برای نخستین بار در کشور عملی شد؛

ترازسازی ساختمان نشست کرده در مشهد

پنجره ایرانیان: استادیار گروه آموزشی مهندسی عمران دانشگاه فردوسی مشهد گفت: یک شرکت مستقر در مرکز رشد این دانشگاه موفق شد برای نخستین بار در کشور پی نشست کرده یک ساختمان را در این شهر تقویت و تراز کند.
  • شنبه 26 دی 1394 ساعت 11:5

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر سیداحسان سیدی حسینی نیا افزود: این مشکل در یکی از غرفه‎های بازارچه کوهسنگی مشهد روی داده و نشست بنا، علاوه بر زشت کردن نمای آن، کارآیی ساختمان را مختل کرده و به تعطیلی کسب و کار منجر شده بود.

وی استفاده از شمع‎های پیچی ـ حلزونی به عنوان پایه‎های کمکی را ابتکار این شرکت برای تراز کردن این بنا عنوان کرد و افزود: این شمع‎ها همانند یک پیچ در زمین نصب شده و پیچاندن آن در داخل زمین، به تراز شدن پی و استحکام بخشی بنا منجر شد.

وی در تشریح علت این نشست گفت: خاک زیر پی ساختمان‎ها بر اثر شرایطی دچار نشست می‏ شوند و در پارک کوهسنگی مشهد نیز که به منظور حفظ فضای سبز به آبیاری مداوم زمین نیاز است، خاک در زیر و مجاورت ساختمان‎ها بتدریج سست شده و موجب نشست ساختمان شده بود.

سیدی با اشاره به مشکلات روش‎های پیشین رفع نشست گفت: در روش مرسوم علاوه بر طولانی شدن زمان کار، تنها عملیات مقاوم‎سازی انجام می شود و نمی‎توان ساختمان را به حالت اولیه بازگرداند.

وی با بیان اینکه ایده محوری استفاده از شمع‎های پیچی - حلزونی در مرداد 1393 به عنوان اختراع به ثبت رسیده بود، افزود: پس از ساخت این شمع‎ها هم اکنون نخستین پروژه عملیاتی مرتبط در پارک کوهسنگی مشهد با موفقیت انجام گرفت. او با اعلام اینکه این شرکت تحت مدیریت وی پروژه مقاوم‎سازی و ترازکردن ساختمان یک کتابخانه در مشهد را نیز به عهده گرفته است، گفت: این شرکت آمادگی دارد که پروژه‎های دیگر مشابه را نیز بپذیرد.

سیدی کارآفرینی و حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین، ترغیب دانشجویان به سمت اجرایی کردن خلاقیت‎ها و نوآوری‎ها و حل کردن معضلات و مشکلات جامعه را از جمله اهداف این طرح دانست.


ثبت نظر

ارسال