سرعت رشد قیمت مسکن گرفته شده است

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس اتحادیه صنف مشاورین مسکن مشهد گفت: قیمت مسکن در چندماهه اخیر تغییری نکرده‌ و تنها سرعت رشد آن گرفته‌ شده‌ است.
  • چهارشنبه 17 دی 1399 ساعت 10:55

علی مرادزاده در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط باوجود رکود در بازار فعلی مسکن بیان کرد: در شهر مشهد سقف قیمت مسکن، هنوز از متری 50 میلیون تومان نگذشته‌ است؛ اما رکود در بازار وجود دارد و قابل کتمان نیست و در زمانی که رکود در بازار عارض می‌شود و فروشنده نیاز به پول دارد، مجبور است گاها قیمت را پایین بیاورد.

وی افزود: البته نمی‌توان این موضوع را به کل تعمیم داد؛ اما دیده‌شده برخی تا 10 درصد تخفیف نیز بر قیمت مسکن خود گذاشته‌اند و این تخفیف مسئله معمولی‌ است و در تمامی کسب‌وکارها دیده ‌می‌شود. سایر افراد فعلا دست نگه‌داشته‌اند تا ببیند تکلیف بازار مسکن چه می‌شود و هنوز تخفیفی بر ملک خود اعمال نکرده‌اند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین مسکن مشهد در خصوص ثبات قیمت در شرایط رکود فروش در مشهد گفت: قیمت مسکن در چندماهه اخیر تغییری نکرده‌ و تنها سرعت رشد آن گرفته ‌شده ‌است. یک سرعت رشد لحظه‌ای تا پیش‌ازاین در بازار وجود داشت که اگر کسی فروشی را اعلام می‌کرد، قیمت را برای روز بیان می‌کرد و توقع این بود که قیمت هرروز تغییر پیدا کند؛ اما در حال حاضر التهاب از بین رفته‌ و بازار در حد معقولی ثابت شده ‌است.

 

در وضعیت فعلی بازار مسکن نظر خریدار غالب است

مرادزاده تصریح کرد: در این بازار فعلا نظر خریدار غالب است و در چند ماه پیش، نظر فروشنده قیمت را تعیین می‌کرد. از اردیبهشت‌ماه تا آبان‌ماه 99 بازار در رکود رفت؛ چراکه ازیک‌طرف قیمت‌ها به‌شدت افزایشی شد و از طرفی بحث سیستم‌های کلان بین‌المللی در بحث قیمت‌ها تاثیرگذار شد.

وی خاطرنشان کرد: با گرم‌شدن تنور انتخابات امریکا و خصوصا مشخص شدن آقای بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور امریکا، بازار مسکن به‌نوعی متوقف شد و در آن زمان خریداران دست نگه داشتند؛ چراکه فکر می‌کردند با تغییر رئیس‌جمهور رویه‌ها تغییر و قیمت دلار کاهش پیدا خواهد کرد و خریدار در این شرایط عملا حاکم بر بازار شد.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین مسکن مشهد در خصوص تاثیر حذف قیمت مسکن از سایت‌ها در بازار مسکن عنوان کرد: عدم درج قیمت‌های کاذب و غیرکارشناسی در سایت‌ها از اردیبهشت 99، حدود 10 تا 15 درصد به کاهش التهابات بازار کمک کرد. سایت‌ها قیمت غیرکارشناسی اعلام می‌کردند و همین قیمت، پایه مذاکره می‌شد و گاها به کف قیمت و پایه قیمت تبدیل می‌شد.

مرادزاده افزود: امیدواریم در آینده به جایی برسیم که قیمت کارشناسی پایه قیمت‌گذاری باشد؛ نه نظر خریدار و فروشنده، چراکه کفه ترازو به نفع هریک از این دو پایین برود، بازار از تعادل خارج خواهد شد. اگر پایه‌ای عینی برای قیمت‌گذاری وجود داشته، به هیچ‌یک اجحاف نخواهد شد.

وی در خصوص افزایش احتمال قیمت مسکن در آینده اظهار کرد: در حال حاضر در دفاتر مشاورین املاک فایل‌های زیادی برای فروش وجود ندارد؛ چراکه سازندگان دیگر چیزی تولید نمی‌کنند و در صورت ادامه‌دار بودن شرایط، با مشکلی جدی در این بازار مواجه خواهیم بود.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین مسکن مشهد خاطرنشان کرد: اگر مشخص شود که سیاست‌های بایدن و ترامپ تفاوتی با یکدیگر ندارد؛ کسانی که دست نگه داشتند و خرید نکردند، به بازار مسکن برمی‌گردند، به‌عنوان‌مثال کسانی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده بودند و از آن خیری ندیدند نیز به این بازار خواهند آمد و ناگهان با افزایش تقاضایی مواجه خواهیم شد و چون فایلی برای فروش وجود ندارد، قیمت ناخودآگاه افزایش می‌شود و این موضوع نگران‌کننده است.

مرادزاده در ارتباط با لزوم استفاده از قراردادهای رسمی عنوان کرد: توصیه می‌کنیم هرکس که می‌خواهد خرید یا فروشی انجام دهد، از قراردادهای رسمی و دارای کدرهگیری استفاده کند به سراغ قراردادهای دستی نروند؛ چراکه این قراردادهای اعتباری ندارد و ممکن است خدایی ناکرده پولشان از دست برود.


ثبت نظر

ارسال