تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در منابع تجدیدناپذیر؛

راهکار مجلس برای تامین اعتبار تولید انرژی‌های پاک

پنجره‌ایرانیان؛ امروزه توسعه به‌کارگیری از انرژی‌های تجدیدپذیر، نه یک انتخاب بلکه به‌عنوان یک الزام و اجبار مطرح است و با توجه به مسائل زیست‌محیطی و کمبود منابع سوخت‌های فسیلی، سرمایه‌گذاری و اقدامات عملیاتی در این حوزه را بیش‌ازپیش الزامی می‌سازد.
  • سه شنبه 7 شهریور 1396 ساعت 17:13

اما بدون شک در این مسیر موانع و کمبودهای زیادی وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به گران بودن قیمت تمام‌شده انرژی‌های تجدیدپذیر و نبود حمایت‌ها و یارانه‌های لازم درزمینه توسعه این‌گونه انرژی‌ها اشاره کرد.

تولید انرژی‌ از منابع تجدیدپذیر قانون اجرایی کارشناسی می‌خواهد

در همین رابطه عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیار ایران در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها بستگی به برنامه‌ریزی درست و محوریت قرار دادن این موضوع از طرف متولیان امر مثل وزارت نفت و نهادهای دیگر دارد.

قاسم ساعدی افزود: در این صورت می‌توانیم از این ظرفیت و قابلیت در حد بسیار بالایی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آینده استفاده کنیم و در این صورت کمیسیون انرژی مجلس هم طی یک برنامه، مسئولان امر را موظف و ملزم می‌کند که در این مسیر گام‌های برجسته و خوبی بردارند.

وی یکی از موانع اصلی موجود درزمینه انرژی را تامین اعتبارات موردنیاز این بخش دانست و گفت: از یک‌ طرف انتظار می‌رود که دولت با اتکا به منابع مالی خود و برحسب اولویت‌بندی به پروژه‌ها و از طرف دیگر از طریق صندوق ذخیره ملی در این زمینه مشارکت داشته باشد.

ساعدی با تأکید بر اینکه در این زمینه دولت باید از وزارتخانه‌های متولی امر پشتیبانی و حمایت کند تا بتوانیم در این مسیر قدم‌های مؤثری برداریم و جزو کشورهای عمل‌کننده به این مهم باشیم افزود: بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که ایران یک کشور مقتدر در حوزه انرژی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ایران دارای زمینه‌های بسیار مساعدی است برای اینکه بتواند جزو سه چهار کشور نخست دنیا قرار بگیرد و اگر دولت به آن اولویت دهد و در بخش سرمایه‌گذاری و تامین اعتبارات لازم کمک لازم را بکند، به‌یقین در سال‌های آینده جزو معدود کشورهایی خواهد بود که در این حوزه در جایگاه مناسب و در شان نظام جمهوری اسلامی قرار می‌گیرد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا قوانین موجود در زمینه به‌کارگیری از انرژی‌های تجدیدپذیر کافی است گفت: ما در این بخش به قوانینی نیاز داریم که ما را با یک دیدگاه علمی، روبه‌جلو سوق دهد و لذا قوانینی باید تصویب شود که در آن‌ها هم امر نظارت و هم اجرا دیده شود.

ساعدی درعین‌حال با بیان اینکه باید با اتکا به یک قانون اجرایی مدون مبتنی بر دید کارشناسی در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم تا خطاهای ما به حداقل برسد تصریح کرد: از طرفی نتایج و خروجی این مسئله نباید در نیمه‌ راه رها شود.

وی افزود: دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر باید به‌عنوان یک پروژه پایدار برحسب توسعه پایدار کشور تدوین شود و همه دولت‌ها مکلف هستند که در این مسیر حرکت کنند.

دولت دهم فرصت طلایی توسعه انرژی خورشیدی را از دست داد

همچنین عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ظرفیت‌های خوب کشور در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته و به‌ ویژه در دوره 8 ساله دولت قبل که کشور در وضعیت مطلوبی ازلحاظ منابع مالی قرار داشت، روی این موضوعات ازجمله توسعه استفاده از انرژی خورشیدی سرمایه‌گذاری نشد، بنابراین یک فرصت طلایی را از دست دادیم.

جلال میرزایی افزود: آنچه در این زمینه نیاز داریم، یکی قوانین و دیگری امکانات دولتی و اراده لازم برای تمرکز روی این حوزه است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم و قوانین مرتبط با حوزه انرژی، بر این موضوع تأکید شده که دولت باید به سمت تلاش برای کسب فناوری و دانش فنی انرژی‌های نو و ایجاد نیروگاه‌ها از قبیل نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و پیل‌های سوختی و زمین‌گرمایی در کشور حرکت کند.

میرزایی همچنین افزود: منتهی با توجه به اینکه منابع انرژی مثل منابع نفت و گاز در کشور ما در دسترس و ارزان است و قیمت آن‌ها واقعی نیست، دولتمردان و سرمایه‌گذاران در عمل بیشتر به سمت ایجاد نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و... رفته‌اند.

وی با بیان اینکه تولید انرژی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر گران‌تر تمام می‌شود گفت: دولت برای توسعه این امر باید یارانه بدهد، همان‌طور که در بسیاری از کشورها دولت‌ها حمایت‌های مالی ارائه می‌کنند تا حتی شهروندان برای حرکت به این سمت راغب باشند.

میرزایی با بیان اینکه ما در این زمینه در کشور با مشکل و محدودیت منابع مالی مواجهیم اظهار داشت: البته امکانات وجود دارد، اما این امکانات بیشتر در حوزه انرژی خورشیدی و تامین انرژی از باد متمرکز شده است و درزمینه آب و تامین انرژی پاک از طریق سدهایی که نیروگاه آبی داشته باشند، به دلیل اینکه کشور کم‌آبی هستیم، با مشکل جدی مواجهیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس با بیان اینکه امکان توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مثل انرژی خورشیدی و باد در کشور فراهم است گفت: منتهی این امر به امکانات، منابع مالی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد و در طول این مدت تجربه نشان می‌دهد که بخش خصوصی بیشتر به استفاده از انرژی‌های تجدیدناپذیر مثل نفت و گاز برای تولید برق متمایل است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم تصویب کردیم که 5 درصد از منابع انرژی از منابع تجدید پذیر مثل خورشید حاصل شود خاطرنشان ساخت: اما اینکه در عمل چطور می‌توانیم در این مسیر حرکت کنیم، بدون شک به حمایت دولت از وزارتخانه‌های متولی نیاز دارد و مجلس هم باید منابع و بودجه سالیانه آن را فراهم کند.


ثبت نظر

ارسال