راهی نو در تولید انرژی خورشیدی

پنجره ایرانیان: یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده پنل‌های خورشیدی در ایالات متحده، به منظور کاهش هزینه‌ها و رقابت با تولیدکنندگان چینی از یک منبع جالب توجه برای تولید استفاده نمود و آن چیزی نیست غیر از «کار اجباری در زندان».
  • دوشنبه 25 خرداد 1394 ساعت 19:25

به گزارش رویترز، شرکت سونیوا تولید کننده پنلهای خورشیدی و تحت حمایت گروه شرکت‌های گلدمن ساکس، بخش محدودی از فعالیتهای تولیدی خود را به زندانیان ایالتی واگذار کرده است تا از طریق برنامه بلندمدت دولت، زندانیان را برای زندگی پس از دوره حبس، آماده سازد.

اما شرکت سونیوا فرآیندهای تولیدی خود را به طور کامل به زندان‌ها انتقال نداده و ترجیح می‌دهد بر روی ایجاد کارگاه‌های کوچک در منازل در ایالات جورجیا و میشیگان سرمایه‌گذاری نماید و بدین ترتیب علاوه بر اجرای بخش اعظم فعالیت‌های تولیدی خود، برای بیش از سیصدو پنجاه نفر کار ایجاد کند.

به گفته مت کارد، معاون بخش فروش و تولید بین‌الملل این شرکت، هماهنگی‌های شرکت با صنایع زندان فدرال یا همان یونیکور، این امکان را برای سونیوا فراهم آورد تا طی هجده ماه اخیر، کل اقدامات مونتاژ پنل‌ها را از آسیا به ایالات متحده منتقل نماید. به گفته این شرکت، کمتر از ده درصد از فرآیند تولید پنل توسط زندانیان صورت می‌گیرد.

انجام فرآیندهای تولیدی توسط زندانیان یکی از روش‌های مورد استفاده یونیکور می‌باشد که از دهه ١٩٣٠ رواج داشته و بسیاری از تولیدات این شرکت از قبیل پلاک‌های وسایل نقلیه و کالاهای مورد نیاز ارتش، از این طریق صورت می‌گرفت. پنل‌های خورشیدی نیز اخیرا به این فهرست افزوده شده است و این امکان را برای زندانیان فراهم می‌آورد تا مهارت‌هایی در زمینه یک صنعت جدید و رو به رشد کسب نموده و از طرفی امکان بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر را نیز برای دولت فراهم آورد.

حدود دویست زندانی درکارخانه‌های احداث شده در زندان‌های شریدان، اورگان، اوتیسوایل و نیویورک مشغول تولید پنل‌های خورشیدی هستند. درخواست رویترز مبنی بر بازدید از کارخانه‌های پنل‌های خورشیدی در زندان‌ها، توسط مقامات زندان رد شد.

شرکت سونیوا در سال ٢٠٠٧ توسط دانشمندان انرژی خورشیدی در موسسه فناوری جورجیا تاسیس شد و به سرعت رشد داشت. اگرچه این شرکت خصوصی از افشای صورت‌های مالی خود سرباز می‌زند، اما بر اساس مستندات یکی از قراردادهای فدرال که در سال ٢٠١٤ منعقد شده است، چنین برمی‌آید که درآمد سالانه سونیوا حدود ٩٣ میلیون دلار می‌باشد.شرکت سولار سیتی که مهمترین شرکت نصب‌کننده پنل‌های خورشیدی بر روی بام در ایالات متحده می‌باشد نیز در پروژه‌های خود از پنل‌های سونیوا استفاده می‌نماید.


ثبت نظر

ارسال