حذف 4 صفر از پول ملی در دولت تصویب شد

پنجره ایرانیان؛ با مصوبه هیئت دولت در رابطه با حذف چهار صفر از پول ملی واحد تومان، ۱۰ هزار ریالی یک تومان جدید خواهد بود؛ یعنی حذف چهار صفر از ریال و سه صفر از تومان.
  • چهارشنبه 9 مرداد 1398 ساعت 17:26

به گزارش ایسنا، سرانجام بعد از مدت‌ها اما و اگر در رابطه با حذف صفر از پول ملی، امروز هیئت دولت لایحه حذف چهار صفر را به تصویب رساند که در این صورت، هر ۱۰ هزار ریالی یک تومان جدید خواهد بود.

در این حالت ۵۰۰ هزار ریال ۵۰ تومان، ۲۰۰ هزار ریال ۲۰ تومان، ۱۰ هزار ریال یک تومان و ۵۰ هزار ریال پنج تومان جدید در واحد پول ملی ایران می‌شود.

البته این لایحه در دولت مصوب شده و باید برای نهایی شدن در مجلس نیز به تصویب برسد و پس‌ازآن در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است؛ حذف صفر از پول ملی از دهه ۸۰ و در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مطرح شد که شرایط نامساعد اقتصادی و راهکاری برای پوشش افزایش تورم عنوان‌شده بود، ولی درنهایت با توجه به مهیا نبودن شرایط ازجمله پیش آمدن بحران‌های ارزی و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که موجب افزایش تورم شده بود به نتیجه نرسید.

جریان حذف صفر از پول ملی در دولت روحانی نیز چند بار موردتوجه قرار گرفت و زمانی که سیف ریاست بانک مرکزی را بر عهده داشت معتقد بود باوجوداینکه این سیاست مورد تایید بانک مرکزی است، ولی تا زمان فراهم شدن شرایط ازجمله ثبات اقتصادی و تورم تک‌رقمی پایدار برای آن اقدام نخواهد شد.

به هر ترتیب با حضور همتی در ریاست بانک مرکزی موضوع حذف صفر از پول ملی به‌طورجدی در دستور کار قرار گرفت و باوجود نظرات متفاوتی که از سوی کارشناسان دراین‌باره وجود داشت درنهایت امروز لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در دولت به تصویب رسیده است.

لازم به توضیح است که در سری اخیر چاپ چک‌پول‌های ۵۰۰ هزار ریالی از سوی بانک مرکزی، چهار صفر آن با رنگ کمتر دیده و عدد ۵۰ پررنگ‌تر دیده می‌شود که همین موضوع شائبه زمینه‌سازی برای حذف چهار صفر را در اذهان ایجاد کرده بود.


ثبت نظر

ارسال