واقعیتی تلخ درباره پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر

پنجره ایرانیان: بر اساس گزارشات سازمان ملل از ضایعات پلاستیکی، بر خلاف اسم آنها که پلاستیک‌های تجدیدپذیر نامیده شده‌اند این زباله‌ها در آب اقیانوس‌ها تجزبه نمی‌شوند.
  • چهارشنبه 12 خرداد 1395 ساعت 5:10

به گزارش انرژی‌هاب، تمام ما تصاویری دردناک از گرفتار شدن حیوانات دریایی و شکنجه شدن آنها در بازمانده‌های پلاستیکی و ضایعات رها شده توسط انسان در طبیعت را دیده‌ایم. یک گزارش از آلودگی‌های دریایی نشان‌دهنده مرگ بیش از ۱۰۰ میلیون از حیوانات دریایی در سال توسط این ضایعات است. این درحالی است که تحقیقی دیگر در دانشگاه امپریال کالج لندن از موجود بودن پلاستیک در بدن ۹۹ درصد پرندگان دریایی تا سال ۲۰۵۰ خبر داده است.

پلاستیک یکی از ابداعات بی ‏بدیل انسان بوده است؛ درحالی که پیشرفت و رضایت کمی مانند مواد دیگر در این ماده دیده می‌شود که باعث تعجب است. این ماده بسیار مقاوم است. ارزان و تولید آن بسیار ساده است. استفاده از آن برای مواد یکبار مصرف انتخاب اول است. درنتیجه اغلب اوقات ما دارای وسیله‌ای یکبار مصرف هستیم که دارای عمر استفاده بسیار کم اما طول عمر بسیار بالا در طبیعت است.

در نتیجه با دیدن یک فوک دریایی گیر افتاده در بندی پلاستیکی، بسیاری از ما مصرف پلاستیک خود را کم کرده‌ایم یا در حد امکان از پلاستیک زیست تجدیدپذیر استفاده کرده‌ایم. ما فکر می ‏کنیم چیزی که نشانه زیست تجدیدپذیر را داشته باشد حتما در طبیعت تجزیه خواهد شد. اما دانشمندان سال گذشته در گزارشی در UNEP برنامه طبیعت سازمان ملل، اعلام کردند این مواد در طبیعت به ندرت تجزیه می‌شوند. این مواد به سال‌های متمادی و همچنین درجه حرارت بالای ۵۰ درجه سانتیگراد نیاز دارند. این شرایط در محیط های کمی در دنیا وجود دارند و مخصوصا در اقیانوس اصلا وجود ندارند. 


ثبت نظر

ارسال