لزوم افزایش زمان بازپرداخت تسهیلات نوسازی

پنجره‌ایرانیان؛ در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده و چگونگی احیا و بازسازی این فضاها اماواگرهای زیادی مطرح است. برخی تجمیع پلاک‌ها را راهکار مناسبی می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که تجمیع پیشنهاد مناسبی برای این منظور نیست و تجربه‌های ناموفق تجمیع در سالیان گذشته این موضوع را اثبات می‌کند.
  • شنبه 13 آبان 1396 ساعت 12:31

برخی تجمیع پلاک‌ها را راهکار مناسبی می‌دانند و برخی دیگر بر این باورند که تجمیع پیشنهاد مناسبی برای این منظور نیست و تجربه‌های ناموفق تجمیع در سالیان گذشته این موضوع را اثبات می‌کند.

در همین رابطه مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی، در پاسخ به اینکه در نوسازی بافت‌های فرسوده بحث تجمیع تا چه حد باید موردتوجه قرار گیرد گفت: قرار بر این بوده که در بافت فرسوده کل املاک مردم خریداری شود و شرکت عمران و بهسازی به‌صورت تجمیعی ساخت‌وساز بکند. در این بخش ما در استان حتی یک پروژه آپارتمانی 15 واحدی را احداث کردیم اما متاسفانه کسی این واحدها را حتی به قیمتی که برای ما تمام‌شده، خریداری نمی‌کند.

مهدی جعفری در گفت‌وگو با صما اظهار کرد: تجمیع حداقل در منطقه ما جوابگو نبوده و حالا به این نتیجه رسیده‌ایم که مردم باید خودشان ساخت‌وساز کنند و هر مالکی، ملک خود را نوسازی کند و ما فقط باید معابر کم‌عرض را تعریض کنیم. چون ساکنان بافت فرسوده اغلب جزو افراد مسن هستند که حاضر به ترک خانه‌های خود نیستند و اعتقادات خاصی دارند؛ بنابراین تجمیع جواب نمی‌دهد.

جعفری همچنین مشکل عمده نوسازی بافت فرسوده را عدم استقبال مردم از این طرح دانست و گفت: مشکل ما عدم استقبال مردم از طرحی است که در نظر گرفته‌اند. در ابتدای کار این تسهیلات با نرخ سود 18 درصدی پرداخت می‌شود و دولت تعهد داده است که سوبسید آن را به مالک پرداخت کند.

وی ادامه داد: اما پرداخت این یارانه محقق نمی‌شود و به همین دلیل اگر دولت آن را قبل از قسط‌بندی محقق کند و به‌جای وام 18 درصدی که به مالکان می‌دهند، وام 9 درصدی همراه با سوبسید ارائه کند، استقبال عموم از تسهیلات نوسازی چند برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مردم اعتماد ندارند که این سوبسید حتما پرداخت خواهد شد اظهار داشت: اگر مردم نسبت به این امر اطمینان حاصل کنند، از دریافت تسهیلات نوسازی بیشتر استقبال می‌کنند؛ اما در شرایط کنونی در برخی از شعب بانک‌ها حتی نمی‌توانیم وام‌هایی را که به ما اعلام می‌شود، جذب بکنیم به خاطر اینکه مردم کمتر استقبال می‌کنند.

جعفری همچنین افزایش طرح‌ها و سیاست‌های تشویقی را برای توسعه نوسازی بافت فرسوده امری مهم دانست و تاکید کرد: البته در حال حاضر تخفیف 50 درصدی در بحث پروانه ساختمانی ارائه می‌شود، اما اگر درصد این تخفیفات بیشتر شود، بسیار موثرتر خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان جنوبی ساکنان بافت‌های فرسوده را جزو اقشار کم‌درآمد برشمرد که قدرت ساخت‌وساز ندارند و افزود: اگر بتوان در بافت‌های فرسوده بحث اشتغال ساکنان را از طریق تغییر کاربری محلات فرسوده به مکان‌های تجاری یا کارگاه‌های تولیدی ایجاد کرد، مردم برای ساخت‌وساز بیشتر ترغیب می‌شوند.

وی در این راستا با ارائه مثالی تشریح کرد: برای نمونه طی سال‌های اخیر ضمن اینکه منطقه نعمت‌آباد تهران، به یک مکان برای اشتغال‌زایی پایدار ساکنان تبدیل‌شده، ارزش املاک آن‌ها هم بالا رفته است؛ بنابراین با این قبیل اقدامات، مردم بیشتر برای ساخت‌وساز ترغیب می‌شوند. ما هم در استان خود این‌گونه اقدامات را در دستور کار قرار داده‌ایم.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام نیز با اشاره به اینکه شهرداران باید همکاری بیشتری کنند تا مردم از نوسازی و بهسازی استقبال بیشتری کنند گفت: برای اینکه مردم و مالکان بیشتر از نوسازی استقبال کنند، دولت باید زمان بازپرداخت تسهیلات نوسازی را افزایش دهد.

کمال‌الدین میرجعفریان با اشاره به پیامدهای افزایش نوسازی در بافت فرسوده افزود: به‌طورقطع وقتی تقاضا برای نوسازی افزایش یابد، ساخت‌وساز هم در این بافت‌ها با هزینه کمتر و سرعت بیشتری انجام خواهد شد و به‌ طبع آن‌هم مسکن بیشتری تولید می‌شود. در کنار آن اشتغال‌زایی هم ایجاد می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه با همکاری شهرداری‌ها و شوراهای شهری، مالکان می‌توانند در کنار استفاده از تسهیلات بافت‌های فرسوده، از تخفیفات قانونی هم برای اخذ پروانه استفاده کنند، گفت: اما مانع اصلی نوسازی بافت‌های فرسوده، عدم پرداخت سهم یارانه تسهیلات ‌است که دولت باید سود تسهیلات را در وجه متقاضیان پرداخت کند و اگر این موضوع عملیاتی شود، قطعا استقبال بیشتری خواهد شد.

میرجعفریان در پاسخ به اینکه تامین زیرساخت‌ها تا چه حد در نوسازی موردتوجه قرار می‌گیرد گفت: خوشبختانه با توجه به استعدادهای بالقوه بافت‌های فرسوده و وجود خدمات زیربنایی و روبنایی در این فضاها، نیاز است که این خدمات بهینه شود و در این زمینه شهرداری و شرکت عمران و بهسازی باید همکاری کنند تا معابر هم به نسبت ساخت‌وسازها تعریض و بهینه شود.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است که مالکان‌ هم در تعریض این معابر مشارکت و با شهرداری‌ها همکاری کنند تا معابر بهسازی شود و در صورت نیاز افزایش خدمات روبنایی در دستور کار قرار گیرد و عملیاتی شود.


ثبت نظر

ارسال