تحقق راهبردهای انرژی نو

پنجره‌ایرانیان؛ در ایران به‌طور متوسط سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده است که بسیار قابل‌توجه است.
  • شنبه 31 خرداد 1399 ساعت 12:27

به گزارش برق نیوز، شاید بهتر باشد ابتدا با نگاهی به موقعیت کشورمان از زاویه میزان دریافت انرژی خورشیدی داشته باشیم.

ایران در بین مدارهای ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی قرار گرفته است و در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد.

میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که البته بالاتر از میزان متوسط جهانی است.

با نگاهی به دمای هوا و مقایسه تعداد روزهای گرم بهار و تابستان تنها در دو سال اخیر به‌خوبی می‌توان روند گرم شدن آبادان و خرمشهر را احساس کرد.

بنا به آمارهای کارشناسان هواشناسی در فروردین و اردیبهشت روزهای گرم با دمای ۴۷ درجه و بالاتر امسال رو به فزونی نهاده و ناگهان ۱۴ برابر شده است.

البته نباید فراموش کرد که این دما در شرایط استاندارد جهانی هواشناسی ثبت می‌شود یعنی دماسنج در اتاقکی چوبی، یک متر بالاتر از زمین و در سایه دما را می‌سنجد.

بااین‌حال بیشترین دمای هوا و افزایش آن حتی تا ۵۲ درجه سانتی‌گراد که در مواردی تیتر شبکه‌های جهانی هم بود به‌خوبی نشان می‌دهد که روند افزایش دمای هوا به‌سرعت سیر صعودی طی می‌کند و درعین‌حال افزایش روزهای گرم سال در خرداد امسال در مقایسه با سال گذشته به‌خوبی نشان‌دهنده گرما زودهنگام نیز هست.

این موضوع البته مصرف بیش‌ازحد برق به‌ویژه در ۳۱ تیرماه هر دو سال را نیز در پی دارد مصرفی معادل ۷۶۹ مگاوات برق در سال ۹۵ و ۸۰۰ مگاوات در سال ۹۶.

به گفته مدیر برق ناحیه جنوب این فاصله کم اعداد، افزایش ۴ درصدی مصرف برق را نشان می‌دهد که اگرچه رقمی کوچک است، اما در حساسیت آن باید گفت: تامینش ساخت نیروگاهی ۵۰ مگاواتی با هزینه ۲۵ میلیارد تومانی را می‌طلبد.

اکبر ناصری البته همکاری مردم، ادارات و صنایع را در گذر از این شرایط بسیار موثر می‌داند و می‌گوید: امسال حتی تغییر ساعت اداری مطابق هرسال نیز چاره‌ساز نبود و برای گذر از بحران گرما و جلوگیری از قطعی گسترده برق ناچار ساعات اداری را در روزهای گرم کاهش دادیم که این تدبیر صرفه‌جویی ۲۵ مگاواتی برق را به همراه داشت که البته از افزایش ۸ درصدی مصرف برق نیز پیشگیری کرد.

نگاهی به مقایسه مصرف برق هم به‌خوبی از افزایش مصرف تصاعدی برق حکایت دارد مصرفی که اجتناب‌ناپذیر است.

اما آیا نمی‌توان برای خنثی‌سازی این گرمای خورشید از همین نور آن بهره برد؟ درحالی‌که انرژی ناشی از سه روز تابش خورشید به زمین برابر با تمام انرژی ناشی از احتراق کل سوخت‌های فسیلی در دل زمین است و در اثر تابش خورشید به مدت چهل روز، می‌توان انرژی موردنیاز یک قرن را ذخیره کرد.

با این دید که انرژی خورشید یکی از منابع تامین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست‌محیطی است. تاسیساتی که با استفاده از آن‌ها انرژی حرارتی جذب‌شده خورشید به الکتریسیته تبدیل می‌شود نیروگاه حرارتی خورشیدی نامیده می‌شوند. با مزایایی همچون:

الف) تولید برق بدون مصرف سوخت ب) آلوده نکردن محیط‌زیست پ) امکان تأمین شبکه‌های کوچک و ناحیه‌ای و ت) استهلاک کم و عمر زیاد

همین مزایا کشور‌ها را بر آن داشته که به فکر استفاده از این انرژی باشند در کشور ما نیز حساسیت موضوع در سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده و در بندهای مختلف به‌ویژه بند ۲ که حاکم بر آموزش همگانی مصرف مطلوب است این موضوع دیده شده و البته بند ۷ که به‌صراحت عنوان می‌کند افزایش بازدهی نیروگاه‌ها، متنوع سازی منابع تولید برق و افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر نوین در دستور کار قرار گیرد.

این موضوع البته در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی در افق ۱۴۰۴ تدوین شده در سال ۸۲ نیز به‌وضوح دیده می‌شود.

در سند نقشه راه بهره‌وری انرژی الکتریکی (سابا) در اردیبهشت سال ۸۹ هم تهیه و تدوین سندی بر نقشه راه بهره‌وری انرژی الکتریکی بر اساس قانون بالادستی ذکر شده است؛ و چگونگی نیل به اهداف کلی تعیین شده در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی

حالا برمی‌گردیم به اطلاعات گرما و تابش نور خورشید و می‌پرسیم خوزستان کجاست؟ آبادان و خرمشهر چطور؟

تمام دستگاه‌ها موظف هستند تا پایان سال ۹۷ حداقل ۲۰ درصد مصرف خود را از انرژی‌های نو استفاده کنند حال تنها اداره برق از منابع داخلی خود ده کیلووات برق از پنل‌های خورشیدی که در ۲۰۰ مترمربع بکار رفته تامین کرده و مدرسه رازی و مسجد حضرت قائم هرکدام ۵ تا ۱۰۰ کیلووات به روش خورشیدی برق تولید می‌کنند که حداقل روشنایی‌شان با آن تامین می‌شود.

همچنین پروژه نصب پنل ٥ کیلوواتی خورشیدی خانه هوشمند مرکز مخابرات شهرستان آبادان در این دسته است؛ که در آن پروژه یک ست ٥ کیلووات خورشیدی نصب شده است و توسط باکیفیت‌ترین پنل‌های موجود در دنیا به شبکه برق سراسری تزریق می‌شود.

رئیس ناحیه برق جنوب می‌گوید برای تولید هر کیلووات برق خورشیدی باید پنج میلیون تومان هزینه کرد که تا چندی پیش برای بهره از این انرژی تا ۵۰ درصد از سوی دولت تسهیلات ارائه می‌شد، اما کسی از این طرح استقبال نکرد.

مردم با ابراز بی‌اطلاعی از این طرح، اطلاعات و شناخت نداشتن نسبت به این تکنولوژی را علت استقبال نکردن از آن می‌دانند.

ناصری می‌گوید یزد و کرمان استان‌های پیشرو در استفاده از این تکنولوژی هستند.

حالا باید دانست که مصرف ۳۴ درصدی سوخت کشور ارزش‌افزوده ایجاد نمی‌کند.

از همه این اسناد و راهبردهای ابلاغی که بگذریم و مقررات ملی ساختمان مبحث ۱۹ کاهش مصرف انرژی در ساختمان را نادیده بگیریم باید پرسید:

برای تحقق آن بالاخره کی قرار است در آبادان و خرمشهر ما تصمیمات جدی گرفته شود؟


ثبت نظر

ارسال