امضای سه تفاهم‌نامه کلیدی در همایش طرح اقدام ملی مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ همایش طرح اقدام ملی مسکن با حضور وزیر، معاونین و مدیران کل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
  • چهارشنبه 30 بهمن 1398 ساعت 10:26

همایش استانی طرح اقدام ملی مسکن سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۹۸ با حضور وزیر، معاونین و مدیران کل وزارت راه و شهرسازی، رئیس سازمان نظام‌مهندسی، رئیس بانک مرکزی، معاونین و مدیران کل وزارت کشور در سالن همایش موزه دفاع مقدس تهران برگزار شد.

در این همایش یک‌روزه به عملکرد دستگاه‌های متولی و روش‌های اجرایی این طرح ملی پرداخته شد.

 

۱۰۰ هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی طرح اقدام ملی مسکن

 معاون وزیر راه و شهرسازی در سخنرانی خود ضمن بیان اینکه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان گردش اقتصادی مستقیم پروژه طرح ملی مسکن است، گفت: این رقم بدون در نظر گرفتن گردش اقتصادی است که به‌طور غیرمستقیم در اشتغال، تولید مصالح و...محاسبه شده است.

وی در ادامه افزود: این پروژه یک حادثه عظیمی است و به‌عنوان قسمتی از تاریخ مهندسی کشور باید ضبط و ثبت شود.

 

اقدامات دولت در ساخت مسکن باید تسهیل‌کننده باشد

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در ادامه به‌عنوان سخنران بعدی با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: اقدامات ما به‌عنوان دولت در ساخت مسکن باید تسهیل‌کننده باشد. نباید به اسم حفاظت از اراضی مردم را دچار سختی و تلاطم کنیم. شان ما خدمت گذاری است و وسیله‌ای برای گشایش مشکلات هستیم. باید ذهنیت مشترک و باور مشترک ایجاد کنیم تا هم‌افزایی رخ دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: فرافکنی مهم‌ترین بیماری است که برخی به بهانه‌های مختلف کارهای مردم را به تاخیر می‌اندازند. این همایش نقطه عطفی است که هیچ‌کس هیچ بهانه‌ای نداشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به تکمیل پروژه‌های مسکن مهر گفت: تکمیل پروژه‌های مسکن مهر را در دستور کار داریم مگر زمین‌هایی که پرونده قضایی دارد.

 

امضای سه تفاهم‌نامه به نفع مردم

در ادامه همایش یک‌روزه وزارت راه و شهرسازی در راستای تسهیل اقدام ملی مسکن سه تفاهم‌نامه با وزارت کشور، سازمان نظام‌مهندسی، شرکت تهاتر ایرانیان امضاء کرد.

 

تخفیفات از رایگان تا ۵۰ درصد

محمود محمود زاده معاون وزیر راه شهرسازی در ارتباط با این سه تفاهم‌نامه گفت: با این سه تفاهم‌نامه شاهد کاهش ۲۵ درصدی در هزینه ساخت مسکن برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن خواهیم بود‌‌‌.

وی افزود: در تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان نظام‌مهندسی امضاء کردیم تعرفه‌های خدمات مهندسی برای دهک ۱ تا ۳ رایگان خواهد بود و برای دهک ۴ تا ۷ تخفیفات حداقل ۵۰ درصدی خواهد بود.

محمود زاده گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با بازار تهاتر ایرانیان امضاء شد تامین نهاده‌های این طرح به‌طور اقساطی و ۱۵ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از قیمت روز و بدون پیش‌پرداخت تامین خواهد شد.

 

مسئولیت سنگینی به ما محول شده است

علاءالدین ختائی، مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان در سخنرانی خود ضمن ابراز خرسندی از تفاهم‌نامه‌ای که با وزرات راه و شهرسازی به امضاء رسانید، گفت: مسئولیت سنگینی امروز به ما محول شده است. در طرح اقدام ملی مسکن به مردم خدمت خواهیم کرد. همچنان که در کلام امام خمینی (ره) دیده‌ایم که ایشان فرمودند: اگر بتوانیم به مردم خدمت کنیم خود را برای روز قیامت بیمه کرده‌ایم، امیدوارم ما نیز بتوانیم این مسئولیت را به ثمر برسانیم.

 

رونمایی از سامانه جامع املاک و اسکان

در بخش سوم این همایش، از سامانه جامع املاک اسکان با حضور وزیر راه و شهرسازی رونمایی به عمل آمد. در این سامانه آمار و اطلاعات بازار املاک به شکل کامل ارائه خواهد شد.

 

مسکن ارزان در راه است

محرابیان رئیس هیات مدیره مرکز عمران ستاد اجرایی حضرت امام (ره) با بیان اینکه ۳۰ هزار ۳۵۰ طرح در امور زیربنایی توسط این ستاد اجرایی خواهد شد، گفت: از این میزان، ۳۰ هزار طرح آن مربوط به مسکن محرومین است.

وی افزود: این ستاد در قالب مسکن ارزان‌قیمت مشمول طرح اقدام ملی مسکن خواهد شد. برای مسکن ارزان‌قیمت با بانک مسکن قراردادی با شرایط خاص امضاء کرده‌ایم همچنین به‌کارگیری مشاوران و مهندسین مجرب، تامین کلیه سرانه‌ها، تهیه طرح‌ها مطابق با اصول معماری و شهرسازی خواهد بود و مصالح به کارگرفته شده صد درصد ایرانی خواهد بود.

 

کرج، رشت، شیراز و قم مهاجرپذیرترین شهرهای ایران

مهدی جمالی‌نژاد، رئیس سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و معاون وزیر کشور نیز گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور نظام شهری است. از سال 1300 ما شاهد مهاجرت از روستاها به شهرها با توجه به سیاست‌های اتخاذشده، هستیم. امروز متأسفانه نظام شهری ما از بیماری سندروم کلان‌شهری رنج می‌برد.

مهاجرت گسترده مردم از روستاها به شهرها و سپس از شهرهای میانی به کلان‌شهرها ازجمله مهم‌ترین موضوعات امروز کشور است این مهاجرت از دهه ۸۰ به اوج خود رسید.

وی با بیان اینکه کرج، رشت، شیراز و قم مهاجرپذیرترین شهرهای ایران هستند، گفت: نکته جالب این است که ما شاهد مهاجرت از تهران به شهرستان‌های استان هستیم.

معاون وزیر کشور با بیان این‌که میزان مهاجرت امروز با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مشخص شده است، گفت: در زمانی که مسکن مهر اجرا می‌شد همواره یکی از دغدغه‌های نظام شهری این بود که اقداماتی انجام شود تا در کنار ساخت مسکن، نظام شهری دچار آسیب نشود.


ثبت نظر

ارسال