رتبه اول یزد در ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در حال بهره‌برداری

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد با بیان این‌که یزد با قریب 60 مگاوات نیروگاه‌های خورشیدی در حال بهره‌برداری رتبه اول کشوری را داراست، پیش‌بینی کرد که این ظرفیت تا پایان سال آینده به ۸۰ مگاوات برسد.
  • شنبه 26 بهمن 1398 ساعت 10:48

«محمدحسن صباغزادگان» در تشریح وضعیت صنعت برق استان یزد تصریح کرد: در حال حاضر هفت نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۵۸.۵ مگاوات در مدار بهره‌برداری هستند که استان یزد ازلحاظ ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی در حال بهره‌برداری رتبه اول کشوری را داراست و پیش‌بینی می‌شود این ظرفیت تا پایان سال ۹۹ به ۸۰ مگاوات برسد.

وی با اشاره به ایجاد تعداد ۱۸ نیروگاه مقیاس کوچک (تولید پراکنده) با مجموع ظرفیت ۱۵۷ مگاوات از سال ۱۳۹۱ تا ۱۰ ماهه ۱۳۹۸ توسط بخش خصوصی، افزود: در طول یک سال گذشته ۱۳.۵ مگاوات به این ظرفیت اضافه شده است.

صباغ‌زادگان با بیان این‌که بیش از 75 درصد انرژی الکتریکی استان در بخش صنعت مصرف می‌شود، گفت: هشت درصد مشترکین صنایع بزرگ کشور با دیماند بالای هفت مگاوات تحت پوشش صنعت برق استان یزد قرار دارند.

وی همچنین از افزایش ظرفیت ایستگاه‌های فوق توزیع و انتقال استان یزد از ۷۵ مگاولت آمپر به ۱۱ هزار و ۶۷۰ مگاولت آمپر در ۱۰ ماهه سال ۹۸ خبر داد و خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته شاهد اضافه شدن این ظرفیت به میزان ۵۷۹ مگاولت آمپر و رشد یک درصدی آن بوده‌ایم.

افزایش ۲۵ برابری طول خطوط انتقال و فوق توزیع استان در ۱۰ ماهه سال ۹۸ نسبت به سال ۵۷ از ۱۵۰ کیلومتر مدار به ۳۷۲۷ کیلومتر و با افزایش ۱۱۸ کیلومتری نسبت به سال ۹۷ از دیگر موارد مطرح‌شده توسط مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد است.

صباغزادگان ادامه داد: مصرف انرژی استان یزد در سال ۱۳۹۷ به میزان ۹۵۹۰ میلیون کیلووات ساعت بوده و این میزان با توجه به مصرف ۱۶۸ میلیون کیلووات ساعتی سال ۱۳۵۷، بیش از ۵۷ برابر شده و همچنین پیک بار استان از ۴۵ مگاوات در سال ۱۳۵۷ با افزایش ۳۷ برابری به ۱۶۶۸ مگاوات در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای یزد در ادامه به ۱۳ طرح افتتاح‌شده در طول یک سال گذشته اشاره و عنوان کرد: نیروگاه خورشیدی فهرج باهدف کاهش تلفات شبکه، تولید انرژی پاک به میزان ۲۳ میلیون کیلووات ساعت در سال، صرفه‌جویی در مصرف سوخت فسیلی به میزان ۶.۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در سال، کاهش انتشار گازهای آلاینده به میزان ۱۵.۷ هزار تن در سال و صرفه‌جویی در مصرف آب به میزان ۵.۴ میلیون لیتر در سال با میزان اعتبار ۶۰ میلیارد تومان یکی از پروژه‌های افتتاح‌شده در یک سال گذشته است.

صباغزادگان همچنین افزود: همچنین پست ۲۳۰ به ۱۳۲ کیلوولت ابرکوه، پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت امامزاده، نیروگاه مقیاس کوچک ۷.۸ مگاواتی طراح بهینه کیان، جایگزینی هادی خط نیروگاه زنبق- شمال، ساخت دو دستگاه فیدر خانه ۲۰ کیلوولت سیار، توسعه ۲۳۰ به ۶۳ پست ۴۰۰ کیلوولت سرو (فاز دوم)، توسعه بخش ۶۳ به ۲۰ کیلوولت پست خضرآباد، خط ۶۳ کیلوولت رستاق- مزرعه کلانتر و پست سیار برق ۶۳ به ۲۰ کیلوولت میبد، توسعه فیدرهای فشار متوسط مهریز، اشکذر و یزد، تعویض هادی خط ۶۳ کیلوولت رستاق جهان‌آباد و... از دیگر پروژه‌هایی است که با مجموع اعتبار ۲۴۰.۷ میلیارد تومان، در طول یک سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

 


ثبت نظر

ارسال