لزوم تنوع‌بخشی در منابع انرژی

پنجره ایرانیان: ما در کشور نیازمند تنوع‌بخشی به منابع انرژی هستیم که این تنوع‌بخشی با امنیت ملی و پایداری شبکه‌های سراسری ارتباط نزدیکی دارد و اگر کشوری خود را منحصر کند در شرایطی خاص احتمال رویارویی با مشکل برای آن بالا می‌رود.
  • دوشنبه 25 خرداد 1394 ساعت 20:24
به گزارش خبرنگاران جوان، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در سومین همایش انرژی‌های بادی گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر مسئله‌ای است که سال‌ها جزو اهداف و سیاست‌‌های دولت و وزارت نیرو بوده که اگر بخواهیم قضاوت کنیم متأسفانه اقداماتی که صورت گرفته با اهداف آن تطبیق ندارد.
 وی در ادامه با اشاره به ذخایر غنی سوخت فسیلی در ایران گفت: شدت انرژی در کشور ما بالاست و عمده مصارف انرژی مربوط به سوخت‌های فسیلی است که این امر منجر به انتشار مقادیر قابل توجهی از گازهای گلخانه‌ا‌ی می‌شود و در حال حاضر جهان در مسیری حرکت می‌کند که برای انتشار گازهای گلخانه‌ای محدودیتی جدی وارد کرده است که ما در صورت عدم رعایت آن با جریمه‌های بین‌المللی مواجه خواهیم شد.
چیت‌چیان افزود: ما در کشور نیازمند تنوع‌بخشی به منابع انرژی هستیم که این تنوع‌بخشی با امنیت ملی و پایداری شبکه‌های سراسری ارتباط نزدیکی دارد و اگر کشوری خود را منحصر کند در شرایطی خاص احتمال رویارویی با مشکل برای آن بالا می‌رود. 
وزیر نیرو تصریح کرد: تجربه نشان داده که مناطق نیروگاه‌های بزرگ با مناطق مصرف فاصله دارد که استفاده از شبکه انتقال، میزان تلفات برق را بالا می‌برد و این امر به ضرر اقتصاد برق تمام می‌شود.وی با اشاره به تأثیر برق در مناطق دورافتاده گفت: بدون شک برق‌رسانی به مناطق محروم باعث توسعه یافتگی این مناطق خواهد شد. 
چیت‌چیان اظهار داشت: سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در خصوص استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به دهه 70 و به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص انرژی‌های نو بازمی‌گردد. همچنین در قوانین برنامه چهارم و پنجم توسعه تأکید بسیاری برای گسترش این گونه از انرژی‌ها صورت گرفته و در برنامه پنجم هدف تولید 5 هزار مگاوات نیروگاه بادی خورشیدی تعیین شده بود، در نتیجه در گام نخست تمام سیاست‌ها و قوانین از این حوزه حمایت کرده است.
 وی تصریح کرد: در گام بعد، وزارت نیرو تسهیلاتی را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ارائه کرد که در یکی از مهم‌ترین آنها خرید تضمینی از نیروگاه‌ها و افزایش مدت زمان خرید از پنج سال به 20 سال بوده است. 
چیت‌چیان افزود: پرداخت 50 درصد از هزینه ساخت پنل برای ساختمان‌های مسکونی، حمایت از تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی برای ساخت توربین‌ها با هزینه کمتر از دیگر حمایت‌های وزارت نیرو در این حوزه بوده است.
 وزیر نیرو به موانع پیش روی این حوزه اشاره و بیان داشت: سرمایه‌گذاران در زمینه تأمین مالی، تأمین زمین، بوروکراسی اداری طولانی با مشکلاتی روبرو بودند که امیدواریم به برکت برگزاری این دست از همایش‌ها شرایط بهتری را در آینده تجربه کنیم.

ثبت نظر

ارسال