انرژی پاک در ایران تا چهار رقم قد می‌کشد

پنجره‌ایرانیان؛ ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر با افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته از مرز ۸۴۰ مگاوات گذشته است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، ظرفیت انرژی‌های پاک کشور تا پایان امسال به ۱۰۰۰ مگاوات و تا پایان دولت دوازدهم به ۴۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.
  • دوشنبه 29 مهر 1398 ساعت 11:15

به گزارش ایسنا، ایران کشور پر پتانسیلی ازلحاظ انرژی‌های نو همچون انرژی‌های خورشیدی و بادی بوده و پرونده استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران از سوی دولت به‌صورت جدی در حال پیگیری است. تخمین زده می‌شود با شرایط فعلی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت قابل‌نصب نیروگاه‌های بادی که صرفه اقتصادی دارند، در ایران وجود داشته باشد. این ظرفیت در رابطه با انرژی خورشیدی به‌مراتب بالاتر است، چون نیروگاه‌های خورشیدی محدودیت‌ نیروگاه‌های بادی را ندارند و در بیش‌تر نقاط کشور قابلیت نصب نیروگاه خورشیدی وجود دارد.

طبق آخرین آمار، تاکنون از منابع تجدیدپذیر حدود سه میلیارد و ۵۶۶ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولیدشده که این میزان تولید برق توانسته از انتشار حدود دو میلیون و ۴۶۱ هزار تن گاز گلخانه‌ای در کشور بکاهد. این میزان تولید انرژی‌های نو باعث شده بیش از یک میلیارد مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران کاسته و بیش از ۷۸۵ میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

هم‌اکنون ۳۸۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر درون کشور در حال احداث است و ظرفیت نصب‌شده انرژی‌های نو به ۷۶۱ مگاوات رسیده است. همچنین تاکنون ۱۱۵ نیروگاه تجدیدپذیر مگاواتی در کشور نصب شده و ۳۲ نیروگاه مگاواتی دیگر نیز در حال احداث است.

بر اساس این گزارش، رضا اردکانیان- وزیر نیرو- انرژی‌های تجدیدپذیر را سیاست قطعی مجلس و دولت دانسته و با تاکید بر این‌که وزارت نیرو نیز این برنامه را با جدیت دنبال می‌کند، گفته است: برنامه دولت این است که تا پایان دولت دوازدهم حدود ۴۰۰۰ مگاوات ظرفیت نصب‌شده تجدیدپذیر ایجاد کند و هم‌اکنون نیز در آستانه ۱۰۰۰ مگاوات هستیم.

وی با بیان این‌که کشور ما در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر از ظرفیت بالایی برخوردار است، گفت: در بخش باد، حدود ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت مطالعه شده داریم. هرچند آهنگ توسعه تجدیدپذیرها در کشور با توجه به شرایط پیش‌آمده ازجمله نوسانات بازار ارز نسبت به گذشته کند شده، اما امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جبران شود.

همچنین طبق آخرین اطلاعاتی که از سوی همایون حائری - معاون وزیر نیرو - در امور برق و انرژی ارائه شده است، وزارت نیرو در تلاش است تا پایان دولت دوازدهم ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر کشور را به ۴۰۰۰ مگاوات برساند.

ایران از ظرفیت‌های مناسبی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است؛ در حال حاضر ۶۰ هزار مگاوات پتانسیل انرژی بادی و پتانسیل ۱۵۰ هزار مگاواتی انرژی آفتاب برای ایجاد مزارع انرژی خورشیدی نیز شناسایی شده است.


ثبت نظر

ارسال