تاثیر انرژی‌های تجدیدپذیر در زندگی آینده

پنجره‌ایرانیان؛ همان‌طور که همه‌ ما می‌دانیم سوخت‌های فسیلی بر روی کره زمین رو به اتمام است و در آینده نه‌چندان دوری با منابع خالی از نفت و زغال‌سنگ روبه‌رو خواهیم شد. ازاین‌رو بسیاری از کشورهای صنعتی جهان در حال خلق راه‌کارهایی برای بهره‌برداری از انرژی‌های تجدید پذیرند که به انرژی‌های پاک نیز معروف هستند. زمانی که از انرژی‌های مختلف صحبت می‌کنیم مسلما هدف خود ماهیت انرژی نبوده، بلکه جوانب و تبعاتی که به دنبال خواهد داشت باعث چالش‌برانگیز بودن این مبحث می‌شود. سوخت‌های فسیلی را می‌توان یک اقتصاد تقریبا شکست‌خورده بنامیم چراکه علاوه بر تجدید ناپذیر بودن آن، در سال اخیر با افت قیمت چشمگیری روبه‌رو شده است. همچنین در بسیاری از کشورهای پیشرفته به دلیل سختی استخراج و پالایش آن، استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر مقرون‌به‌صرفه تر است. همچنین طبق آمارهای جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر نسبت اشتغال‌زایی بیشتری نسبت به سوخت فسیلی داشته‌اند.
  • سه شنبه 2 اردیبهشت 1399 ساعت 10:27

انرژی‌های تجدید پذیر نه‌تنها در زندگی آینده بشر تاثیر گذار خواهد بود بلکه وجود زندگی در آینده برای انسان‌ها درگرو انرژی‌های تجدید پذیر است. با توجه به مشکلات فراوان زیست‌محیطی که سوخت‌های فسیلی به همراه دارند: ازجمله آلودگی هوا و بیماری‌های بسیاری که به‌واسطه مصرف بی‌رویه آن برای تمام موجودات زنده به ارمغان آورده، در صورت ادامه‌ی آن هیچ آینده‌ای برای بشر وجود نخواهد داشت. درواقع اگر همه ما علاقه‌مند به ادامه‌ حیات بر روی کره زمین هستیم چاره‌ای جزء روی آوردن به استفاده از انرژی‌های پاک نخواهیم داشت. اینکه انرژی‌های تجدید پذیر تاثیرات مثبتی در زندگی آینده همه ساکنین زمین می‌گذارد هیچ شکی نخواهد بود و فارغ از بعد معنوی و سلامتی که به دنبال دارد، به لحاظ اقتصادی نیز قابلیت سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد.

 

انرژی‌های تجدید پذیر و نوآوری‌های بشر

به‌طورقطع زمانی که یک محصول جدید به دنیا عرضه و معرفی می‌شود در پی آن نوآوری و اختراعات بسیاری را شاهد خواهیم بود؛ و در پی این موضوع اقتصاد جامعه رونق فراوانی خواهد داشت که می‌تواند درصد بسیار چشمگیری باعث کاهش نرخ بیکاری شود. به‌عنوان‌مثال یکی از انرژی‌های تجدید پذیر که در ایران سرمایه‌گذاری فراوانی بر روی آن شده است، انرژی باد است. انرژی باد جزء انرژی‌هایی است که در مناطق خاصی از کشور که بادهای آن به بادهای 120 روزه معروف هستند، وجود داشته و دولت سرمایه‌گذاری زیادی بر روی آن دارد؛ اما ممکن است این سوال مطرح شود که چگونه از نرخ بیکاری کاسته می‌شود؟ برای یافتن پاسخ مناسب باید کمی جزئی‌تر به موضوع بنگریم. زمانی که می‌خواهیم از انرژی باد یک منطقه استفاده کنیم احتیاج به توربین‌های بادی بسیار زیادی داریم که برای تهیه آن احتیاج به خط تولید است. درنتیجه تنها ساخت و نصب این توربین‌ها به‌تنهایی می‌تواند کارگران و مهندسان زیادی را صاحب شغل و درآمد کند.

 

آینده انرژی‌های تجدید پذیر و سوخت‌های فسیلی

انرژی‌های تجدید پذیر تنها آینده‌ای است که بشر می‌تواند برای ادامه زندگی به آن تکیه کند. سوخت‌های فسیلی آینده چندان قابل‌توجهی نخواهند داشت و شاید تنها در مصارف صنعت و دارو از آن استفاده بشود اما در بحث تامین سوخت هیچ آینده درخشانی در انتظار نخواهد داشت. یکی از نیازهای مبرم بشر در آینده احتیاج به تولید برق در کوتاه‌ترین زمان و با بیشترین کمیت ممکن است. در آینده هر چیزی که امروزه با نفت و سوخت‌های فسیلی کار می‌کند چاره‌ای جزء الکتریکی شدن نداشته و این نیازمند تولید برق در سطح بسیار گسترده و فراوانی است. به همین منظور شاید در آینده شاهد آن باشیم که از هر پدیده‌ طبیعی تولید برق و انرژی پاک کنیم. همین حالا مهندسان سعی می‌کنند از انرژی جزر و مد دریاها تولید برق کنند و یا شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورها از ظرفیت بالای بیابان‌های خود بهره جسته و از انرژی خورشیدی به تولید برق می‌پردازند و با تولید این انرژی در سطح گسترده تقریبا بی‌نیاز از سوخت‌های فسیلی می‌باشند.

 

چند نمونه از انرژی‌های تجدید پذیر در فناوری

همان‌طور که قبلا اشاره شد با حذف اجباری سوخت‌های فسیلی نیاز بشر به تولید انرژی‌های پاک چندین برابر خواهد شد و چاره‌ای جزء ابداع روش‌های مختلف برای تولید انرژی‌های پاک نخواهیم داشت. با گذشت زمان و اتمام سوخت‌های فسیلی صنعت‌هایی که با این سوخت‌ها فعالیت می‌کردند، چاره‌ای ندارند جزء اینکه فناوری‌های خود را به‌روزرسانی کرده و از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده کنند و غیرازاین راهی جزء حذف شدن و ورشکستگی کامل نخواهند داشت.

ازجمله فناوری‌هایی که به‌واسطه انرژی‌های تجدید پذیر فعالیت می‌کنند، توربین‌های آبی هستند. همان‌طور که مستحضر هستید امواج دریا به‌نوعی دارای انرژی مکانیکی هستند که توسط این توربین‌های آبی می‌تواند به برق مصرفی صدها هزار خانواده تبدیل شود.

خودروهای الکتریکی یکی دیگر از فناوری‌های نوینی است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای حمل‌ونقل سنتی امروزه باشد که علاوه بر سهولت حمل‌ونقل مانع از آلودگی هوا خواهد شد؛ اما خودروهای الکتریکی حال حاضر به لحاظ قدرت موتور نتوانسته‌اند پا جای خودروهای گازوئیلی بگذارند. البته کمپانی‌های زیادی مشغول طراحی خودروهای برقی هستند که با افزایش قدرت موتور همراه باشند. خودروهای الکتریکی مانند بسیاری از دیگر قطعات الکترونیکی نیازمند باتری و شارژ مجدد باتری پس از چندین دفعه استفاده می‌باشند. به‌عنوان‌مثال آخرین خودروی الکتریکی که توسط کمپانی تسلا در سال 2018 وارد بازار شد، هر بار شارژ باتری توانایی پیمودن مسافت 500 کیلومتر را داشت و امید است در آینده این رقم افزایش چشمگیری داشته باشد. احتمالا به‌زودی شاهد آن خواهیم بود که به‌جای ایستگاه‌های پمپ‌بنزین، دکل‌های مخصوص شارژ ماشین جایگزین خواهند شد.

یکی دیگر از انرژی‌های تجدید پذیر، انرژی خورشیدی است که به‌جرئت می‌توان گفت یکی از بهترین انرژی‌های تجدید پذیر است. از دلایلی که می‌توان انرژی خورشید را جزء بهترین‌ها دانست، سهل‌الوصول بودن آن است. تقریبا در همه کشورها از نعمت آفتاب چه کم یا چه زیاد برخوردار می‌باشند و صنعت و فناوری که برای استفاده از این نعمت بی‌پایان وجود دارد نسبت به سایر انرژی‌های تجدید پذیر ارزان‌قیمت‌تر است. تقریبا در هرکجای نقطه از زمین که باشید با نصب چند عدد سلول فتوولتاییک به‌راحتی می‌توانید برق موردنیاز خود را تولید کنید و از این انرژی پاک و ارزان‌قیمت نهایت استفاده را ببرید. بحث انرژی خورشیدی و سلول‌های فتوولتاییک یکی از موضوعات روز دنیا است که با گذشت زمان طرفداران زیادی را به خود جذب کرده و البته قابل‌ذکر است که میزان سختی کار نیز در جذب مخاطبان بی تاثیر نبوده است. آسانی کار با سلول‌های فتوولتاییک نسبت به سایر انرژی‌هایی مانند انرژی هسته‌ای می‌تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

چراکه ازلحاظ صرفه اقتصادی می‌توان انرژی هسته‌ای را مقدم بر انرژی خورشید دانست. از شکافتن یک هسته‌اتم می‌توان چندین برابر انرژی خورشیدی، نیرو و انرژی تولید کرد که به لحاظ اقتصادی مقرون‌به‌صرفه تر است؛ اما سختی کار و تجهیزات خاصی که انرژی هسته‌ای داشته برای جذب خیل عظیمی از مخاطب کمی بازدارنده است. البته انرژی هسته‌ای را می‌توان جزء پرخطرترین انرژی‌ها دانست حتی مضرتر از سوخت‌های فسیلی به این دلیل که زباله‌های هسته‌ای بسیار برای سلامتی مضر بوده و باید تحت شرایط کنترل‌شده از این انرژی استفاده کرد چون انرژی هسته‌ای بیش از حدمجاز به‌راحتی می‌تواند به یک سلاح کشتارجمعی بسیار پیشرفته‌ای مبدل شود.

 

کاربرد انرژی‌های تجدید پذیر در مشاغل گوناگون

اگر به طول حیات بشر بر روی کره زمین دقت کرده باشید با هر تغییری در طبیعت و جهان پیرامون ما سبک زندگی و نحوه معاش ما به طرز مشهودی تغییر کرده است. با ورود انرژی‌های تجدید پذیر به عرصه بازار کار شاهد تغییرات چشمگیری در تمام حوزه‌ها ازجمله کارآفرینی هستیم. ازجمله انرژی‌های تجدید پذیری که شغل‌های زیادی را فراهم کرده می‌توان به انرژی خورشیدی و سلول‌های فتوولتاییک اشاره داشت که با استقبال زیادی که از آن شده بسیاری از سرمایه‌گذاران راغب به سرمایه‌گذاری در این حوزه شده‌اند. بسیاری از کشورهای آسیایی با راه‌اندازی صنعت واردات و صادرات سلول‌های فتوولتاییک توانسته‌اند یک‌سوم نیروی کار را در حوزه انرژی مشغول به کار کنند. ازجمله نوآوری‌هایی که انرژی‌های تجدید پذیر به دنبال داشته می‌توان به اشتغال قابل‌توجه بانوان در این زمینه اشاره داشت.

 

همان‌طور که ما می‌دانیم بسیاری از مشاغل به دلیل تغییر عادات سبک زندگی در حال نابودی و منسوخ شدن می‌باشند و چاره‌ای جزء خلق مشاغل جدید و تخصص پیدا کردن در آن نداریم. حوزه انرژی‌های تجدید پذیر یکی از همین حوزه‌ها است که با توجه به نوظهور بودن آن رشد قابل‌توجهی در این مدت کوتاه داشته و این رشد در آینده نیز چند برابر خواهد شد. انرژی‌های پاک یک تخصص علمی است که هم‌اکنون در بسیاری از دانشگاه‌ها به آن پرداخته می‌شود و این فرصت مناسبی برای دانشجویانی است که به دنبال بازار کار پررونق و جدیدی هستند.

 

آیا انرژی‌های تجدید پذیر جایگزین مناسبی در مقابل سوخت‌های فسیلی هستند؟

در پاسخ به این سوال ابتدا باید پرسید که از چه آینده‌ای صحبت می‌کنیم؟ آینده‌ای که ممکن است وجود نداشته باشد؟ یا آینده‌ای که می‌تواند از زمان حال بهتر باشد؟ شما به‌عنوان یکی از ساکنان کره زمین چه آینده‌ای برای خود و فرزندانتان می‌خواهید؟

ادامه استفاده از سوخت‌های فسیلی نهایتا تا 50 سال آینده امکان‌پذیر خواهد بود و با توجه به تجدید ناپذیر بودن آن پس از اتمام منابع چاره‌ای جزء روی آوردن به انرژی‌های تجدید پذیر نخواهیم داشت. انرژی‌های تجدید پذیر بهترین گزینه و تنها انتخاب بشر برای زندگی در آینده خواهد بود و تنها در صورت پذیرش این نکته می‌توان به ادامه حیات بشر بر روی کره زمین امیدوار بود. با ادامه سوخت‌های فسیلی انسان خود را به ورطه نابودی خواهد کشید و به‌نوعی می‌توان آن را خودکشی دسته‌جمعی نامید. چراکه طبیعت و تمام موجودات زنده آن قابلیت آن را دارد که دوباره خود را احیاء و بازسازی کند و انسان با روند زندگی که در پیش‌گرفته تنها نسل خود را منقرض خواهد کرد.

انرژی‌های تجدید پذیر بهترین گزینه برای جایگزینی استفاده از سوخت‌های فسیلی است و دلایل بسیار زیادی برای اثبات این موضوع وجود دارد: ازجمله این دلایل می‌توان به پاک بودن و عدم تولید آلودگی اشاره کرد برای تمام ساکنین کره زمین ازجمله انسان‌ها بسیار حائز اهمیت است. اگر آمار بهداشت جهانی را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که مرگ براثر آلودگی هوا از ویروس کرونا نیز بیشتر است.

مورد بعدی اقتصاد پویا و اشتغال‌زایی میلیونی است که به همراه دارد و سالانه میلیون‌ها فرصت شغلی در اختیار همگان قرار می‌گیرد؛ اما نکته آخر تجدید پذیر بودن این منابع است و هرچقدر که انسان از آن استفاده کند هیچ‌گاه تمام نخواهد شد.

 


ثبت نظر

ارسال