مسکن مهر بزرگ‌ترین شکست مسکنی در تاریخ ایران

پنجره‌ایرانیان؛ وزیر راه و شهرسازی گفت: مسکن مهر بزرگ‌ترین مداخله و شکست دولت در حوزه مسکن در تاریخ ایران بود.
  • دوشنبه 19 تیر 1396 ساعت 13:47

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلی‌ترین مسئله که در بخش مسکن بسیار مهم است سیاست‌گذار نسبت به آن دقت و توجه داشته باشد این است که نحوه مداخلات گذشته باعث شده که عرضه و تقاضا همدیگر را قطع نکنند. بدین معنا عرضه در یک محلی شکل‌گرفته که آنجا عمدتا تقاضایی وجود نداشته است و در مکان‌هایی که تقاضا وجود دارد نیز اصولا عرضه مناسبی صورت نگرفته است؛ و به‌عبارتی‌دیگر، عدم تلاقی عرضه و تقاضا در حوزه مسکن یکی از اصلی‌ترین مسائل ما است.

آخوندی یادآور شد: ۲ میلیون و ۵۷۸ خانه خالی در کشور خانه خالی است اما عرضه‌ای نیست که بتواند تقاضای بازار را پاسخ دهد و بنابراین ما یک عدم تلاقی عرضه و تقاضای بسیار جدی در حوزه بخش مسکن داریم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: در حال حاضر سوالی که فراروی سیاست‌گذار است این است که آیا مفهوم اقدام سریع برای خروج از رکود یک کار مجددی مثل مسکن مهر است که بار دیگر دولت مداخله کند همچون مداخله‌ای که در مسکن مهر داشت و بار دیگر یک‌میلیون واحد تقاضا ایجاد شود و برایش تقاضایی وجود نداشته باشد؟ بسیار مهم است که در حال حاضر در حوزه سیاست‌گذاری به چه سمتی برویم.

وی ادامه داد: معمولا این ساده‌انگارانه‌اش این است که دوباره دولت در بازاری که همواره در اختیار مردم و همواره در اختیار بخش خصوصی بوده و سهم دولت به یک درصد هم نمی‌رسیده، مداخله کند. مسکن مهر مداخله ۸ درصدی دولت در انباشت مسکن بود. بزرگ‌ترین مداخله دولت در حوزه مسکن در طول تاریخ ایران بود که با شکست جدی نیز مواجه شد.

آخوندی گفت: تمام نکته‌ای که ما داریم این است که اگر تقاضا در حوزه حاشیه‌نشینی است همان‌جا تقاضا را پاسخ دهیم یا اگر تقاضا در حوزه بافت فرسوده و میانی شهرها است در همان بافت‌ها پاسخ بدهیم. رها کردن حاشیه و رها کردن بافت فرسوده و رفتن به بیابان‌ها و مجددا احداث مسکن مسئله را بر سر جای خود باقی می‌گذارد. اگر قرار بود مداخله مسکن مهر کمکی به خانه‌دار شدن مردم و حل مسئله مسکن آن‌ها بکند که ۱۹ میلیون بدمسکن در بافت فرسوده و حاشیه‌های حداقل به نصف خود می‌رسید درحالی‌که می‌بینیم مسئله بدمسکنی به قوت خود باقی است.


ثبت نظر

ارسال