مصرف انرژی در ایران بالاست

پنجره ایرانیان: معاون اول رییس جمهوری توسعه در حوزه حمل و نقل و آزادراه ها را مهم دانست و گفت: با توسعه آزادراه ها می توان بزرگ ترین صرفه جویی سوخت را در کشور انجام داد.
  • دوشنبه 1 تیر 1394 ساعت 19:6

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی آزادراه آبیک ـ چرمشهر افزود: احداث آزادراه های مورد نیاز کشور با سرمایه گذاری بخش خصوصی قابل انجام است.وی ادامه داد: این میزان مصرف انرژی در ایران با هیچ جای دنیا قابل مقایسه نیست. اندکی تغییر قیمت هم داده شده و اگر نیاز باشد در آینده باز هم تغییر قیمت در حامل های انرژی داده خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری در عین حال تصریح کرد: اما اکنون فقط قیمت انرژی، تعیین کننده صرفه جویی در انرژی نیست بلکه وسیله نقلیه و راه ها نیز تعیین کننده هستند.

جهانگیری با یادآوری این نکته که بیش از 60 درصد انرژی کشور در بخش حمل و نقل و مسکن مصرف می شود، اظهار داشت: می توان با صرفه جویی در این دو حوزه میلیاردها دلار هزینه را کاهش داد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که هر ایرانی علاقه مند به پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم در این راستا تلاش دارد، گفت: ایران دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیک است و کشورهای بسیاری به موقعیت استثنایی ایران برای ارتباطات و حمل و نقل کالا توجه دارند.جهانگیری توسعه حمل و نقل را توسعه ای زیرساختی و اساسی دانست و افزود: کارهای خوبی در حال انجام است اما باید در بخش حمل و نقل ریلی اقدامات جدی تری انجام شود.

وی ادامه داد: در بخش ریلی علیرغم این که از خیلی وقت پیش راه آهن و جاده ایجاد شده اما حجم جابجایی مسافر و بار بسیار اندک است که بخشی از آن ها به سیاست های گذشته بازمی گردد.این مقام دولت تدبیر و امید تصریح کرد: آن چه نقش دولت ها را تعیین کننده می کند، تدوین سیاست های عالمانه است و در سایه تدوین این سیاست هاست که همه احساس ایجاد فضا برای کسب و کارشان پیدا می کنند.

جهانگیری با تاکید بر این که راه آهن و ریل با حضور بخش خصوصی می تواند تغییری جدی داشته باشد، گفت: بخش جاده در توسعه کشور نقش اساسی و اصلی دارد.وی افزود: چند هفته قبل که با دوستان وزارت راه و شهرسازی جلسه داشتیم؛ 10 کریدور اولویت دار کشور مشخص شد که میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ما برنامه های خوبی در دو سال فعالیت دولت یازدهم در بخش های مختلف تدوین کرده ایم و باید بگویم که بیش از 200 میلیارد دلار طرح مشخص و آماده، تدوین شده است که در صورت تامین مالی اجرا می شود.

جهانگیری با اشاره به این که دولت برای شرایط تحریم و پس از آن برنامه دارد، گفت: حتی برای بعد از تحریم پروژه هایی که باید دوستان به سرعت عرضه و عملیاتی کنند یا شرکت های خارجی تمایل به مشارکت یا تامین مالی دارند، تعریف شده تا در آن زمان 3 - 4 سال برای تعریف پروژه وقت گرفته نشود.به گفته وی، روش مشارکت بخش خصوصی در آزادراه های کشور ، روشی جاافتاده و معقول است و باید از این روش برای سایر بخش ها هم استفاده کرد.

معاون اول رییس جمهوری کاهش زمان تردد مردم ، افزایش ایمنی و جلوگیری از حوادث جاده ای را از مهم ترین دستاوردهای احداث بزرگراه ها ذکر کرد و افزود: تهران با مساله زیست محیطی مواجه است که البته اقدامات خوبی طی این دو سال از جمله استفاده از بنزین یورو 4 و سایر موارد انجام شده است.جهانگیری ادامه داد: این آزادراه می تواند نقش مهمی در کاهش بار ترافیک و آلودگی زیست محیطی تهران داشته باشد چرا که خودروهایی که نباید وارد تهران شوند، می توانند از مسیر دیگر عبور کنند تا باری به مسایل ترافیکی و زیست محیطی تهران اضافه نشود.

 

 

 


ثبت نظر

ارسال