یک مسئول سابا:

35 درصد انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می شود

پنجره ایرانیان: رئیس گروه ساختمان و مجری طرح های بهینه سازی سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) گفت: افزون بر 35 درصد انرژی کشور در بخش غیرمولد ساختمان مصرف می شود که ارزش افزوده ای در اقتصاد ندارد و چهار برابر مصرف انرژی در این بخش در کشورهای پیشرفته است.
  • چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت 21:21

به گزارش ایرنا، احمدرضا توکلی افزود: بخش ساختمان در ایران با مصرف 50 درصد انرژی الکتریکی و 40 درصد گاز، بزرگ‏ترین مصرف کننده انرژی در کشور است.

وی افزود: این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته، بیشترین انرژی در بخش مولد صنعت استفاده می شود. به گفته وی، مصرف انرژی در بخش ساختمان در ایران نزدیک به چهار برابر متوسط کشورهای پیشرفته است. توکلی گفت: یکی از راهکارهای تاثیرگذار در کاهش مصرف انرژی در ساختمان، استفاده از سامانه های کنترل هوشمند ساختمان (بی.ام.اس- BMS) است.

وی ادامه داد: این سامانه با کنترل همه مصرف کنندگان انرژی در ساختمان، دخالت انسانی را به کمترین میزان می رساند و صرفه جویی در مصرف انرژی در سیستم های سرمایشی، گرمایشی، روشنایی و... را به دنبال دارد. به گفته وی، آمریکا و کشورهای اروپایی مانند آلمان و دانمارک در استفاده از این فناوری در جهان پیشتازند.

مجری طرح های بهینه سازی سابا اضافه کرد: چند سالی است شرکت های اروپایی فعال در این عرصه با حضور در ایران به دایر کردن نمایندگی های متعدد اقدام کرده اند و خدمات سامانه های کنترل هوشمند ساختمان را ارائه می کنند. به گفته توکلی، شرکت های ایرانی فعال در این زمینه فقط بخشی از کار را انجام می دهند که ناقص است و استاندارد لازم را ندارد و ادامه این روند پیامدهای منفی به دنبال دارد.

این مقام مسئول یادآوری کرد: نخستین استاندارد جامع و همه جانبه ‏نگر در این زمینه در آخرین نشست کمیته تدوین استاندارد سازمان بهره‏ وری ایران در بهمن ماه امسال تدوین شد که بزودی شماره استاندارد ملی دریافت می کند و پس از آن برای استفاده در همه ساختمان های شخصی، دولتی، مجتمع های بزرگ و... ابلاغ می شود.

وی افزود: استفاده از این استاندارد در آغاز، اختیاری است اما به مرور برای همه کسانی که به ساختمان سازی روی می آورند، اجباری می شود. توکلی تصریح کرد: اجرای این استاندارد، ارتقای بهره وری و کاهش 30 تا 40 درصدی انرژی در بخش ساختمان کشور را به همراه خواهد داشت.

 


ثبت نظر

ارسال