با روند فعلی دولت، قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر فاصله قیمت کنونی مسکن با قیمت واقعی آن گفت: کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن در هفته‌های اخیر جای خوشحالی ندارد.
  • دوشنبه 20 آبان 1398 ساعت 10:0

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر فاصله قیمت کنونی مسکن با قیمت واقعی آن گفت: کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن در هفته‌های اخیر جای خوشحالی ندارد. در چند سال اخیر شاهد افزایش ۸۰ درصدی نرخ مسکن بوده‌ایم که این کاهش قیمت در برابر آن ناچیز است.

محمدرضا رضایی‌کوچی افزود: این کاهش نرخ مربوط به عملکرد نهاد خاصی نیست. قیمت مسکن به حدی در چند سال اخیر افزایش یافته بود که مردم توان خرید نداشتند و دیدیم که بازار مسکن دچار رکود شدید شد، حال به خاطر اینکه معاملات کمی بیشتر شود، قیمت‌ها آن‌هم در حد کمی کاهش پیدا کرد.

نماینده جهرم تصریح کرد: اگر چنانچه دولت به کنترل مولفه‌های قیمت مسکن نپردازد دوباره شاهد افزایش شدید نرخ مسکن خواهیم بود. قیمت زمین از اساسی‌ترین عوامل تعیین نرخ مسکن است. دولت باید به سمت ارائه زمین حرکت کند تا کاهش نرخ مسکن به‌طور قابل‌توجهی محقق شود. دولت برای ارائه زمین در بافت‌های فرسوده، پتانسیل بالایی دارد. متاسفانه عملکرد مدیران ارشد در این حوزه بسیار ضعیف بوده است. دولت موظف است به‌طور میانگین ۲۷۰ محله را احیا کند، ولی فعلاً خبری از تحرک خاصی نیست.

رضایی‌کوچی بانک‌ها و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به سازندگان را از دیگر عوامل کاهش قیمت مسکن دانست و افزود: وام مسکن باید حداقل ۵۰ درصد قیمت را پوشش دهد. چه در شهر‌ها و چه در روستا‌ها باید زمین‌های دولتی و ارزان‌قیمت، احیا شوند و یا زمین‌های موجود در حواشی شهر‌ها را به شهر الحاق کنیم که اگر این روند به‌طورجدی در دستور کار قرار گیرد آنگاه می‌توانیم بگوییم به‌سوی کاهش نرخ مسکن گام موثری برداشته شده است.

این نماینده مجلس افزود: از طرفی، پروانه ساخت صادرشده توسط شهرداری‌ها نیز بسیار گران است و اگر کمی در موضوع ساخت‌وساز دقیق شویم متوجه هزینه بالای انشعابات هم می‌شویم.

او در ادامه تشریح کرد: برای کنترل قیمت مسکن راهی جز تولید مقرون‌به‌صرفه مسکن نیست. باوجوداینکه احیای بافت فرسوده یک فرصت مهم و کلیدی برای تولید مسکن ارزان‌قیمت است، اما همچنان دولت در میدان عمل به این راه‌حل نپرداخته است. امروز به‌عنوان رئیس کمیسیون عمران اعلام می‌کنم اگر روند فعلی در بازار مسکن ادامه یابد بازهم شاهد گرانی خواهیم بود.

این نماینده مجلس با تاکید بر توان مهندسی بالای کشورمان و تمجید از آن خاطرنشان کرد: تحریم بودن یا نبودن در این زمینه تاثیری ندارد، چراکه ما در زمینه سازندگی و پروژه‌های عمرانی خودکفا هستیم و توان مهندسی بسیار بالایی داریم. آنچه مانع گسترش پروژه‌های عمرانی است، عدم استفاده از نقدینگی و سرمایه‌گذاران خصوصی در این حوزه است. بزرگ‌ترین تحریم کنونی کشور، محدودیت بخش خصوصی است و می‌بینیم که تمام بار به عهده دولت است.

وی درباره چالش‎های ایجادشده در حواشی کلان‌شهرها و شهر‌های جدید ازجمله پردیس و پرند اظهار داشت: خانه‌سازی ما باید به سمت دریا حرکت کند. بسیاری از کشور‌های بزرگ و پرجمعیت، شهر‌های بزرگ را در کنار دریا‌ها واقع می‌کنند. آینده شهرسازی و تولید مسکن باید حاشیه بنادر بزرگ و دریا را موردتوجه قرار دهد و با ایجاد رفاه و جاذبه، مردم را به زندگی در این مناطق تشویق کند. با توجه به بحران آب نیز این رویکرد می‌تواند در آینده به‌ صرفه‌جویی در انتقال آب بیانجامد.

رضایی‌کوچی یادآور شد: برای کاهش قیمت کالا‌های اساسی، مردم باید به‌سوی حمایت از کالای ملی حرکت کنند و کالای ایرانی را در اولویت خود قرار دهند که این موضوع در استفاده مصالح ساختمانی هم صادق است.

وی در پایان افزود: امیدوارم هم مردم و هم سازندگان به این نکته توجه کنند. همچنین تولیدکنندگان باید در پی افزایش کیفیت کالا باشند تا رضایت و اعتماد مردم جلب شود. درصورتی‌که این اقدامات چه در راستای کاهش نرخ کالا‌های اساسی و چه در موضوع نرخ مسکن به بهترین نحو عملیاتی شود شاهد کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها خواهیم بود.

 


ثبت نظر

ارسال