جزییات ساخت مسکن کارگری در شهرک‌های صنعتی

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس اتاق تعاون ایران با تشریح جزییات ساخت مسکن کارگران در اطراف چهار شهرک صنعتی از پیش‌بینی حذف قیمت زمین برای کارگران خبر داد و گفت: بورس مسکن تا چهار ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.
  • یکشنبه 12 مرداد 1399 ساعت 10:3

به گزارش ایسنا، بهمن عبدالهی در یک نشست خبری اظهار کرد: علیرغم آنکه کارگران یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه به شمار می‌روند و نقش اساسی در تولید داخلی دارند، ولی در بحث داشتن مسکن دچار مشکل هستند. بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که در شهرک‌های صنعتی بالغ‌بر ۸۰۰ هزار نفر مشغول کارند و عملا متقاضی مسکن هستند، علاوه بر آن مشکل رفت‌وآمد به محل کار دارند و ناچارند در داخل شهرها ساکن شوند و مسافت طولانی را تا رسیدن به محل کار طی کنند لذا طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی و در قالب طرح اقدام ملی مسکن بنا شد در کنار شهرک‌های صنعتی، واحدهای مسکونی کارگری با هدف تامین مسکن ارزان‌قیمت برای کارگران و حل مشکل تردد آن‌ها احداث شود.

 

پیش‌بینی ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرک‌های صنعتی ایجاد شود و افزود: در گام اول چهار شهرک صنعتی در استان‌های تهران، البرز و قزوین شناسایی شده و در ۱۲ استان کشور نیز مقدمات کار آغاز شده است. کمیته مسکن کارگری با مسئولیت معاون استاندار و دبیری اتاق‌های تعاون استانی تشکیل شده و حمایت و پشتیبانی از پروژه‌ها نیز با بانک مسکن است.

رئیس اتاق تعاون ایران تصریح کرد: تفاهم‌نامه خوبی با بانک مسکن ایجاد شده و وزارت راه و شهرسازی متولی و سیاست‌گذار کار و بانک مسکن تامین کننده مالی است. اتاق تعاون ایران نیز وظیفه هماهنگی و مدیریت و وزارت کار متولی بانک اطلاعات کارگران است.

 

پیش‌بینی حذف قیمت زمین برای کارگران

عبدالهی تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود قیمت‌های زمین بسیار ارزان است. قیمت زمین را از هزینه‌ها حذف می‌کنیم تا وزارت راه و شهرسازی زمین‌ها را به‌طور ارزان در اختیار کارگران قرار بدهد.

به گفته وی، در حال حاضر مقدمات احداث در شهرک صنعتی ایوانکی انجام و مطالعات آغاز شده و زمین در حال آماده‌سازی است و اعلام‌شده زمانی برای کلنگ زنی آن داده شود.

 

جزییات ساخت مسکن کارگری در ۴ شهرک صنعتی

رئیس اتاق تعاون به تشریح جزییات ساخت مسکن کارگری در چهار شهرک صنعتی پرداخت و گفت: محور اول شهرک صنعتی ایوانکی است و زمینی ۱۰ هکتاری برای ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی آماده و مقدمات کار فراهم‌شده است. منتظریم تا زمانی تعیین شود تا به شکل مجازی کلنگ زمین از سوی ریاست جمهوری زده شود.

وی ادامه داد: محور دوم، شهرک صنعتی کاسپین در قزوین است، با توجه به آنکه تعدادی از واحدهای مسکونی نیمه‌تمام در این شهرک وجود دارد مقررشده ۹۰۰ واحد مسکونی ساخته و تکمیل شود.

 

اشتغال ۴۵ هزار نفر در بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور

عبدالهی افزود: محور سوم شهرک صنعتی اشتهارد البرز است که با وزارت راه و شهرسازی برای تخصیص زمین موردنیاز در حال پیگیری هستیم و مجوز چهارم، شهرک صنعتی شمس‌آباد است که بزرگ‌ترین شهرک صنعتی کشور به شمار می‌رود و بالغ‌بر ۴۵ هزار نفر در آن مشغول کارند و در حال انجام کارهای تشریفاتی آن هستیم.

رئیس اتاق تعاون ایران در ادامه درباره راه‌اندازی بورس مسکن و املاک و مستغلات اظهار کرد: مشکلاتی که هم‌اکنون در بخش مسکن به وجود آمده و بحرانی که طی چند ماه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا گریبان گیر کشور شده مشکلاتی در بخش خریدوفروش مسکن، قیمت‌ها و اجاره و رهن ایجاد کرده و باعث شده تا شرایط خوبی در کشور حاکم نشود.

 

کمبود عرضه نسبت به تقاضا دلیل آشفتگی بازار مسکن

وی دلیل این امر را کمبود عرضه نسبت به تقاضا دانست و گفت: در کشور واحدهای مسکونی زیادی خالی هستند که عمدتا در حوزه مسکن گران‌قیمت است و عموم مردم در تامین مسکن دچار مشکل هستند لذا در شورای عالی بورس از مدت‌ها قبل تصمیم گرفته شد که برای این کالا بورسی ایجاد شود و بورس مسکن و املاک با هدف رونق بخش مسکن به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد راه‌اندازی شود.

 

راه‌اندازی بورس مسکن تا چهار ماه آینده

عبدالهی از راه‌اندازی بورس مسکن تا ۴ ماه آینده خبر داد و گفت: مقرر شد تا بورس مسکن با سرمایه ۵۰۰۰ میلیارد تومان تاسیس شود و سهام بورس مسکن و املاک نیز بین بخش‌های مختلف تقسیم شود؛ به این نحو که ۳۵ درصد در قالب تعاونی و خصوصی توسط اتاق‌های بازرگانی و تعاون تامین شود و ۳۵ درصد بازار در اختیار شهرستان‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی و بانک‌های متقاضی قرار گیرد و ۷۰ درصد به این شکل تعیین تکلیف شود و ۳۰ درصد مابقی نیز در قالب پذیره‌نویسی به آحاد مردم واگذار شود.

به گفته دبیر کل اتاق تعاون ایران، دو بخش اول به‌هیچ‌عنوان مجاز به خرید و فرایند پذیره‌نویسی بورس نخواهند بود.

 

دو پیامد راه‌اندازی بورس مسکن و املاک

این مقام ارشد بخش تعاون کشور دو پیامد راه‌اندازی بورس مسکن را مورداشاره قرار داد و متذکر شد: پیش‌بینی ما این است که با راه‌اندازی بورس مسکن، بازار پرسودی ایجاد شود و این بورس بخش عمده‌ای از سرمایه‌های سرگردان را جذب بخش مسکن کند. بورس مسکن و املاک علاوه بر آنکه موجب جذب سرمایه‌ها به بخش تولید مسکن شده و رونق را به کارخانجات تولید مصالح ساختمانی و مواد اولیه برمی‌گرداند، موجب افزایش تولید مسکن و کاهش قیمت مسکن در بازار خواهد شد.

 

آمادگی برگزاری نمایشگاه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

عبدالهی در پایان درباره برگزاری بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان اظهار کرد: طبق روال سال‌های گذشته امسال نیز بیستمین نمایشگاه صنعت ساختمان برگزار می‌شود ولی با شرایط کرونا تابع تصمیم دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. در حال حاضر جانمایی غرفه‌ها انجام‌شده و آمادگی کامل داریم با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و ضوابط وزارت بهداشت نمایشگاه را برگزار کنیم.


ثبت نظر

ارسال