باید از انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق استفاده کنیم

پنجره‌ایرانیان؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاهد ناترازی برق در حوزه گاز و برق هستیم گفت: ما باید از انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق استفاده کنیم.
  • دوشنبه 13 شهریور 1402 ساعت 11:28

حسین‌ حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راهکارهای مدیریت مصرف انرژی تصریح کرد: ما در حوزه گاز و برق ناترازی داریم که این پاشنه آشیل انرژی کشور بوده و بعضا منجر به تعطیلی موسسات آموزشی، ادارات، نهادها و صنعت می‌شود. نتیجه آن هم ضررهای اقتصادی زیاد به کشور است.

وی با بیان این‌که ۴۰ تا ۴۵ درصد از اتلاف انرژی به وزارت نیرو برمی‌گردد، اظهار کرد: ما در تولید، انتقال و توزیع برق اتلاف داریم که باید تمهیداتی برای آن اندیشیده شود. همچون این‌که باید فکری اساسی برای بهره‌وری از نیروگاه‌ها صورت گیرد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توضیح داد: نیروگاه‌ها سیکل ترکیبی نیستند و فقط از یک چرخه استفاده می‌شود. راندمان نیروگاه‌ها باید به بالای ۵۰ درصد برسد آن هم در شرایطی که کمترین راندمان نیروگاه‌ها در اروپا ۵۵ درصد است اما بیشترین میزان مصرف در کشور ما به ۳۸ درصد می‌رسد.

وی با تاکید بر این‌که باید تنوع سازی سوخت نیروگاه‌ها به سرعت عملیاتی شود، اضافه کرد: ما در حوزه تولید و مصرف یک ناترازی داریم لذا باید طرح «بام نیرو» به‌صورت جدی‌تر در مزارع، کارگاه‌ها، اماکن مسکونی، تجاری و اداری دنبال شده و از ظرفیت کشورهای دیگر در حوزه سرمایه‌گذاری با روش BOO استفاده کنیم.

حسین‌زاده همچنین اظهار کرد: باید از انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق بهره گرفت می‌توان از انرژی‌های بادی و خورشیدی استفاده کرد؛ این راهکارها همه کوتاه‌مدت بوده و می‌تواند در طول یک سال اجرایی شود تا کمتر با مشکل کمبود برق مواجه باشیم؛ البته که به دلیل فرسودگی در حوزه انتقال و توزیع برق رفع ناترازی زمان‌بر است اما حل این مشکل نشدنی نیست.

وی در پایان با قدردانی از اقدامات وزارت نیرو تصریح کرد: وزارت نیرو ازجمله وزارتخانه‌های موفق دولت سیزدهم است که در سخت‌ترین شرایط کار را پیش برده و اکنون اقداماتی را انجام می‌دهد و در حال مدیریت شرایط است.


ثبت نظر

ارسال