تهران در خدمت خودروها!

پنجره ایرانیان؛ تهران شهری است که به نظر می‌رسد بیشتر برای خودروها طراحی شده و عابران پیاده، دوچرخه و حتی حمل‌ونقل عمومی، جایگاه ویژه‌ای در آن ندارند.
  • یکشنبه 1 بهمن 1396 ساعت 13:50

به گزارش ایسنا، روزانه علاوه بر ۴ میلیون خودروی شماره‌گذاری شده در  این کلان‌شهر ۹۰۰ هزار خودرو هم از شهرهای حومه‌ای وارد پایتخت می‌شوند که حجم سنگینی از ترافیک و آلودگی هوا را در پی دارد. بااین‌وجود سهم حمل‌ونقل عمومی نسبت به خودرو طی سال‌های اخیر کاهش یافته است. وزیر راه و شهرسازی تنها راهکار وضع موجود را تغییر نگرش از خودرومحوری به حمل‌ونقل عمومی عنوان می‌کند؛ تغییری که معتقد است با مقاومت‌های زیاد، حتی در سطح مسئولان رده بالای کشور مواجه است.

در همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) انتقاداتی نسبت به وضعیت توسعه شهری در ایران به‌ویژه کلان‌شهر تهران مطرح شد که گویی در این فرآیند، خودرو بر انسان ارجحیت دارد. عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ که قبل از حضور در همایش،  از پروژه اتوبان همت بازدید کرده بود گفت: طی چهار سال گذشته بیش از ۱۰ بار مسئولان مختلف از اتوبان همت بازدید کردند، اما هنوز موفق نشده‌ایم در خصوص توسعه حمل‌ونقل ریلی تهران- کرج یک جلسه در سازمان برنامه و بودجه برگزار کنیم.

او افزود: تجربه ۱۵ الی ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که افزایش بزرگراه‌ها نه‌تنها به بهبود کیفیت زندگی و حمل‌ونقل منجر نشده، بلکه به‌طور معکوس عمل کرده است. البته زمانی که این موضوع توسط یکی از کارشناسان مطرح شد، اکثر رسانه‌ها آن را به شوخی گرفتند که یکی از آنها صداوسیما بود. این در حالی است که نسبت به این موضوع تمام دانشمندان جهان اتفاق نظر دارند و می‌گویند سیاست خودرومحوری نتیجه‌ای جز بحران کیفیت زندگی در بر نخواهد داشت.

آخوندی با انتقاد از سیاست‌های توسعه پول در کشور گفت: کانون‌های فقر محصول زندگی مدرن هستند. بر اساس گزارش دانشگاه هاروارد اگر می‌خواهیم فقر را از بین ببریم، نیاز به توسعه حمل‌ونقل سالم و ارزان داریم ولی ما همچنان به دنبال نظام توزیع پول، یارانه، سبد غذایی و ... هستیم.

روزانه ۹۰۰ هزار خودرو از اطراف وارد تهران می‌شود

همچنین مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در این همایش گفت: روزانه حدود ۹۰۰ هزار خودرو از شهرهای حومه‌ای وارد تهران می‌شود.

حبیب‌الله طاهرخانی اظهار کرد: منطقه کلان‌شهری تهران بدون توجه به حومه‌ای که شکل گرفته گسترش یافته است، این در حالی است که بیش از ۴۰ درصد جمعیت کلان‌شهری تهران در پیرامونی سکونت دارند و مهم‌ترین وجه رفت‌وآمد، حمل‌ونقل خصوصی است که باری را به ترافیک تهران تحمیل می‌کند.

وی برنامه‌ریزی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در اطراف تهران را ضروری دانست و افزود: منابع کشور نشان می‌دهد دیگر اختصاص بودجه‌های هنگفت به پروژه‌های شهری امکان‌پذیر نیست، بنابراین باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم. در این خصوص باید از قطار برقی صادقیه- کرج، قطار برقی تهران - فرودگاه امام خمینی (ره)، پرند، قطار حومه‌ای تهران – پرند، قطار حومه‌ای تهران – پیشوا – گرمسار و قطار حومه‌ای تهران – هشتگرد – قزوین استفاده مناسب‌تری صورت داد.

درباره حمل‌ونقل عمومی همگرایی نمی‌شود

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری نیز گفت: بیش از دو سال است که درباره توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی تاکید می‌شود، اما همگرایی در این خصوص وجود ندارد.

محمد سعید ایزدی دو موضوع بازآفرینی شهری و بحث حمل‌ونقل را دو رویکرد بر مبنای این سیاست عنوان و تاکید کرد: تمرکز بیش از حد اتومبیل شخصی باعث شده که زمان زیادی از وقت شهروندان هدر برود، این در حالی است که با وجود تلاش‌های دو سال اخیر هنوز همگرایی و اتفاق نظری در خصوص توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل ایجاد نشده است.

توسعه حمل‌ونقل عمومی باعث بهبود کیفیت عبور و مرور در تهران نشده است

همچنین نکته‌ای در صحبت‌های معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بود که نشان می‌داد با وجود تلاش‌ها برای گسترش حمل‌ونقل عمومی، هنوز سهم خودرو در جابه‌جایی بیشتر از مترو و اتوبوس است و نیز رسیدن به مقصد با خودرو ۴۵ دقیقه کمتر از ناوگان عمومی زمان می‌برد.

محسن پورسیدآقایی با اشاره به کاهش سهم حمل‌ونقل عمومی نسبت به خودروی سواری در تهران، گفت:  در شهر تهران طی سال‌های اخیر تلاش شد که خطوط مترو و حمل‌ونقل گسترش پیدا کند، اما شاهدیم که بعد از راه‌اندازی مترو سهم خودروی سواری نسبت به حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کرد زیرا هرچقدر حمل‌ونقل عمومی توسعه پیدا کرد در سوی مقابل زیرساخت‌های شهر برای خودرو ساخته شد.

او، ایجاد حمل‌ونقل عمومی، ایجاد مراکز تجاری، مسکونی و اداری در اطراف ایستگاه‌ها، یکپارچگی، ایجاد خیابان‌های کامل با حضور دوچرخه‌سوار، عابر پیاده، وسایل نقلیه عمومی و خودرو را از راهکارهای افزایش زیست پذیری، کاهش آلودگی هوا و ترافیک عنوان کرد.


ثبت نظر

ارسال