نحوه واگذاری مسکن ملی در تهرانسر

پنجره‌ایرانیان؛ معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که پروژه طرح اقدام ملی مسکن در تهرانسر به پیشرفت بالای ۳۰ درصد رسیده است، گفت: شاید زمانی که پروژه به پیشرفت حدود ۷۰ درصد برسد امکان تعیین سهم دولت فراهم شود و می‌توانیم در آن زمان از متقاضیان ثبت‌نام کنیم.
  • چهارشنبه 30 بهمن 1398 ساعت 9:59

محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: پروژه طرح اقدام ملی مسکن در تهرانسر به‌طور تقریبی به پیشرفت بالای ۳۰ درصد رسیده است. البته چهار پیمانکار آنجا فعال هستند که میزان پیشرفت کار آنها با یکدیگر متفاوت است.

وی افزود: پروژه مسکن ملی در تهرانسر به شکل مشارکتی اجرا می‌شود. بدین‌صورت که سهم دولت و بخش خصوصی بعد از پایان پروژه تعیین می‌شود و دولت واحدهای خود را به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌کند؛ اما برای نام‌نویسی از متقاضیان باید طرح به حدی از پیشرفت برسد که قابلیت تعیین قیمت تمام‌شده را داشته باشد. ممکن است وقتی طرح به پیشرفت حدود ۶۰ یا ۷۰ درصد برسد امکان تعیین سهم و تقسیم وجود داشته باشد. آن زمان در یک فرآیند، نحوه‌ی ثبت‌نام به اطلاع عموم خواهد رسید اما فعلا این شرایط وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت مسکن ملی در تهرانسر تصریح کرد: پروژه تهرانسر با بقیه نقاط متفاوت است. در سایر مناطق اعلام کردیم که هزینه‌ها احتمالا بین ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان خواهد بود اما با توجه به قیمت زمین و نوع مصالح به‌کاررفته در تهرانسر نمی‌توان از هم‌اکنون برآوردی در این مورد ارائه کرد. در چنین قراردادهایی، شریک در خیلی از مواقع تعیین‌کننده است اما در پروژه‌های ثبت‌نامی شرایط عامی وجود دارد که تفاوت این دو قالب را نشان می‌دهد.

محمودزاده با بیان این‌که پروژه‌های مشارکتی طرح اقدام ملی را در هیچ شهری ثبت‌نام نکردیم، گفت: در ثبت‌نامی‌ها شریک نداریم، لذا از یک استاندارد عام تبعیت می‌کنیم ولی در پروژه‌ای که شریک دارد و اکثریت برای شریک است این حق را برای او قائل می‌شویم هر طور که تشخیص می‌دهد واحدها را بسازد؛ مثلا یک پیمانکار مشاعات بیشتر و پیمانکار دیگر مشاعات کمتری را اجرا می‌کند. ما هم به‌عنوان دولت باید تعهدی بدهیم که بتوانیم پاسخگو باشیم؛ لذا باید زمانی را تأمل کنیم تا اعدادی را که درخصوص قیمت طرح اقدام ملی مسکن در بخش مشارکت مطرح می‌کنیم منطقی و قابل انجام باشد.

طرح اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در سه قالب ثبت‌نام، قرارداد با دستگاه‌های اجرایی و مشارکت با سازندگان پیش می‌رود. در مرحله اول نام‌نویسی از ۲۴۰ هزار نفر انجام شد که ۱۴۰ هزار نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند. قرار است ثبت‌نام از جاماندگان این طرح قبل از پایان سال جاری انجام شود.


ثبت نظر

ارسال