اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان نیازمند پیوست‌های حقوقی است

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان گلستان با اشاره به اینکه در راستای اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، بیشتر از مباحث تخصصی مهندسی، حقوق عامه مطرح است، گفت: برای اجرای مبحث 22 باید پیوست‌های حقوقی دیده شود.
  • سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 ساعت 10:37

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان گلستان با اشاره به چالش‌های اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان در کشور گفت: تلاش‌های بسیار زیادی در این رابطه در سطح کشور انجام شده و مسئولان و روسای سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان در این مورد تعاملات بسیاری با همدیگر داشته‌اند.

محمد ابراهیم پور در گفتگو با صما، با بیان این مطلب افزود: شورای هم‌اندیشی روسای سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها در سطح کشور تشکیل و مباحث و موضوعات بسیاری در رابطه با اجرای مبحث 22 مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه مبحث 22 مقررات ملی ساختمان مبحث جدیدی است، تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل برای اجرای این مبحث آن است که اجرایی شدن آن نیازمند تعامل جدی با شهرداری‌ها و ادارات راه و شهرسازی استان‌ها است که لازم است همکاری متقابل در این زمینه صورت بگیرد و تفاهم‌نامه‌های موثری نیز منعقد شود.

این مسئول همچنین تاکید کرد: لازم است با نهادهایی از قبیل سازمان‌های فنی و حرفه‌ای و سایر سازمان‌هایی که تخصص‌های حرفه‌ای ارائه می‌کنند، تعاملات و تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شود که بتوان با همکاری همدیگر این مسئله را جلو برد. چراکه اجرای مبحث 22 و توجه به موضوع تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها یک موضوع اساسی است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان گلستان درعین‌حال با اشاره به اینکه اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان دارای موضوعات حقوقی و فرهنگی است، عنوان کرد: به این معنا که برای اجرای این مبحث باید پیوست‌های حقوقی دیده شود. در کنار آن باید در خصوص موضوعات حقوقی برای عموم جامعه روشن گری شود.

ابراهیم پور در پاسخ به اینکه موضوعات حقوقی و شفاف‌سازی آن‌ها شامل چه مواردی می‌شود، بیان کرد: یکسری موضوعات مربوط به مشاعات ساختمان‌ها است.

یادآور شد: بسیاری از مشکلاتی که در ساختمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی پیش می‌آید، مربوط به فضاهای مشاعات است که باید مشخص شود چه کسی مسئول تعمیر و نگهداری از این قسمت‌ها در ساختمان‌ها است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان گلستان افزود: همچنین در خصوص سیستم‌های تاسیساتی ساختمان شامل لوله‌ها، تاسیسات برقی مثل آسانسور، مشاعاتی نظیر سقف طبقه آخر موارد حقوقی باید برای عموم جامعه و بهره‌برداران روشن‌سازی شود.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، بیشتر از آنکه مباحث تخصصی مهندسی مطرح باشد، مباحث حقوق عامه مطرح است، در ادامه اظهار داشت: در همین حال باید برای عموم جامعه و افرادی که در مجموعه‌های آپارتمانی و ساختمان‌های بلندمرتبه سکونت دارند، فرهنگ‌سازی شود.

ابراهیم پور در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که قبل از هر کسی، بهره‌برداران هستند که باید متوجه حقوق خود باشند و به این موضوع پی ببرند که اجرای مبحث 22 مقررات ملی ساختمان برای نگهداری از ساختمان‌ها و متعاقبا تامین امنیت و آرامش آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و فواید و نتایج اثربخش زیادی را به دنبال دارد.

 


ثبت نظر

ارسال