آخرین وضعیت مسکن ملی در شهرهای کوچک

پنجره‌ایرانیان؛ از ۱۳۸ هزار واحد مسکن ملی که بر عهده بنیاد مسکن قرار دارد تاکنون حدود ۳۰ هزار واحد با توجه به افتتاح حساب و واریز وجه از سوی متقاضیان تعیین تکلیف و حدود ۲۰ هزار واحد در مراحل اخذ پروانه و پیشرفت ۳۰ درصد هستند؛ درعین‌حال زمین موردنیاز برای برخی پروژه‌ها هنوز تامین نشده است.
  • سه شنبه 4 آذر 1399 ساعت 10:16

به گزارش ایسنا، سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از پروژه ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مسکن ۱۳۸ هزار واحد است که ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای دارای جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر و ۳۸ هزار واحد آن در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر اجرا خواهد شد.

بر اساس آخرین آماری که معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ارائه کرده، ۲۹ هزار و ۹۳۴ متقاضی طرح اقدام ملی مسکن تحت مسئولیت بنیاد واریز وجه انجام داده‌اند، از این تعداد ۱۴ هزار و ۷۳۱ واحد به شکل مستقیم توسط بنیاد مسکن احداث و تکمیل و تحویل می‌شود که ۱۳ هزار و ۶۵ واحد در ۷۷ پروژه از مرحله دریافت پروانه تا پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی، پروژه‌های احداث مسکن ملی آن‌ها آغاز شده است. ۶ هزار و ۹۲۸ واحد نیز در قالب انفرادی و گروهی توسط متقاضیان ساخته می‌شود.

به گفته جواد حق‌شناس، حدود ۸ هزار واحد نیز هستند که افراد واریز وجه کردند ولی هنوز سازمان ملی زمین و مسکن باوجود تلاش‌های فراوان برای این تعداد، زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن تامین نکرده است. چندی پیش معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این خصوص دستور ویژه برای پیگیری دادند. آنچه می‌تواند منجر به شروع شدن باشد، دو مطلب است اول آنکه متقاضی ۴۰ میلیون تومان وجه اولیه را واریز کرده باشد. همچنین، زمین موردنیاز اجرای طرح برای افراد تامین شده باشد.

بااینکه از ابتدا تصور می‌شد شهرهای کوچک با چالش کمبود زمین برای طرح اقدام ملی مواجه نخواهند شد، صحبت‌های حق‌شناس از کمبود زمین حکایت دارد. به نظر می‌رسد برای این منظور باید زمین‌های کشاورزی یا منابع طبیعی به طرح‌های هادی الحاق شود. اوایل تیرماه امسال ۲۵۰ هزار هکتار زمین متعلق به وزارت جهاد کشاورزی برای ساخت مسکن ملی اختصاص یافت اما ظاهرا این مقدار کافی نبوده و برنامه اختصاص یک‌میلیون هکتار در دستور کار قرار دارد.

به‌هرحال وزارت راه و شهرسازی برای تامین اراضی طرح اقدام ملی مسکن با موانعی مواجه است. اواخر شهریورماه محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته بود: برخلاف دستور رئیس‌جمهور، دستگاه‌های مربوطه زمین‌های دولتی را برای ساخت مسکن ملی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندادند و این در حالی است که در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به‌صراحت آمده است که دستگاه‌های دولتی اراضی مازاد بر نیاز خود را به وزارت راه منتقل کنند تا برای تولید انبوه مسکن از آن استفاده شود؛ بااین‌حال نه‌فقط در تهران بلکه در هیچ استانی این بند مهم از قانون اجرا نشده است.

شهریورماه ۱۳۹۸ طرح اقدام ملی مسکن با حضور رئیس‌جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحدها از این پروژه ۴۰۰ هزار واحدی به تعداد ۱۱ هزار و ۵۶۰ واحد در روز یکم آبان‌ماه ۱۳۹۹ به دستور رئیس‌جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحدها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‌های تابستان ۱۳۹۹ به متری ۲.۷ میلیون تومان می‌رسد.

ثبت‌نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهرماه اعلام شده بود و برای بعضی متقاضیان که پیامک دریافت نکرده‌اند تمدید شده است. در صورت عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آن‌ها می‌شوند.


ثبت نظر

ارسال