برگزاری سومین جشنواره ساختمان‌های برتر قزوین در سال 98

پنجره‌ایرانیان؛ حامد عبدالرزاقی در نشست خبری مسئولان اداره کل راه و شهرسازی و نظام‌مهندسی ساختمان استان، تاکید کرد: جشنواره سوم باهدف معرفی الگوهای مناسب استانی در حوزه معماری، کیفیت ساخت و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در ساخت‌وساز اجرا می‌شود.
  • شنبه 17 فروردین 1398 ساعت 10:59

عبدالرزاقی، برقراری نظام تشویق برای سرمایه‌گذاران و مهندسان را از دیگر اهداف جشنواره سوم برشمرد و تصریح کرد: رویکرد اداره کل راه و شهرسازی در جشنواره سوم مشارکت حداکثری برای ساخت‌وسازهای بهتر، دخالت مهندسان، شهروندان، دانشگاهیان و هنرمندان در امر ساخت‌وساز و کیفیت ساختمان‌ها خواهد بود.

به گفته وی، برای انتخاب لگوی برتر این جشنواره نیز 149 اثر از هنرمندان کشوری و استانی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد که 10 اثر از سوی داوران انتخاب شده و در آینده نیز یک اثر برتر معرفی خواهد شد.

عبدالرزاقی ادامه داد: استان قزوین طی روزهای گذشته عنوان برتر در رعایت مقررات ملی ساختمان کشور را به دست آورد و تاکنون از هشت دوره برگزاری این رویداد، توانسته هفت مرتبه عنوان برتر را به خود اختصاص دهد.

وی به شاخص‌های استان برای کسب این عنوان اشاره کرد و افزود: ارتقای کیفیت ساخت‌وساز، آموزش مهندسان، ترویج مقررات، اجرای سامانه جامع نظارت عالیه کشور در استان، عملکرد سازمان نظام‌مهندسی و نظارت بر عملکرد شهرداری‌های استان و اجرایی کردن برنامه وزارت راه و شهرسازی در رابطه با مقررات ملی ساختمان در سال 97 ازجمله این شاخص‌ها بوده‌اند.

عبدالرزاقی در ادامه به انجام آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته در بافت فرسوده قزوین اشاره کرد و یادآور شد: به علت وجود لایه‌های عمیق خاک دستی، متأسفانه ساختمان‌های این بافت با آسیب‌های فراوان روبه‌رو هستند به همین دلیل روش ساخت در این نوع مناطق از مهرماه امسال به‌جای اجرای فونداسیون‌ها در سطح به‌صورت شمع ستون در عمق اجرا می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: موضوع رعایت درز انقطاع در ساختمان‌ها نیز یکی دیگر از موارد آسیب‌شناسی شده بود که با اقدامات صورت گرفته قرار شد ازاین‌پس این موضوع به‌صورت جدی اجرایی شود.

وی گفت: تاکنون از 17 مورد بازرسی به‌عمل‌آمده در این زمینه، 13 مورد درز انقطاع انجام شده و چهار مورد نیز به علت رعایت نکردن با تعطیلی کار روبه‌رو شده‌اند.

عبدالرزاقی اضافه کرد: به لحاظ حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی در ساخت‌وسازها موضوع ممنوع بودن اجرای نمای رومی در استان مورد پیگیری قرارگرفته و این مسئله در پروانه‌های صادرشده نیز لحاظ می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در این نشست اظهار داشت: ما از گذشته به دنبال الگوی مناسب در نماهای ساختمانی قزوین و تعمیم آن در سطح استان بوده‌ایم و در این رابطه نیز مطالعات گسترده‌ای با بهره‌گیری از تجارب سایر شهرهای کشور ازجمله رشت و اصفهان و حتی چند کشور خارجی انجام شده است.

محسن اسماعیلی با اشاره به اینکه پس از جمع‌بندی‌های لازم این مسئله در کارگروه سیما و منظر شهری مطرح شد و درنهایت نیز برای تصویب به کمیسیون ماه پنج ارسال گردید، افزود: با توجه به زمان‌بر بودن مسئله ممنوعیت نمای رومی در ساختمان‌ها تصمیم گرفتیم برای کارهای پیشگیرانه اقدامات خود را عملی کرده و سپس این مسئله را در شورای فنی مطرح کرده و به تصویب برسانیم.

وی ادامه داد: هم‌زمان با حذف نمای رومی، الگوهایی در این زمینه استخراج شد و پس از ابلاغ، چارچوب مشخصی نیز برای انجام این کار تعریف‌شده و حتی مشوق‌هایی نیز برای آن در نظر گرفته شد.

 


ثبت نظر

ارسال