رشد ۵۰ درصدی انرژی تجدیدپذیر تا پنج سال دیگر

پنجره‌ایرانیان؛ آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد ظرفیت نیروی تجدیدپذیر جهانی تحت تاثیر نصب تاسیسات فوتوولتائیک خورشیدی در خانه‌ها، ساختمان‌ها و صنعت تا پنج سال دیگر ۵۰ درصد رشد خواهد کرد.
  • سه شنبه 30 مهر 1398 ساعت 10:6

به گزارش ایسنا، مجموع ظرفیت تولید نیرو از منابع تجدیدپذیر در مقایسه با ۲.۵ تراوات در سال گذشته، به میزان ۱.۲ تراوات تا سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد که معادل مجموع ظرفیت نیروی نصب‌شده در آمریکا است.

طبق گزارش سالانه IEA از انرژی‌های تجدیدپذیر جهانی، فوتوولتائیک خورشیدی حدود ۶۰ درصد و نیروی بادی در خشکی ۲۵ درصد از این رشد را تشکیل خواهد داد.

سهم تجدیدپذیرها در تولید نیرو از ۲۶ درصد فعلی به ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد.

کاهش هزینه‌های فناوری و سیاست‌های موثرتر دولتی، باعث شده است از زمان گزارش سال گذشته IEA، پیش‌بینی‌های بالاتری برای به‌کارگیری ظرفیت تجدیدپذیرها مطرح شود.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی IEA اظهار کرد: تجدیدپذیرها در حال حاضر دومین منبع بزرگ برق در جهان هستند اما اگر بخواهیم به اهداف جوی بلندمدت دست پیدا کنیم، باید به‌کارگیری آن‌ها تسریع شود. با ادامه کاهش هزینه‌ها، انگیزه روزافزونی برای به‌کارگیری فوتوولتائیک خورشیدی وجود دارد.

هزینه تولید برق از فوتوولتائیک خورشیدی توزیع‌شده در خانه‌ها، ساختمان‌ها و صنعت، اکنون پایین‌تر از قیمت فروش برق در بیشتر کشورها است.

طبق گزارش IEA، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های تولید فوتوولتائیک خورشیدی تا سال ۲۰۲۴ به میزان ۱۵ تا ۳۵ درصد دیگر کاهش پیدا کند و به‌کارگیری این فناوری جذاب‌تر شود.

بر اساس گزارش رویترز، در گزارش IEA آمده است: اصلاحات تعرفه و سیاست برای تضمین رشد پایدار فوتوولتائیک خورشیدی و اجتناب از اختلال در بازارهای برق و هزینه‌های بالاتر انرژی، ضروری است.


ثبت نظر

ارسال