واکنش مهندسان به اظهارات تند نماینده مجلس علیه جامعه مهندسی؛

مهندسان مقهور بازی‌های سیاسی نخواهند شد

پنجره‌ایرانیان؛ روز گذشته محمدابراهیم رضایی، نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی زمان قرائت نطق میان دستور مجلس با اشاره به خسارات اخیر زلزله کرمانشاه گفته است بر مجلس و دولت فرض است که بساط سازمان‌های منفعت‌طلب و فاسد نظیر سازمان نظام‌مهندسی را برچینند و گرفتاری‌های مردم را رفع کنند.
  • چهارشنبه 8 آذر 1396 ساعت 0:48

به اعتقاد این نماینده مجلس تخریب بناهای مسکونی و بیمارستان‌ها در زلزله 7.3 ریشتری اخیر غرب کشور ناشی از عدم تعهد مهندسان به حرفه خود است.

در این میان مسئولان نظام‌مهندسی کشور نسبت به این اظهارنظر واکنش نشان دادند و با بیان اینکه بسیاری از هجمه‌های وارد بر اعضای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان غرض ورزانه است تاکید دارند: سخنان این افراد بدون اطلاعات و آگاهی لازم بوده و خواستار برگزاری کلاس‌های توجیهی برای کسب دانش در خصوص وظایف و فعالیت‌های مهندسان هستند.

حال به نظر می‌رسد این نطق به مذاق جامعه مهندسی خوش نیامده و معتقدند هستند این میزان هجمه مناسب نیم میلیون مهندس پرتلاش و فرهیخته نیست. در این خصوص حتی شخص عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی عنوان کرده طرح مطالب غیر فنی و مبتنی بر حدس و گمان از سوی افراد غیرمتخصص و بدون دانش فنی اثری ندارد.

مهندسان وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شوند

دراین‌بین رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان با نگارش پیامی نسبت به اظهارات این نماینده مجلس واکنش نشان داده و گفته است: امروزه اگر ما مهندسان شاهد کم‌لطفی‌ها و نامهربانی‌هایی بوده و هستیم باید بدانیم این موضوعات ما را دلسرد نمی‌کند و با این هجمه‌ها اراده‌ای ما محکم‌تر از گذشته خواهد بود.

فرج‌الله رجبی در ادامه این یادداشت تاکید کرده است که همگان بدانند جامعه مهندسی کشور مقهور بازی سیاسی دیگران نخواهد شد؛ در کنار همه سختی‌ها و مشکلات بی‌شماری که در راه ادای دین به ملت شریف ایران در حوزه مهندسی ساختمان وجود دارد بازهم با توانی مضاعف و امید به آینده‌ای بهتر برای چهارصد هزار مهندس عضو این سازمان، استوارتر از گذشته مسیر اعتلای مهندسی در کشور را طی می‌کنیم و هدف را آرمانی‌تر از همیشه انتخاب کرده‌ایم.

رجبی تصریح می‌کند: فردای این ظرفیت عظیم علمی برای کشور، ساخت ساختمان‌هایی است که بیانگر توان مهندسان این کشور است و به میراثی ماندگار برای نسل‌های بعدی تبدیل خواهد شد. عزم راسخ خود و شورای مرکزی را برای حضوری مؤثرتر و پویاتر درصحنه توسعه پایدار کشور اعلام می‌کنم و نوید روزهایی درخشان‌تر و بهتر را به مهندسان ایران عزیز که فرزندان این سرزمین هستند خواهم داد.

انگشت اتهام را از روی مهندسان بردارید

همچنین احمدرضا طاهری عضو شورای مرکزی سازمان نظام‌مهندسی کشور نیز با اظهار تاسف از اظهارات این نماینده مجلس می‌گوید: متاسفانه این کلام سنگین از زبان کسی ایراد می‌شود که خود فوق‌لیسانس استراتژیک بوده و تخصصی در حوزه مهندسی ندارد در حال حاضر نیم میلیون مهندس به‌صورت شبانه‌روز در این سرزمین زحمت‌کشیده و به‌وضوح دیده می‌شود که افرادی که با زبان طعنه و بدون کوچک‌ترین اطلاعاتی از وظایف جامع و کامل مهندسان صحبت می‌کنند تمام خدمات این قشر را مورد اغماض قرار می‌دهند.

به گفته طاهری اصل همه شهروندان به‌صورت روزمره از دستاورد مهندسان در حوزه راه و ساختمان بهره می‌گیرند این در حالی است که این قشر خالصانه و با تلاش‌های متعدد در برابر هجمه‌های سنگین و غیرحرفه‌ای ایستادگی کرده و خم به ابرو نمی‌آورند.

وی بابیان اینکه متأسفانه تمام کسانی که به مهندسان حمله می‌کنند اطلاعات کافی و جامع از وظایف مهندسان ندارند حتی به خود زحمت نمی‌دهند که نگاهی به آیین‌نامه‌ها داشته باشند گفته است: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان‌سازمانی غیردولتی بوده و نمی‌تواند در پروژه‌هایی دولتی حضورداشته باشد بنابراین سخنان این نماینده مبنی بر قصور مهندسان در بیمارستان پل ذهاب کاملاً مبحث فرافکنی بوده است.

به گفته این عضو هیات رئیسه شورای مرکزی نظام‌مهندسی آیین‌نامه‌ای برای طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله به نام آیین‌نامه 2800 وجود دارد که این آیین‌نامه مسیر مهندسان را مشخص می‌کند و اگر ما در زلزله کرمانشاه شاهد تخریب بناهای مختلف بودیم باید به‌طور یقین بدانیم در ساختمان‌های مذکور مجریان ذی‌صلاح حضور نداشته‌اند.

وی تصریح می‌کند: البته باید پیش از قضاوت به دنبال دلیل اصلی ریزش‌های متعدد ساختمان‌ها در این زلزله باشیم هرچند که مهندسان از این زلزله سربلند بیرون آمده‌اند زیرا تمام اسکلت مسکن مهر را بر عهده ناظران مهندسان بوده است و همچنان استوار و پابرجا است.

طاهری اصل می‌گوید: به‌طور حتم دست‌های پنهانی در پشت هجمه‌های سنگین بر پیکر سازمان نظام‌مهندسی کشور وجود دارد که هر جا به هر علتی سهل‌انگاری در بناها رخ می‌دهد پای مهندسان بیش از یافتن علت و معلول هویدا می‌شود.

وی تاکید کرده است سازمان نظام‌مهندسی انتظار دارد از تمام کسانی که بدون دلیل و علتی مهندسان را به دار محاکمه آویزان می‌کنند. احقاق حیثیت کنند زیرا نسبت دادن فساد به قشری که با کمترین توقع در بهبود وضعیت ساخت‌وساز کشور می‌کوشند مبحث کوچکی و فراموش‌نشدنی نیست.

به گفته این عضو نظام‌مهندسی کشور نماینده خمین باید به همان صراحتی که انگشت اتهام را در پشت تریبون مجلس به این قشر وارد کرده عذرخواهی کرده و انگشت خود را به‌سوی کسانی اشاره کند که در پسا پرده به دنبال سودهای کلان از حذف مهندسان از صحنه پیشرفت، توسعه و بهبود کشور هستند.

پیشنهادی بر کاهش هجمه‌ها

همچنین اکبر ترکان رئیس سابق سازمان نظام‌مهندسی ساختمان در واکنش به بخشی از نطق میان دستور محمدابراهیم رضایی نماینده شهر خمین در مجلس شورای اسلامی با نگارش یادداشتی تاکید کرده است: متأسفانه اکثر هجمه‌ها به مهندسان ناشی از عدم اطلاعات دقیق و آگاهی مناسب از وظایف و فعالیت این قشر است.

ترکان در این یادداشت نوشته است گاهی بنده و امثال بنده تصور می‌کنیم این‌که جایگاه اجتماعی به ما داده‌شده؛ یعنی علم و تخصص ما هم برتر است، آن‌وقت خودمان را بی‌نیاز از سؤال کردن و یادگرفتن می‌دانیم.

وی در این یادداشت نماینده منتقد جامعه مهندسی را به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان دعوت کرده تا جلسه‌ای توجیهی برای مسائل مطرح‌شده از سوی ایشان برگزار شود.

به‌آسانی از حق قانونی خود عبور نخواهیم کرد

همچنین مجید جی‌افرام، عضو هیئت‌رئیسه شورای مرکزی نظام‌مهندسی می‌گوید: اظهارات محمدابراهیم رضایی- نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی، نطق ناآگاهانه و غیرمسئولانه‌ای است که موجب ابراز تاسف مهندسان و جامعه ایران شده است.

جی‌افرام اضافه می‌کند: صرف‌نظر از جایگاه مخاطبان یعنی جامعه مهندسان و سازمان نظام‌مهندسی، ایشان از تریبون خانه ملت و در جایگاه وکالت مردم این‌گونه به تهمت و افترا و نشر اکاذیب علیه سازمان نظام‌مهندسی پرداختند؛ اگر مجلس را عصاره ملت می‌دانیم آیا ملت ایران این ادبیات سخیف و سطح پایین را تائید می‌کند؟ آیا نمایندگان محترم ملت شریف ایران ایشان را با این رفتار ناشایست و این گفتار نابخردانه به‌عنوان همکار خود می‌پذیرند و تائید می‌کنند؟

به گفته وی جامعه مهندسی ایران منتظر است تا برخورد نهاد نظارتی مجلس و نمایندگان مجلس با این نماینده مجلس را ببینند تا شاید اندکی از هتک حرمت ایجادشده به مهندسان جبران شود. در غیر این صورت هریک از اصطلاحاتی که وی از قبیل فساد، خالی کردن جیب مردم و...که به سازمان نظام‌مهندسی و مهندسان نسبت دادند موجب خواهد شد که شورای مرکزی به‌عنوان نمایندگان جامعه مهندسی علیه وی اعلام‌جرم کنیم و به‌آسانی از این حق قانونی خود عبور نخواهیم کرد.

عضو هیئت‌رئیسه شورای مرکزی نظام‌مهندسی می‌گوید: آقای رضایی باید بداند اگر تعدادی از هم‌وطنانمان بر اساس حسن اعتماد خود وی را در جایگاه قانون‌گذاری این کشور قرار داده‌اند، قدر این جایگاه را بداند و حرمت و شرایط و ملزومات آن را رعایت کند.

به گفته جی افرام، این نماینده منتقد به هر دلیلی که به این سمت سوق داده شده است و از هر منبعی که آدرس و اطلاعات غلط دریافت کرده، چه به اهداف مغرضانه یا غیر مغرضانه‌شان دست یابند یا نیابند، به قشری از تأثیرگذارترین، شایسته‌ترین و باسوادترین افراد این سرزمین توهین کرده که در پیروزی انقلاب، در هشت سال دفاع مقدس، در دوره سازندگی و در توسعه و آبادانی کشور و در رقم زدن اکثر تحولات افتخارآمیز اجتماعی دهه‌های اخیر در صف مقدم بوده و فداکاری کرده‌اند.

جی افرام تاکید کرده است: سازمان نظام‌مهندسی در عمر بیش از بیست‌ساله خود در جهت خدمت به مردم، حفظ سرمایه‌های ملی، ارتقای ایمنی، بهداشت و استحکام ساختمان‌ها و حفظ حقوق بهره‌برداران تلاش کرده و موفق بوده است و در ادامه راه نیز با آسیب‌شناسی و بهبود عملکرد، رسالت خود را در قبال خدمتگزاری مردم عزیز ایران انجام خواهد داد.


ثبت نظر

ارسال