ارزیابی وزیر از آینده قیمت مسکن

در شرایطی که بازار مسکن دو افت ماهیانه قیمت را تجربه کرده، وزیر راه و شهرسازی آینده بازار را نزولی ارزیابی کرده است.
  • دوشنبه 22 مهر 1398 ساعت 10:31

به گزارش ایسنا، بازار مسکن از تیرماه سال جاری تغییر جهت داده و قیمت‌ها البته به شکل قطره‌چکانی کاهش یافته است. وزیر راه و شهرسازی در جدیدترین اظهارنظر خود روند بازار مسکن را نزولی ارزیابی کرده و البته کارشناسان نیز با مقداری شدت و ضعف، نیمه دوم سال جاری را پایان تلاطمات قیمتی در بازار مسکن می‌دانند و معتقدند با کاهش نسبی قیمت‌ها معاملات به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند.

آمار گویای آن است که قیمت مسکن که از حدود ۲۰ ماه پیش در شیب افزایشی پیدا کرده بود در ماه‌های اخیر شیب آن به‌طور کامل متوقف و حتی طی دو ماه گذشته به ترتیب ۱.۴ و ۱.۸ درصد کاهش یافته است.

محمد اسلامی – وزیر راه و شهرسازی – که در پایان سال گذشته اعلام کرده بود مردم از خرید خودداری کنند در روزهای اخیر نیز گفته است: وزارت راه و شهرسازی هیچ دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری بازار مسکن نداشته، اما مشخص بود که رشد حباب گونه قیمت‌ها در دو سال اخیر غیرعادی و غیرواقعی بوده است. من در انتهای سال گذشته و ابتدای سال جاری اعلام کردم که مردم برای کاهش تلاطمات بازار مسکن، خانه نخرند، زیرا قیمت‌ها به‌صورت غیرواقعی بالا رفته است.

به گفته اسلامی، وزارت راه و شهرسازی برای توانمندسازی خانوارها برای خرید مسکن و ایجاد قابلیت جهت خانه‌دار شدن جامعه هدف دارای اهمیت است.

هرچند بازار هنوز کساد است نمایه‌ دریافتی از تعداد معاملات در نیمه مهرماه نشان می‌دهد به دنبال افت تا ۳۰ درصدی قیمت‌های پیشنهادی بعضی از خریداران محتاط که ریسک خرید را به آینده موکول نمی‌کنند وارد بازار شده‌اند. آمار اتحادیه مشاوران املاک معاملات تهران از ۱۶ روز ابتدای مهرماه نشان می‌دهد که مبایعه‌نامه‌ها مقدار اندکی نسبت به ماه قبل افزایش یافته و از منفی ۷۴ درصد در شهریورماه به منفی ۶۹ درصد در مهرماه نسبت به ماه‌های مشابه سال گذشته رسیده است.

در ۱۶ روز ابتدای سال ۱۳۹۸ بالغ‌بر ۲۲۷۴ قرارداد خریدوفروش در شهر تهران به امضاء رسیده که نسبت به همین زمان در ماه قبل ۲۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

افزایش ناچیز ماهیانه تعداد معاملات در مهرماه ازاین‌جهت دارای اهمیت است که در ماه‌های مهر هرسال با توجه به پایان فصل جابه‌جایی قراردادها نسبت به شهریورماه ۲۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌یافت؛ به‌طوری‌که مهرماه سال قبل تعداد معاملات نسبت به شهریورماه همان سال ۴۳ درصد کاهش یافت.

تحرک اندک طرف تقاضا در بازار مسکن شهر تهران می‌تواند ناشی از کاهش قیمت‌های پیشنهادی، ثبات نرخ ارز و افزایش اطمینان به شرایط عمومی اقتصاد باشد. عده‌ای از متقاضیان واقعی با توجه به این واقعیت که افت ماهیانه قیمت در زمان رکود، کمتر از میزان افزایش قیمت در زمان رونق است در مهرماه وارد بازار شدند. از سوی دیگر هم‌اکنون ساخت‌وساز در تهران حدود دو برابر تعداد معاملات است و ورود تدریجی واحدهای نوساز به بازار، تهدیدی برای آپارتمان‌های کلیدنخورده و میان‌سال محسوب می‌شود. واسطه‌های ملکی می‌گویند سازندگانی که به نقدینگی نیاز دارند پس از آن‌که فروش را شش ماه تا یک سال به حالت تعلیق درآوردند از تیرماه امسال واحدهای خود را در دفاتر املاک فایل کرده‌اند. بااین‌وجود معاملات چنگی به دل نمی‌زند و هنوز نسبت به ماه‌های نیمه تعطیل فروردین نیز کمتر است.


ثبت نظر

ارسال