عبور آپارتمان‌های ۳۰ ساله از گیت دریافت وام

پنجره‌ایرانیان؛ دریافت تسهیلات برای خرید خانه‌های ۳۰ سال ساخت از طریق یک مصوبه بانکی مجاز شد.
  • چهارشنبه 17 مهر 1398 ساعت 9:54

به گزارش ایسنا، روز گذشته سقف سنی برای دریافت تسهیلات خرید مسکن از ۲۵ سال به ۳۰ سال افزایش پیدا کرد. تا پیش‌ازاین در تهران برای بناهای با ۲۰ سال قدمت در حالت انفرادی ۶۰ میلیون و زوجین تا ۱۰۰ میلیون تومان امکان ارائه تسهیلات از طریق اوراق وجود داشت. به خانه‌های ۲۵ ساله نیز ۴۵ میلیون تومان در حالت انفرادی و ۸۰ میلیون تومان در حالت زوجین پرداخت می‌شد. مطابق مصوبه دیروز بانک مسکن، این سقف سنی در حالت اول به ۲۵ و در حالت دوم به ۳۰ سال افزایش یافته است.

 

افزایش ۱۵ درصدی سهم قدیمی‌سازها از معاملات مسکن

شرط سنی آپارتمان‌ها برای دریافت اوراق تسهیلات مسکن در شرایطی منجر به محدودیت خریداران شده بود که طی پنج سال گذشته خریداران در تهران به‌تدریج به واحدهای قدیمی‌تر رو آورده‌اند. فروش آپارتمان‌های با عمر شش سال به بالا طی پنج سال گذشته از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مهرماه سال ۱۳۹۳ آپارتمان‌های با عمر بنای شش سال به بالا ۴۴.۷ درصد از کل معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده بودند. این رقم در مهر سال ۱۳۹۴ به ۴۴.۹ درصد رسید. مهرماه ۱۳۹۵ آپارتمان‌های مذکور ۴۸.۳ درصد از کل معاملات را در بر گرفتند.

مهر ۱۳۹۶ واحدهای مسکونی بالای شش سال ۵۳.۸ درصد خریدوفروش را به خود اختصاص دادند. در مهرماه ۱۳۹۷ نیز سهم آپارتمان‌های بالای شش سال از کل مبایعه‌نامه‌های شهر تهران ۵۵.۵ درصد شد. تیرماه ۱۳۹۸ خانه‌های بالای شش سال ساخت ۶۰ درصد از کل معاملات پایتخت را به خود اختصاص دادند.

هم‌چنین مهرماه ۱۳۹۳ واحدهای بیش از ۲۰ سال ۶.۶ درصد از کل معاملات را در بر می‌گرفت. این رقم در شهریورماه ۱۳۹۸ به ۱۰.۹ درصد رسیده است. خریدوفروش خانه‌های ۱۶ تا ۲۰ سال نیز از ۶.۱ درصد در مهرماه ۱۳۹۳ به ۱۵.۹ درصد از کل معاملات در شهریورماه ۱۳۹۸ رسید.

باوجودی که تعداد قراردادهای خریدوفروش در شهریورماه با ۲۷۸۷ فقره ۷۳ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته، حرکت طرف تقاضا به سمت واحدهای قدیمی و کوچک متراژ از نمایه‌های اصلی بازار مسکن در ماه‌های اخیر بوده است. رسیدن تعداد معاملات به کمتر از ۵۰۰۰ فقره در شرایطی که ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت وجود دارد به این معناست که معاملات تقریبا قفل شده است. لذا افزایش سقف سن بنا برای دریافت وام ضروری به نظر می‌رسید.

 

جزئیات بالا بردن سقف سنی برای دریافت تسهیلات مسکن

مدیر طرح و برنامه بانک‌ مسکن در خصوص جزییات تسهیلات خرید خانه به واحدهای با قدمت ۲۵ سال ساخت، اعلام کرد: پیش‌تر محدودیت‌هایی برای واحدهای مسکونی قدیمی وجود داشت که در حال حاضر برخی از این محدودیت‌ها برطرف شده است.

به گفته محمدحسن مرادی، با بخشنامه جدید بانک مسکن املاکی که تا ۳۰ سال قدمت داشته باشند می‌توانند تسهیلات بانکی دریافت کنند که پیش‌تر این میزان تا ۲۰ سال سن قدمت برای بنا بود.

وی یادآور شد که پیش‌تر در تهران برای بناهای با ۲۰ سال قدمت در حالت انفرادی ۶۰ میلیون و زوجین تا ۱۰۰ میلیون تومان امکان ارائه تسهیلات وجود داشت. به همین ترتیب در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر در شرایط انفرادی ۵۰ میلیون تومان و در حالت زوجین ۸۰ میلیون تومان و در سایر شهرها در حالت عادی ۴۰ میلیون و برای زوجین ۶۰ میلیون تومان بود.

طبق گفته این مسئول در بانک مسکن، با مصوبه اخیر هیئت‌مدیره بانک در راستای تسهیل در خانه‌دار کردن مردم هم‌اکنون شهروندان می‌توانند برای بناهای تا ۲۵ سال ساخت از این سقف تسهیلات بهره‌مند شوند ضمن آنکه امکان جدیدی به وجود آمد که املاکی که تا ۳۰ سال ساخت هستند نیز مشمول استفاده از تسهیلات شوند که البته رقم آن کمتر از میزان مصوب است.

بر این اساس، برای املاکی که در تهران بین ۲۵ تا ۳۰ سال سن دارند، ۴۵ میلیون تومان در حالت انفرادی و در حالت زوجین ۸۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. همچنین در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در حالت انفرادی ۴۰ میلیون تومان و در حالت زوجین ۷۰ میلیون تومان امکان استفاده وجود دارد. در شهرهای زیر ۲۰۰ هزار نفر در حالت انفرادی ۳۵ میلیون تومان و در حالت زوجین ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

طبق آنچه بانک مسکن اعلام کرده، در محاسبه قدمت برای بانک تاریخ صدور پروانه ساختمانی و نه پایان کار، ملاک عمل است. همچنین تسهیلاتی که تا ۳۰ سال ساخت پرداخت می‌شود از محل اوراق است. بدین معنا که شهروندان می‌توانند از محل اوراق که لزومی به داشتن حساب در بانک نیست از تسهیلات بانکی استفاده کنند.


ثبت نظر

ارسال