در جلسه هیئت دولت اعلام شد:

مرمت 120 ساختمان ارزشمند در شهرهای تاریخی

پنجره ایرانیان: در جلسه امروز هیئت دولت به ریاست دکتر حسن روحانی، گزارش وزارت راه و شهر سازی در خصوص تملک، مرمت و تجهیز 120 ساختمان ارزشمند در شهرهای شیراز، کاشان، بوشهر، ساری ، سمنان، گرگان، همدان و .... ارائه شد.
  • یکشنبه 12 اردیبهشت 1395 ساعت 8:51

به گزارش ایسنا، اعضای دولت در جلسه 8 اردیبهشت ماه خود به ریاست دکتر حسن روحانی به بررسی گزارش وزارت راه و شهر سازی درخصوص "بازآفرینی و توانمند سازی محدوده ها و محله های ناکارآمد شهری" پرداختند .

در این نشست، ضمن استفاده مجدد از ساختمان‌های ارزشمند، فرایند نوسازی 976 هزار و 367 واحد فرسوده مسکونی در محدوده ها و محلات هدف در 234 شهر مدیریت شده ارائه شد.

محمد سعید ایزدی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران پیرامون این جلسه اظهار داشت: در این جلسه پس از ارائه گزارشی در خصوص تشریح وضعیت بافت های ناکارامد شهری با تاکید بر مسئله تنزل کیفیت زندگی عملکردی دولت یازدهم در سیاست گزاری، برنامه ریزی و اجرای طرح های بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گرفت. در ادامه تحلیلی از آسیب ها و موانع موجود بر سراه تحقق برنامه های بهسازی و نوسازی شهری ارائه و راهکارهائی برای حل مسائل به جلسه ارائه شد.

وی خاطر نشان کرد: در گزارش ارائه شده به هیئت دولت برای مطالعات و ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی مبلغ 1415 میلیارد ریال، تخصیص یافته و اقدامات مهمی از قبیل تصویب سند ملی احیای بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری و راه‌اندازی ستاد ملی بازآفرینی در راستای اجرای این سند و اعطای تسهیلات نوسازی مسکن انجام شده است.

معاون وزیر راه و شهر سازی اظهار کرد: در این گزارش هم‌چنین تاکید دولت بر تهیه طرح ساماندهی وتوانمند سازی سکونتگاههای غیر رسمی (حاشیه نشینی) برای 91 شهر، تا کنون بیش از 221 پروژه اجرایی شامل توسعه خدمات و زیر ساخت های شهری با مشارکت مدیریت شهری شامل درمانگاه، خانه محله، مدرسه، شبکه آب و فاضلاب، بهسازی معابر و .... با اعتباری بالغ بر 1200 میلیارد ریال در 20 شهر کشور در 55 محله اجرایی شده است.

وی یاد آور شد: دراین جلسه توجه به برنامه های بازآفرینی شهری به عنوان یک ضرورت (سکونت بیش از 30 درصد جمعیت شهری کشور و وجود بیش از 130 هزار هکتار از سطح شهرها) و همچنین یک فرصت برای تحقق عدالت اجتماعی، ارتقاء کیفیت زندگی و احقاق حقوق شهروندی و استفاده بهینه از ظرفیت ها و منابع موجود شهر ها برای توسعه باید در مقیاس ملی مورد توجه و تاکید قرار بگیرد.

ایزدی در ادامه در خصوص گزارش وزارت راه و شهر سازی تصریح کرد: در گزارش ارائه شده برنامه ریزی ها و پیشنهادات مختلف برای ادامه این روند و تسریع آن در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ارائه شده است.

همچنین برنامه ارائه شده از سوی وزارت راه و شهر سازی ، تحت عنوان بازآفرینی شهری، یکی از مصادیق روشن اقتصاد مقاومتی است. اشتغال زائی ، تقویت سر زندگی اقتصادی ، استفاده از منابع موجود و پاسداری از ارزش ها و تاکید بر منابع بخش خصوصی از محورهای اصلی این برنامه درانطباق با سیاست و برنامه اقتصاد مقاومتی است.

ایزدی در خصوص ارائه تسهیلات نوسازی در محدوده بازآفرینی شهری گفت: ارائه تسهیلات نوسازی مشتمل بر وام جدید 160 میلیون تومانی در کلان شهر ها، 50میلیون تومان ساخت، 20 میلیون تومان ودیعه مسکن و همچنین 20 میلیون تومان مقاوم سازی و مرمت بعنوان یکی از ابزارهای کلیدی در پشبرد برنامه های نوسازی قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تحقق این برنامه مستلزم هماهنگی، همراهی و حمایت کلیه دستگاه های دخیل در این فرآیند است. لذا ضمن تاکید بر نقش ستاد ملی در ایجاد این ارتباط در سطح ملی ـ استانی و شهرستان، ضروری است این هم راستاسازی از طریق ایجاد شبکه های همکاری گسترش یابد. یکی از ابزارهای مهم پیشبرد این برنامه وجود منابع و بودجه های لازم برای تحریک، تقویت و حمایت از بخش خصوصی، شهرداری ها و مردم است. لذا نظام بودجه ریزی اهرمی به عنوان پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مورد تایید و تاکید قرار گرفت. پیشبرد برنامه های باز آفرینی شهری مستلزم سازوکار و تقسیم کار روشن بین نهادهای مختلف از سطح ملی، استانی، شهر و حتی محله ای است. دولت در این فرآیند سیاست گزار، تسهیل گر، حامی و ناظر است. ستاد ملی بازآفرینی شهری نهاد هماهنگ کننده و هدایت کننده برنامه های عملیاتی است . شهرداری ها محور اصلی مدیریت اجرای برنامه های عملیاتی و بخش خصوصی (توسعه گران) محور اصلی اجرای برنامه و مردم و ساکنان ذی نفعان کلیدی و اصلی این فرآیند هستند.


ثبت نظر

ارسال