دو دیگ آلومینیوم جنوب روشن شد

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس هیات مدیره آلومینیوم جنوب گفت: آلومینیوم جنوب با کمی تاخیر نسبت به برنامه در آستانه بهره‌برداری است.
  • چهارشنبه 27 آذر 1398 ساعت 10:41

به گزارش صمت، اکبر ترکان، رئیس هیات مدیره آلومینیوم جنوب از آخرین مراحل پیشرفت فیزیکی پروژه آلومینیوم جنوب سخن گفت و افزود: در هفته جاری (منتهی به ۲۱ آذر) در مرحله نخست ابتدا ۲ دیگ، سپس ۱۰ دیگ و بعدازآن ۴۰ دیگ تا ۸۶ دیگ در سالن شماره یک را روشن می‌کنیم و بعدازآن سالن‌های شماره ۲ و ۳ که آن‌ها نیز هرکدام ۸۶ دیگ دارند به بهره‌برداری می‌رسند. جمع دیگ‌های ۳ سالن به ۲۵۸ دیگ خواهد رسید تا فاز نخست بهره‌برداری از آلومینیوم جنوب به ظرفیت ۳۰۰ هزار تن کامل شود.

رئیس هیات مدیره آلومینیوم جنوب با اشاره به تولید واحدهای آلومینیوم جنوب کشور گفت: درحال‌حاضر ظرفیت تولید المهدی فاز یک ۱۱۰ هزار تن، هرمزآل (فاز دو المهدی) ۱۴۰ هزار تن، ایرالکو ۱۰۰ هزار تن و جاجرم ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم است که با بهره‌برداری از فاز نخست آلومینیوم جنوب کل تولید آلومینیوم کشور به حدود ۸۰۰ هزار تن خواهد رسید.

ترکان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: آلومینیوم یک صنعت مفید برای کشور به‌شمار می‌رود، به این دلیل که ایران دارای انرژی ارزانی است و می‌تواند آن را با ارزش‌افزوده بسیار خوبی صادر کند؛ تولید هر کیلو آلومینیوم افزون بر ۱۳.۵ کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند و برق با توجه به اینکه نیمی از نرخ تمام‌شده آلومینیوم است به‌واسطه گاز موجود ارزان ایران به‌صرفه تولید می‌شود. گفتنی است نرخ برق صنایع به ازای هر کیلووات ساعت ۷۰ تومان است.

رئیس هیات مدیره آلومینیوم جنوب در ادامه به برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت اشاره و تاکید کرد: برنامه توسعه‌ای این شرکت تولید یک‌میلیون تن آلومینیوم در سال است که در ۲ فاز دیگر محقق خواهد شد. در کنار آن یک بندر اختصاصی مواد معدنی به نام بندر پارسیان از سوی ایمیدرو در دست ساخت است که اسکله ۵ آن به آلومینیوم جنوب اختصاص دارد و از زمان مدیریت آقای دکتر کرباسیان در ایمیدرو آغاز شد و در زمان مدیریت آقای غریب‌پور به‌خوبی ادامه یافته است. جا دارد در اینجا از زحمات آقای غریب‌پور و حمایت‌های ایشان تشکر کنم زیرا برای این پروژه که برای مدتی دچار وقفه شده بود ۲۰۰ میلیارد تومان از بانک تسهیلات گرفت و به سازنده بندر پارسیان که قرارگاه خاتم‌الانبیا است داد تا ساخت این بندر سرعت گیرد. این بندر در گام نخست به واردات پودر آلومینا اختصاص خواهد یافت اما برای سایر فلزات نیز دارای اسکله‌هایی است که در برنامه‌های توسعه‌ای بعدی این بندر باید تکمیل شود.

رئیس هیات مدیره آلومینیوم جنوب درباره دلایل تاخیر چندباره در افتتاح آلومینیوم جنوب گفت: دلایل مختلفی بر این امر مترتب است که نخستین آن به تاخیر چینی‌ها در اجرای این پروژه بازمی‌گردد. آن‌ها نتوانستند در زمان مقرر ال‌سی‌شان را باز کنند و تحریم‌ها آغاز شد، بااین‌حال ما پول را به‌حساب آن‌ها ریخته‌ایم و فقط به دلیل مشکلات نقل‌وانتقال پول نمی‌توانند آن را برداشت کنند اما دارند کارشان را انجام می‌دهند.

ترکان ادامه داد: البته دلایل دیگری هم بود؛ ازجمله مشکلات گمرکات کشور که اعلام کردند رایانه‌های ما بندر پارسیان را شناسایی نمی‌کنند و نمی‌توانند اجازه ترخیص تجهیزات موردنیاز شرکت را بدهند. در این راستا ۳ ماه معطل ثبت بندر پارسیان در فایل مبادی ورودی گمرک شدیم تا تجهیزات ترخیص و از کشتی تخلیه شد.

 

وی درباره تامین مواد اولیه آلومینیوم جنوب گفت: ما بخش عمده‌ای از پودر آلومینای موردنیاز خود را وارد می‌کنیم و مقداری هم از جاجرم خریداری کردیم اما در منطقه ویژه لامرد پروژه تولید پودر آلومینا از سوی ایمیدرو در دست مطالعه و اقدام و قرار است با بوکسیت وارداتی از گینه، پودر آلومینا به ظرفیت یک‌میلیون تن تولید شود. ازآنجاکه هر کیلو شمش آلومینیوم به ۲ کیلو پودر آلومینا نیاز دارد نیاز واحدهای آلومینیومی کشور به این ماده ۱.۵ میلیون تن است.

ترکان ادامه داد: تولید پودر آلومینا بسیار سودآور است؛ چنانکه هر کیلو بوکسیت که ماده اولیه پودر آلومینا است ۳۰ دلار نرخ دارد اما هر تن پودر آلومینا ۴۰۰ دلار ارزش دارد. اگر هر ۲.۵ تن بوکسیت یک‌میلیون تن پودر آلومینا بدهد نرخ تمام‌شده پودر آلومینا ۷۵ دلار می‌شود، درحالی‌که ۴۰۰ دلار ارزش دارد. برای اینکه تولید آلومینیوم ایران در قیاس با رقیبان جهانی‌اش ارزان‌تر تمام شود نیازمند این هستیم که پودر آلومینا را وارد نکنیم بلکه خودمان در داخل آن را تولید کنیم. ازآنجاکه برای ساخت آلومینیوم جنوب یک میلیارد دلار برابر با ۸۵ درصد سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این پروژه استقراض و فاینانس و تنها ۱۵ درصد آن از محل درآمدهای داخلی کشور است و باید پس بدهیم باید سود خوبی هم داشته باشیم.

 


ثبت نظر

ارسال