امسال؛ نخستین گام صادرات برق از تجدیدپذیرها برداشته می‌شود

پنجره‌ایرانیان؛ معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: تا این لحظه حتی یک مگاوات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر صادر نشده است اما در سال جاری اولین گام صادرات برق از طریق تجدیدپذیرها برداشته خواهد شد.
  • سه شنبه 27 خرداد 1399 ساعت 10:20

به گزارش ایسنا، محمد ساتکین امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا درباره آخرین وضعیت صادرات برق از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: وزیر نیرو اجازه صادرات برق تجدیدپذیرها را صادر کرده است تا برای سرمایه‌گذاران این بخش تشویق محسوب شود، اما معتقدم که باید اختیار صادرات در دست توانیر باشد، چراکه باید برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای پیش رود که بتوان به توانیر به‌عنوان یک منبع مطمئن برق حساب کرد.

وی با تاکید بر این‌که ممکن است در زمانی نور خورشید و یا باد کافی برای تولید برق تجدیدپذیر وجود نداشته باشد، تصریح کرد: برای صادرات باید به یک منبع مطمئن که شبکه برق است تکیه کرد، به همین دلیل نباید این اختیار از مجموعه توانیر خارج شود.

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر لزوم توجه به بخش خصوصی داخلی در موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: تمام قراردادهایی که در حوزه تجدیدپذیرها منعقد می‌شود با شرکت‌های ایرانی است و ازآنجاکه ریال پرداخت می‌کنیم، تنها می‌توانیم با شرکت‌های ایرانی قرارداد منعقد کنیم اما دراین‌بین برخی از شرکت‌های ایرانی ممکن است پشتیبان خارجی داشته باشند، به همین دلیل تلاش ما این است که از این طریق بتوانیم سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کنیم.

ساتکین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره این‌که آیا می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌جای نیروگاه‌های فرسوده استفاده کرد، گفت: سبد انرژی همیشه ترکیب شده و مجزاست و نباید سبدهای انرژی را با یکدیگر مقایسه کرد. هیچ‌کدام از انرژی‌های موجود نباید جایگزین یکدیگر شوند چراکه هرکدام بازی خود را دارند و نقش‌آفرینی آن‌ها متفاوت است.

وی با بیان این‌که انرژی‌ها تجدیدپذیر در این مدت تحت تاثیر تحریم قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر تحریم بخش اقتصادی، بانکی و ارزی ما را تحت تاثیر قرار داده است به‌طوری‌که حتی دارو نیز تحریم شده است؛ به همین دلیل در این شرایط نمی‌توان گفت انرژی‌های تجدیدپذیر از این مسئله تاثیر نگرفته‌اند.

 

بزرگ‌ترین حوزه‌های بادخیز جهان در شرق کشور

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به پتانسیل‌های بالای ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر در حوزه شرق کشور بزرگ‌ترین حوزه‌های بادخیز جهان را با ظرفیت بیش از ۴۰ مگاوات داریم به همین دلیل در تلاش هستیم که با حمایت‌های زیادی که از بخش خصوصی در ساخت تجهیزات و سرمایه‌گذاری داریم سیاست‌گذاری‌های نوینی را اجرایی کنیم.

وی با تاکید بر این‌که قصد داریم در بخش سرمایه‌گذاری تنها منوط به دریافت عوارض برق نباشیم و روش‌های جدیدی ازجمله روش‌های تشویقی را مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: پژوهش‌محوری و توسعه فناوری در دستور کار ساتبا قرار گرفته است و برنامه بلندمدت ما این است که منابع مالی جدیدی را به‌جز عوارض برق تعریف کنیم تا از ظرفیت‌های بالقوه کشور برای توسعه انرژی پاک استفاده شود.

ساتکین با اشاره به شناسایی هسته‌های جدید باد در کشور با توجه به تغییر اقلیم اظهار کرد: از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۵ به مدت ۱۲ سال در شناسایی پتانسیل‌های بادی ایران پژوهش صورت گرفته است و در این زمینه سه کانال بسیار ویژه در شرق ایران داریم که بخشی از آن مربوط به شمال زابل با قابلیت احداث ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه بادی است.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر یکی دیگر از این کانال‌ها، کانال خواف است که یکی از بی‌نظیرترین بادهای جهان را به خود اختصاص داده و این کانال پتانسیل توسعه بیش از ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه را دارد، پروژه ۵۰ مگاواتی در این منطقه کلنگ‌زنی شده و قابلیت احداث چند هزار مگاوات نیروگاه بادی را داراست. علاوه بر این منطقه بادی دورو نیز یکی دیگر از کانال‌های مطرح در این حوزه است که پروژه ۵۰ هزار مگاواتی در این منطقه کلنگ‌زنی شده و قابلیت احداث چند هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد.

 

ایران ظرفیت ایجاد اطلس در کشورهای همسایه را دارد

وی با بیان این‌که با همکاری شرکت آلمانی یکی از دقیق‌ترین اطلس‌های ایران را تهیه کرده‌ایم، اظهار کرد: این اطلس در مناطق مرزی و حتی تا خاک افغانستان نیز دامنه شناسایی دارد و شاید در آینده پروژه‌های مشترکی بین ایران و افغانستان شکل بگیرد تا بتوانیم این اطلس را در آن کشور ایجاد کنیم و تخصص در این حوزه را به کشورهای همسایه انتقال دهیم.

ساتکین با اشاره به ظرفیت نصب‌شده انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: در حال حاضر ۸۲۴ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در ایران نصب شده و با توجه به سرعتی که در این سال‌ها برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته‌ایم، می‌توانیم بگوییم که روند چندان کند نبوده و توانسته‌ایم طی چند سال اخیر حمایت‌های تشویقی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی انجام دهیم به‌طور مثال برق ۸۰ تا ۱۰۰ تومانی را هر کیلووات ۱۰۴۰ تومان خریداری می‌کنیم تا مردم تشویق به سرمایه‌گذاری در این بخش شوند.

 

عبور ظرفیت تجدیدپذیرها از ۱۰۰۰ مگاوات

به گفته معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۱۳۹۹ نیز ۳۲۰ مگاوات دیگر به این ظرفیت اضافه خواهد شد و به‌این‌ترتیب از مرز ۱۰۰۰ مگاوات عبور خواهیم کرد.

وی درباره تحقق توسعه تجدیدپذیرها به ۵۰۰۰ مگاوات گفت: رسیدن به این عدد به‌سرعت قابل تحقق نیست اما این‌که در عرض یک سال، صدها مگاوات وارد مدار می‌شود، با توجه به شرایط تحریم یک کار قابل‌توجه است. علاوه بر این در حال حاضر ۸۸۰ مگاوات پروژه نیز برای احداث وارد شده است که از این میزان بین ۳۲۰ تا ۴۰۰ مگاوات تا پایان سال ۱۳۹۹ یا اوایل سال ۱۴۰۰ و مابقی نیز تا نهایتا ۱۴۰۱ انجام خواهد شد.

 

تعویض ۲۰۰ هزار کولرگازی در سال جاری

ساتکین با اشاره به طرح عوض کردن ۲۰۰ هزار کولرگازی در سال ۱۳۹۹ گفت: اجرای این طرح معادل ۴۸۰ مگاوات است و تمام برنامه‌های ما برای تولید فقط با حمایت بخش خصوصی و مردم است و درواقع انرژی‌های تجدیدپذیر ملی هستند.

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر درباره کمک‌هایی که برای خرید پنل به مردم انجام شده است، ادامه داد: در این رابطه کمیته امداد، بسیج جهاد سازندگی و بنیاد مستضعفین فعال هستند، به‌طوری‌که این ارگان‌ها با روش‌هایی تسهیلاتی بلاعوض، کم‌بهره و بدون بهره در اختیار مجموعه‌های تحت پوشش خود قرار می‌دهند و از همین طریق به دنبال توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم.

وی اضافه کرد: در همین راستا به هر خانوار ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان وام بدون بهره یا کم‌بهره اعطا می‌شود تا افراد بتوانند این پنل‌ها را تهیه و نسبت به تولید برق اقدام کنند.

ساتکین با بیان این‌که کمیته امداد در برخی مواقع به‌جای اهدای کمک نقدی به افراد کمک می‌کند تا پنل خورشیدی نصب کنند و به‌صورت خودگردان درآمد داشته باشند، اظهار کرد: تاکنون ۲۲۰۰ پکیچ معادل ۱۱ مگاوات از این مسیر نصب شده است.

 

حل مشکل زباله‌های گیلان و مازندران در دستور کار

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به برنامه ساتبا برای احداث نیروگاه‌های زیست‌توده گفت: طرحی را برای حل مشکل زباله‌های شمال کشور به وزیر نیرو ارائه شده که اگر این طرح اجرایی شود، بخش اعظمی از مشکل زباله در استان‌های گیلان و مازندران برطرف خواهد شد. علاوه بر این نیز طرح‌هایی را برای احیای دریاچه هامون در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به برنامه‌های تشویقی برای استفاده از تجهیزات ساخت داخل در کشور گفت: اگر تولیدکننده‌ای از تجهیزات داخلی به‌طور کامل استفاده کند، ۳۰ درصد جایزه تشویقی برای آن در نظر گرفته‌ایم؛ به‌گونه‌ای که اگر قرار باشد برق را ۱۰۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت خریداری کنیم تا سقف ۱۳۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت، جایزه برای این افراد در نظر گرفته‌ایم و اگر کسی به مونتاژ اقدام کند، سه درصد جایزه نصیب آن خواهد شد و هدف این است که وابستگی به خارج کمتر شود.

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر درباره طرح استفاده ۲۰ درصدی ادارات دولتی از انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: این طرح را از امسال فعال خواهیم کرد و برای اجرای آن، دو قبض را برای ادارات صادر می‌کنیم و تصمیم با هر اداره است که بخواهند قبض برق خود را به کدام روش پرداخت کنند.

 

ایران هاب انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه می‌شود

ساتکین با بیان این‌که ایران می‌تواند هاب انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه شود، ادامه داد: هدف ما این است با کشورهای همسایه که بازارهای بکر این بازی هستند، وارد مذاکره شویم و به اعتقاد من دراین‌بین افغانستان پتانسیل بسیار بالایی دارد. علاوه بر این می‌توان روی پتانسیل‌های کشورهایی چون پاکستان نیز حساب باز کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور انرژی‌های تجدیدپذیر درباره بازار صادرات برق و تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر هم گفت: برای این‌که بخواهیم تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر را صادر کنیم، باید استانداردهای بین‌المللی را در این حوزه اخذ کنیم، چراکه برای صادرات نیازمند این استانداردها هستیم.

ساتکین اظهار کرد: در حال حاضر کشور ترکیه به دلیل وجود دستورالعمل‌هایی که برای انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و عدم دسترسی به انرژی‌های فسیلی همچون ایران و نداشتن تحریم توانسته در حوزه تجدیدپذیرها جلوتر باشد.

 


ثبت نظر

ارسال