حضور "غزال ایرانی 4" در رقابتهای 2017 استرالیا

پنجره ایرانیان: رییس مرکز طراحی و ساخت خودروی خورشیدی غزال ایرانی در دانشگاه تهران با اعلام خبر ساخت خودروی غزال ایرانی 4 گفت: خودروی خورشیدی غزال ایرانی 4 قرار است در رقابت‏های 2017 استرالیا شرکت کند.
  • یکشنبه 14 شهریور 1395 ساعت 0:27

به گزارش ایسنا، دکتر کارن ابری‌نیا در دومین کنفرانس فصلی سار که در موزه ملی ایران برگزار شد، اظهار کرد: خودروی خورشیدی غزال ایرانی 4، خودروی چهار دری است که شکل آن به سمت خودروهای معمولی سوق داده می‌شود و قرار است سال 2017 در مسابقات استرالیا شرکت کند.

رییس مرکز طراحی و ساخت خودروی خورشیدی غزال ایرانی با اشاره یا اینکه سه خودروی دیگر ما با نام‌های غزال ایرانی1، غزال ایرانی2، غزال ایرانی 3 نامگذاری شده‌اند، افزود: به علت تیزپایی، ظرافت و زیبایی این خودروی خورشیدی نام غزال ایرانی را برای آن انتخاب کردیم. این خودرو اولین خودرویی بود که در کشور با این تکنولوژی ساخته شد.

وی افزود: هدف ما در شروع پروژه این بود که مسیری ایجاد کنیم تا دانشجویان فنی دانشگاه تهران بتوانند در این مسیر قرار گرفته، از فرصت‌ها استفاده کنند و استارت آپ‌هایی نیز به این واسطه ایجاد شود.

ابری نیا افزود: من همیشه یک محصول را به میوه یک درخت تشبیه می‌کنم. پس اگر بخواهیم محصولی تولید کنیم، باید در ابتدا ریشه‌ای ایجاد شود، رشد کند تا به درخت تبدیل شود و درنهایت میوه دهد؛ صنعت هم به همین شکل است.

به گفته وی، اقتصاد دانش‌بنیان به این معناست که باید فعالیت‏هایی را در طول سالیان سال انجام دهیم تا ریشه‌ و تنه‌ای را ایجاد کنیم تا در نهایت بتوانیم میوه آن را برداشت کنیم. زیرا به سادگی نمی‌توان محصولی را به مرحله تجاری‌سازی رساند.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای دانشگاه تهران و روند ساخت خودروهای خورشیدی غزال ایرانی1، غزال ایرانی 2، غزال ایرانی 3 و تراکتور هیبریدی خورشیدی، تصریح کرد: این دستاوردها حاصل کار جمعی و تیمی است که به نظرم در بحث فعالیت‌های تیمی در کشور ضعف داریم و باید بر روی آنها بیشتر متمرکز شویم. امیدوارم که نظیر این پروژه‌هایی که شروع کرده‌ایم در دانشگاه‌های دیگر نیز آغاز شود که البته این امر آغاز شده است؛ ولی باید ادامه پیدا کند تا به نتیجه برسد.

ابری نیا خاطرنشان کرد: کاری که اعضای تیم ما به ابتکار خودشان انجام داده‌اند، برگزاری تور داخلی از دریای خزر تا خلیج فارس بود که در این مسیر با عبور خودروی خورشیدی آن را به نمایش گذاشتیم. هدف  ما از این موضوع تست خودرو در شرایط مختلف جغرافیایی، همکاری بین اعضای تیم، مردمی‌سازی علم و جذب اسپانسر بود.

به گفته وی، دانشگاه‌ها باید ایده‌های علمی و نوآورانه خود را در جامعه در معرض نمایش بگذارند تا با آگاه شدن مردم، حمایت آنها جلب شود.

رییس مرکز طراحی و ساخت خودروی خورشیدی غزال ایرانی در پایان خاطرنشان کرد: آینده متعلق به خودروهای الکتریکی است و اگر بتوانیم آنها را گسترش دهیم، مشکل آلاینده‌ها نیز حل خواهد شد.

 

 


ثبت نظر

ارسال