افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا تابستان امسال

پنجره‌ایرانیان؛ معاون وزیر نیرو و رئیس ساتبا از افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به ۸۰۰ مگاوات تا پیک تابستان ۹۸ خبر داد.
  • چهارشنبه 1 خرداد 1398 ساعت 15:42

به‌گزارش ایسنا، سیدمحمد صادق‌زاده در ششمین کنفرانس انرژی بادی ایران که در سالن همایش‌های وزارت نیرو برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر ۷۱۰ مگاوات نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: هم‌اکنون ۶۰ تا ۷۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مراحل پایانی است و تا پیک تابستان ۹۸ به ۸۰۰ مگاوات خواهیم رسید. ۳۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیز در حال احداث است که به تدریج تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که از سال ۱۳۹۵ که سیاست‌های جدید خرید تضمینی برق گذاشته شد، بخش خصوصی وارد حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر شد، گفت: در آن مقطع حضور سرمایه‌گذاران در عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر رونق گرفت و استفاده ویژه‌ای به جهت سرمایه‌گذاری خارجی و ورود فناوری‌های نوین روز جهان در این راستا انجام شد.

او افزود: وزارت نیرو نیز باید وظایف خود در این خصوص را به خوبی انجام دهد و بوروکراسی را به حداقل برساند، کما اینکه هم اکنون نیز صدور پروانه‌های احداث در کمتر از یک هفته و خرید قرارداد تضمینی در حداقل زمان ممکن انجام می‌شود.

صادق‌زاده تصریح کرد: از مجموع ۷۱۰ نیروگاه تجدیدپذیر که امروز در دست بهره‌برداری است، هیچ گزارشی حکایت از مشکلات فناوری در این عرصه وجود ندارد و در سال‌های اول تا سوم (سال اول حدود ۲۰ درصد، سال دوم حدود ۴۰ درصد و سال سوم حدود ۶۰ درصد) رشد اتفاق افتاد.

وی با اشاره به تحریم‌ها، گفت: با وجود تحریم‌ها رشد در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر متوقف نشده و این در حالی است که رشد بیش از اندازه سابق نیز به دلیل مشکلات تامین مالی به مصلحت نبود.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اظهار کرد: افزایش عوارض برق تا سقف ۱۰ درصد و تخصیص درآمد عوارض برق از خزانه به صورت اختصاصی به سازمان ساتبا قوانین بسیار خوبی در این زمینه بود.

 

وی ادامه داد: از مبالغی که از عوارض برق در سال ۹۶ صرف انرژی‌های تجدید پذیر شده بود، ۲۳۰ میلیارد تومان از محل خزانه در اختیار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر قرار گرفت و عملاً تا ۲۸ اسفند سال ۹۷ هیچ بدهی به شرکت‌ها از بابت انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم و تنها باید بدهی‌های سال ۹۸ پرداخت شود.

صادق‌زاده گفت: در زمان کنونی به دنبال احداث ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه هستیم و باید به دنبال منابع مالی جدید باشیم.

وی استفاده از هزینه سوخت مصرف نشده، صادرات برق تجدیدپذیر، کاهش هزینه‌های تولید برق تجدیدپذیر با بهینه سازی طراحی و نصب نیروگاه‌ها و تأمین تجهیزات نیروگاه‌ها در داخل کشور را از جمله راهکارهای ایجاد منابع مالی جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد.

وی در پایان با ابراز امیدواری از این که در سال ۹۸ نقش دولت در توسعه انرژی‌های نو کم‌تر و نقش بخش خصوصی پررنگ‌تر شود، گفت: امیدواریم بیش از هر سال در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر توفیق داشته باشیم.

 


ثبت نظر

ارسال