر "، "سیستم‌های زیر شبکه (microfrid)، همبست آب، غذا و انرژی (N. W. F. E)، "فناوری نانو در انرژی‌های تجدیدپذیر "، "شبکه‌های هوشمند (smartgrid) سیستم‌های بادی، پیل‌های سوختی، انرژی شهری، مدیریت انرژی، برداشت انرژی، آینده‌نگری انرژی، انرژی‌های زیستی، بهینه‌سازی انرژی، ذخیره‌سازی انرژی، انرژی زمین گرمایی، فناوری‌های نوین در تبدیل انرژی، سیاست‌گذاری انرژی، اقتصاد و انرژی، امنیت پایدار انرژی، نیروگاه برق‌آبی کوچک و "سیستم‌های تولید هم‌زمان برق و حرارت " در پردیس فنی و مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

* طرح برچیده شدن پل گیشا و جایگزینی آن با زیرگذر اولین بار در سال ۱۳۹۵ مطرح شد و سال بعدازآن عملیات اجرایی کلید خورد. در طرح اولیه ساماندهی پل گیشا پیش‌بینی شده بود تا پل به‌طور کامل حذف شود، اما سال ۹۶ با تغییر در طرح‌های اولیه تصمیم بر آن شد تا پل روگذر به پل سبز گیشا تبدیل شود، به این معنا که به‌جای خودروها این بار تنها شهروندان امکان استفاده از پل را داشته باشند. بنا بر برآوردهای لازم، قرار است زیرگذر نصر پاییز امسال به بهره‌برداری برسد. با این اتفاق، عبور اتومبیل‌ها از روی پل گیشا به زیرگذر منتقل می‌شود و هم‌زمان با این تغییر بازنگری بر پل گیشا با رویکرد «پیاده‌محوری و گذران اوقات فراغت» شروع خواهد شد. البته با طرح تغییر کاربری، پل گیشا به «پل سبز زندگی» تغییر نام می‌دهد.


ثبت نظر

ارسال