رابطه معکوس قیمت و معاملات در بازار مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ مغایرت‌های مشهود بین قیمت مسکن شهر تهران با میزان معاملات بر اساس متراژ، ارزش واحدها و پراکندگی منطقه‌ای، گویای آن است که بازار مسکن پایتخت تحت تاثیر تقاضای سفته‌بازی از حالت تعادل خارج شده​ است. به‌طور مثال بیشترین تعداد معاملات در واحدهای ۴۰ تا ۸۰ مترمربع انجام می‌شود اما بالاترین رشد قیمت مربوط به واحدهای ۱۴۰ تا ۱۶۰ مترمربع است.
  • یکشنبه 8 تیر 1399 ساعت 10:24

به گزارش ایسنا، خارج شدن بازار مسکن شهر تهران از منطق اقتصاد در چند نمایه کاملا مشهود است. به‌طور مثال درحالی‌که معاملات در خردادماه ۴.۵ درصد کاهش یافته، متوسط قیمت ۱۲.۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

بین رشد قیمت واحدها و تعداد معاملات بر اساس متراژ نیز رابطه مستقیمی وجود ندارد. اردیبهشت‌ماه امسال بیش از نیمی از معاملات مسکن شهر تهران به میزان ۵۲ درصد در واحدهای مسکونی با زیربنای ۴۰ تا ۸۰ مترمربع صورت گرفته و این در حالی است که بالاترین میزان رشد قیمت مربوط به واحدهای با متراژ ۱۴۰ تا ۱۶۰ مترمربع به میزان ۴۲.۶ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل بوده است.

 

بیشترین معاملات در منطقه ۵؛ بالاترین رشد نرخ سالانه قیمت در منطقه ۱۹

در خصوص پراکندگی معاملات در مناطق شهر تهران نیز ارتباطی بین تعداد قراردادهای خریدوفروش با میزان رشد قیمت وجود ندارد. اردیبهشت‌ماه امسال مناطق ۵، ۲، ۴ و ۱۰ به ترتیب بالاترین تعداد معاملات مسکن شهر تهران را به خود اختصاص دادند؛ درحالی‌که بالاترین رشد سالیانه قیمت به ترتیب در مناطق ۱۹، ۱۶، ۶ و ۲۱ اتفاق افتاد.

از طرف دیگر در شرایطی که منطقه ۱ تهران رتبه یازدهم ازنظر تعداد معاملات در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران را به خود اختصاص می‌دهد، خردادماه ۱۳۹۹ بالاترین رشد ماهیانه قیمت را نیز به میزان ۲۵ درصد به نام خود ثبت کرد. هم‌اکنون متوسط قیمت مسکن در منطقه یک تهران به عدد بی‌سابقه ۴۲ میلیون تومان در هر مترمربع رسیده که فقط در یک ماه متری ۹ میلیون تومان رشد کرده است.

همین چند نمایه نشان‌دهنده خروج بازار مسکن شهر تهران از معادلات اقتصادی است. کارشناسان، یکی از رهاشده‌ترین بازارهای اقتصادی در ایران را به بازار مسکن می‌دانند که هیچ نوع مالیاتی بر عایدی سرمایه و همچنین مالیاتی بر خانه‌های خالی وضع نمی‌شود. در این شرایط بازار به محلی برای هجوم سرمایه‌های سرگردان و جولان دلالان تبدیل‌شده است.

به دو مورد از مغایرت‌های بازار مسکن توجه کنید. وضعیت توزیع فراوانی تعداد معاملات مسکن برحسب سطح زیربنای واحد مسکونی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد بیشترین تعداد معاملات در واحدهای مسکونی با زیربنای ۴۰ تا ۶۰ مترمربع با سهم ۲۶.۱ درصد از کل ثبت گردیده و واحدهای با زیربنای ۶۰ تا ۸۰ و ۸۰ تا ۱۰۰ و ۱۰۰ تا ۱۲۰ مترمربع به ترتیب با سهم‌های ۲۵.۹ و ۱۸.۲ و ۱۱ درصد، در رده‌های بعدی قرار دارند.

بااین‌حال بیش از نیمی از معاملات به میزان ۵۲ درصد در واحدهای مسکونی با زیربنای ۴۰ تا ۸۰ مترمربع صورت گرفته است. واحدهای ۸۰ تا ۱۰۰ هم با ۱۸ درصد و واحدهای ۱۰۰ تا ۱۲۰ با سهم ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی ازنظر تعداد معاملات قرار دارند.

از طرف دیگر، بررسی معاملات مسکن برحسب ارزش آن گویای آن است که بیشترین تعداد معاملات انجام‌شده مربوط به واحدهای مسکونی با ارزش ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان بوده است که سهمی معادل ۲۷.۳ درصد از کل معاملات اردیبهشت‌ماه را داشته و واحدهای با ارزش بین ۸۰۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد و ۱.۲ میلیارد تا ۱.۶ میلیارد تومان به ترتیب با سهم‌های ۱۸.۵ و ۱۳.۳ درصدی از کل معاملات در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

بااین‌وجود حجم فایل‌های عرضه‌شده در دفاتر املاک و آگهی‌های فروش ملک گویای آن است که عمده واحدها دارای ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان هستند و بیشتر در نیمه شمالی شهر تهران قرار دارند.

 

قیمت خانه در بالاشهر، یک‌ماهه ۹ میلیون بالا رفت!

گزارش وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در خردادماه ۱۳۹۹ نشان‌دهنده رشد حدود ۲ میلیون تومانی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران بود. متوسط قیمت از متری ۱۷ میلیون و شش هزار تومان در اردیبهشت‌ماه به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان در خردادماه رسیده که نسبت به ماه قبل ۱۲.۱ درصد و نسبت به خرداد سال قبل ۴۲.۱ درصد افزایش یافته است.

جزئیات رشد قیمت در مناطق شمالی تهران نشان می‌دهد میانگین قیمت هر متر مسکن در منطقه یک از ۳۳.۸ میلیون تومان در اردیبهشت‌ماه به ۴۲.۴ میلیون تومان در خردادماه رسیده که ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در منطقه ۳ نیز که نرخ‌ها در اردیبهشت ۳۰.۶ میلیون تومان در هر مترمربع بود به ۳۳.۹ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که رشد ۳.۳ میلیون تومانی یافته است.

همچنین منطقه ۲ که رتبه سوم ازنظر قیمت مسکن در شهر تهران را داراست، نرخ‌ها از ۲۶.۴ میلیون تومان به ۲۸.۹ میلیون تومان رسیده که افزایش ۲.۵ میلیون تومانی در هر مترمربع را نشان می‌دهد.

متوسط قیمت خانه در منطقه ۶ نیز به‌عنوان چهارمین منطقه گران‌قیمت تهران از ۲۴.۴ میلیون تومان در اردیبهشت‌ماه به ۲۵.۸ میلیون تومان در خردادماه افزایش پیدا کرده است.


ثبت نظر

ارسال