افزایش کارایی سامانه‌های جاذب انرژی خورشیدی با فناوری نانو

پنجره ایرانیان؛ محققان کشور سامانه‌ای را طراحی و راه‌اندازی کرده‌اند که می‌توان به کمک آن بازدهی دریافت انرژی از خورشید را افزایش داد.
  • یکشنبه 14 مرداد 1397 ساعت 9:58

به گزارش ستاد توسعه فناوری نانو، امروزه با توجه به محدود بودن منابع سوخت فسیلی و از سوی دیگر مشکلات ناشی از احتراق این نوع سوخت‌ها از جمله انتشار گازهای گلخانه‌ای و گرمایش روزافزون زمین و پیامدهای ناشی از آن، توجه و علاقه جوامع بشری در دست‌یابی به انرژی‌های تجدید پذیر و پاک در حال افزایش است. انرژی خورشید به‌عنوان یکی از پاک‌ترین انرژی‌های موجود، بسیار موردتوجه قرار گرفته است.

دکتر ریحانه لونی یکی از محققان این طرح با اشاره به بازده پایین سامانه‌های کنونی جذب انرژی خورشیدی گفت: در طرح حاضر به‌منظور افزایش بازدهی جذب انرژی تابشی خورشید از دو راهکار، کاربرد دریافت کننده‌های حفره‌ای و کاربرد نانوسیال به عنوان سیال عامل سیستم متمرکز کننده بشقابی خورشیدی، به‌صورت هم‌زمان استفاده شده است.

وی افزود: در این راستا، سامانه‌ای متشکل از گردآورنده بشقابی و دریافت کننده حفره‌ای استوانه‌ای حاوی نانوسیال طراحی و ساخته شد و کارایی آن در جذب انرژی خورشیدی مورد بررسی قرار گرفت.

به گفته لونی، استفاده از سیستم طراحی شده در این طرح به‌عنوان سامانه جاذب انرژی خورشید موجب کاهش تلفات انرژی خورشیدی در هنگام جذب شده و بازده تبدیل انرژی افزایش خواهد یافت.

 این محقق خاطر نشان کرد: نانوسیالات به دلیل هدایت حرارتی بالایشان قادرند انرژی حرارتی جذب شده از خورشید را با کمترین تلفات منتقل کنند؛ ازاین‌رو در طرح حاضر ازاین‌گونه نانومواد جهت بهبود کارایی سامانه‌های جاذب انرژی خورشید استفاده شده است.

وی بیان کرد: در طرح حاضر به‌منظور افزایش میزان بازدهی سامانه جاذب انرژی خورشید، از دریافت کننده حفره‌ای استوانه‌ای در متمرکز کننده بشقابی استفاده شده است که نانوسیال کربن/روغن حرارتی به منظور جذب انرژی خورشیدی درون دریافت کننده حرکت کرده و انرژی خورشیدی را جذب کرده و به انرژی حرارتی تبدیل می‌کنند. کاربرد دریافت کننده حفره‌ای موجب می‌شود حرارت جذب‌شده را با کمترین تلفات منتقل کند.

این محقق افزود: بر اساس نتایج آزمون‌های انجام‌شده می‌توان اذعان کرد بازده جذب این سامانه با کاربرد نانوسیال کربن ـ روغن حرارتی نسبت به بازده جذب برای سامانه‌ با کاربرد روغن خالص به میزان ۱۳.۱۲ درصد بالاتر است.


ثبت نظر

ارسال