افتتاح حساب ۲۰۸ هزار متقاضی مسکن ملی در بانک

پنجره‌ایرانیان؛ طبق آخرین آمار، تعداد متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن که در بانک افتتاح حساب داشته‌اند به ۲۰۸ هزار نفر و تعداد کسانی که وجوه اولیه را واریز کرده‌اند به حدود ۱۴۶ هزار نفر رسیده است.
  • شنبه 16 اسفند 1399 ساعت 10:38

به گزارش ایسنا، روند افتتاح حساب و تکمیل موجودی از سوی متقاضیان پروژه ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مسکن به‌تدریج در حال افزایش است. طبق آماری که بانک مسکن ارائه کرده تاکنون ۲۰۸ هزار و ۳۶۴ نفر پذیرفته‌شده نهایی طرح اقدام ملی مسکن به بانک معرفی شده و نسبت به افتتاح حساب در بانک اقدام کردند که از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۹۰۴ نفر وجوه اولیه خود را برای اجرای طرح و معرفی به پروژه‌ها واریز کرده‌اند. این رقم در ماه گذشته به ترتیب ۱۹۸ هزار افتتاح حساب و ۱۳۸ هزار واریز وجه بود که رشد ۵.۷ درصدی واریز وجه را نشان می‌دهد.

محمدحسین علمداری ـ عضو هیئت‌مدیره بانک مسکن ـ ضمن ارائه آمار مذکور، مبلغ واریزشده توسط متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن را برای اجرای طرح بیش از ۶۳۷۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ۶۲ هزار و ۴۶۰ متقاضی معرفی‌شده به بانک تاکنون برای واریز وجوه خود برای اتصال به پروژه‌ها اقدامی نکردند.

به گفته وی، تعداد پروژه‌های معرفی‌شده به بانک ۵۰۹ پروژه به تعداد ۴۱ هزار و ۵۶۰ واحد بوده است. تاکنون ۷۸ پروژه به تعداد ۳۴۹۱ واحد به دفترخانه ارسال شده و با ۸۲ پروژه معادل ۶۷۸۷ واحد مسکونی قرارداد منعقد شده است.

از طرف دیگر محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ پیشرفت مسکن ملی را در قالب کلی، مناسب می‌داند. او اواخر بهمن‌ماه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه متعهد به اجرای ۳۰۰ هزار واحد اقدام ملی در مناطقی به‌جز بافت فرسوده شدیم و هم‌اکنون ۵۰۴ هزار واحد در حال اجرا داریم گفت: ممکن است معدودی از واحدهای اقدام ملی مسکن به دلیل برخی مشکلات شروع نشده باشد اما طرح در قالب کلی، وضعیت مناسبی دارد و در برخی استان‌ها ازجمله یزد به‌زودی افتتاح خواهیم داشت.

به گفته محمودزاده، کسانی که برای مسکن ملی ثبت‌نام کردند دو گروه هستند. برای حدود ۱۳۵ هزار نفر زمین واگذار شده که تحت عنوان گروه‌های ساخت عموما در شهرهای کوچک در حال ساخت هستند که پروژه‌های آن‌ها بین ۳ تا ۱۰ واحد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حدود ۳۲۶ هزار واحد نیز در قالب ۷۸۰۰ پروژه در سراسر کشور تعریف شده که در حال اجرا است. تمام متقاضیانی که پول واریز کرده‌اند به پروژه وصل شده و معلوم است پروژه‌شان کجاست. این اطلاعات به‌جز استان در سامانه ملی نیز قابل رصد است. بدین‌صورت که در نقشه کشور به‌صورت GIS می‌توان این طرح‌ها را مشاهده کرد.

 

آخرین وضعیت مسکن ملی در شهرهای جدید

سهمیه شهرهای جدید از پروژه ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مسکن ۲۰۰ هزار واحد است که طبق آخرین آمار تا اوایل بهمن‌ماه امسال عملیات اجرایی ۱۱۷ هزار و ۸۵ واحد آغاز شده است. این پروژه در ۲۱ شهر جدید در سه قالب ثبت‌نام، مشارکت و واگذاری گروهی با تعهد ساخت پیش می‌رود. در شهر جدید پرند ۲۵ هزار واحد تعیین‌شده ۱۵ هزار و ۴۵۵ واحد به مرحله اجرا رسیده و در برخی موارد به پیشرفت ۵۰ تا ۱۰۰ درصد رسیده است. در پردیس ۱۲ هزار و ۹۴۵ واحد تعریف و ۱۲ هزار و ۶۰۰ واحد آغاز شده است. در صدرا شیراز ۲۱ هزار واحد، سهند ۱۶ هزار و ۲۰۰، ایوانکی ۱۵ هزار و در هشتگرد ۲۱ هزار واحد در نظر گرفته‌شده که در هشتگرد ۱۵ هزار و ۹۴۳ واحد کلنگ زنی شده است.

 

مسکن ملی در یک نگاه

شهریورماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رئیس‌جمهور کلنگ زنی شد و ۱۸ آبان‌ماه ۱۳۹۸ ثبت‌نام از متقاضیان در چهار استان آغاز و سپس به دیگر استان‌ها تسری پیدا کرد. برای این پروژه ۴۰۰ هزار واحد تعریف شد که در دور اول و دوم نام‌نویسی ۱.۶ میلیون نفر از طریق سایت tem.mrud.ir و پیامک ثبت‌نام کردند که ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند. اولین واحدها به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان‌ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‌های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می‌رسد که البته با توجه به کیفیت سازه‌ها در مناطق مختلف، قیمت‌ها متفاوت خواهد بود. ثبت‌نام مراحل اول، دوم و سوم به پایان رسیده است. فرصت ثبت‌نام در مرحله سوم از ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۹ آغاز شد و پنجشنبه (۲۵ دی‌ماه) به اتمام رسید. در صورت خالی شدن ظرفیت یا تامین زمین، امکان ثبت‌نام مجدد وجود دارد.

 

انتهای پیام


ثبت نظر

ارسال