شرط اتمام مسکن ملی در زمان مقرر

پنجره‌ایرانیان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت بخش زیادی از وظایف و مسئولیت خود را برای شروع طرح اقدام ملی مسکن انجام داده و از این به بعد سرعت اجرا و زمان تحویل واحدها، بستگی زیادی به آورده متقاضیان دارد.
  • شنبه 20 اردیبهشت 1399 ساعت 9:44

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ۴۰۰ هزار واحد در طرح اقدام ملی مسکن، اجرای ۱۰۰ هزار واحد بر عهده شرکت بازآفرینی است که در بافت‌های فرسوده اجرا می‌شود. از ۳۰۰ هزار واحد دیگر ۲۳۰ هزار در مراحل اجرایی قرار دارد و مابقی نیز در مراحل مختلف ازجمله تهاتر زمین، اخذ پروانه یا انتخاب سازنده است که به‌زودی به عدد ۳۰۰ هزار مدنظر می‌رسیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح اقدام ملی مسکن تا پایان دولت دوازدهم به اتمام می‌رسد؟ گفت: همواره تاکید کرده‌ایم که سرعت ساخت و اتمام پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن وابستگی شدیدی به تامین مالی دارد. اگر متقاضیان، آورده خود را به‌موقع واریز کنند قطعاً در زمان مقرر به پایان می‌رسد ولی اگر پروژه‌ها با اختلافات داخلی مواجه شود یا اینکه آورده متقاضیان با تأخیر مواجه شود، در پروژه تاثیر می‌گذارد.

 

پروژه‌ای که یک ساله تمام شد

محمود زاده با اشاره به ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد طرح اقدام ملی مسکن که به‌عنوان اولین واحدها قرار است خرداد یا تیرماه تحویل متقاضیان شود گفت: این پروژه خرداد سال گذشته شروع و اتفاقاً به یک تعاونی هم واگذار شد اما با توجه به اینکه اعضا آورده خود را به‌موقع پرداخت کردند ظرف ۱۲ تا ۱۳ ماه آماده شده است.

 

برنامه افزایش مدت اقساط زمین از ۵ به ۱۰ سال

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه افزایش مدت بازپرداخت بهای زمین واحدهای طرح اقدام ملی از ۵ به ۱۰ سال را به دولت پیشنهاد داده‌ایم گفت: همه تلاش ما این است که جذابیت بیشتری برای متقاضیان مسکن ملی ایجاد کنیم. با توجه به اینکه تسهیلات بانکی جزو منابع دولتی است و امکان کاهش سود آن وجود ندارد تصمیم گرفتیم که از منابع و امکانات وزارت راه و شهرسازی برای کمک به متقاضیان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در آیین‌نامه اجازه داشتیم که زمین را با اقساط پنج‌ساله واگذار کنیم. به دولت پیشنهاد دادیم که این زمان را به ۱۰ سال افزایش دهد که در کمیسیون‌های مختلف مراحل آن طی شده و در جلسه اصلی دولت مطرح می‌شود. اگر دولت موافقت کند این بزرگ‌ترین ارزش‌افزوده برای متقاضیان خواهد بود.

به گفته محمود زاده، دو سال در زمان ساخت طرح اقدام ملی، تنفس داده می‌شود و هشت سال اقساط زمین دریافت می‌شود. با توجه به مطالعات اقتصادی و در نظر گرفتن این مسئله که فروش اقساطی زمین، بدون کارمزد است قیمت نهایی زمین بسیار پایین تمام می‌شود و حتی بیشتر از وام‌های ارزان‌قیمت و یارانه دار برای متقاضیان ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند.

طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، شهریور ۱۳۹۸ با حضور رئیس‌جمهور آغاز شد. البته در برخی از مناطق از پایان سال ۱۳۹۷ کلید خورده بود. در قالب این طرح تا پایان سال ۱۳۹۸ عملیات احداث دست‌کم ۲۱۸ هزار و ۵۲ واحد آغاز شده که بیش از نیمی از پروژه را شامل می‌شود. بر اساس اعلام اسلامی وزیر راه و شهرسازی، اولین واحدهای مسکن ملی در بعضی مناطق کشور، خرداد یا تیرماه امسال تحویل می‌شود. پیش‌ازاین هم محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی به ایسنا گفته بود که ۱۷ هزار و ۵۰۰ واحد در شهرهای کوچک آماده واگذاری است.


ثبت نظر

ارسال