پرداخت تسهیلات نوسازی به انبوه‌سازان

پنجره ایرانیان: ایزدی از پرداخت 10 درصد از سود تسهیلات بافت‌های فرسوده از سوی دولت خبر داد و گفت: در حال حاضر سعی داریم از یک بازوی نیرومند جهت افزایش کیفیت ساخت و سازها بهره بگیریم.
  • دوشنبه 25 خرداد 1394 ساعت 20:32
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امروز مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و کانون سراسری انجمن‌های صنفی و کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران برگزار شد.
بر اساس این گزارش محمدسعید ایزدی با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های ما در توسعه سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی است گفت: این موضوع در برنامه جامع مسکن نیز وارد شده و نوسازی بافت‌های فرسوده سهم قابل توجهی از برنامه جامع را به خود اختصاص داده است.وی اظهار داشت: ما سعی داریم تا پایان برنامه سالانه 300 هزار سهم مسکن را از فرصت‌های موجود تأمین کند و این رویکردی است که دولت بعد از سال‌ها تلاش به آن دست یافته و تأکید بسیاری را بر آن کرده است.       
 معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: سیاست توسعه کیفی جزء اولویت‌های دولت است و باید به جای صرف هزینه‌ها در حاشیه شهرها به عمران و آبادانی و همچنین توسعه شهرها بپردازیم.
ایزدی یادآور شد: مقوله بهسازی دارای پیچیدگی‌های خاصی است و  به جای ساخت و ساز در حاشیه شهرها باید به فکر عمران و آبادانی در بافت‌های داخل شهرها باشیم.وی با اشاره اینکه 230 هزار واحد از تسهیلات مسکن مهر به بهسازی بافت‌های فرسوده اختصاص دارد افزود: بحث خودمالکی و نوسازی منجر به توسعه شهرها شده اما بزرگ‌ترین مشکل آن کاهش کیفیت ساخت و سازها بوده که متأسفانه این فرآیند در قالب پیمانکاران خرد بوده و همین موضوع زمینه‌ساز کاهش کیفیت شده است.
معاون بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده تصریح کرد: دولت مقرر کرده است که در چارچوب قوانین اختیارت خود را تفویض کند و بخشی از این اختیارات به انبوه‌سازان تنفیذ شده است و همین موضوع باعث شده بخش حمایتی را افزایش داده است.
ایزدی یادآور شد: بحث کیفیت و اعطای پروژه‌ها به مهندسان و گروه‌های تخصصی که در این حوزه شکل گرفته است می‌تواند با یک مدیریت توسعه آنها را متمرکز کند و زمینه‌ساز افزایش کیفیت‌ها می‌شود .وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز به شکل تک پلاک امکان‌پذیر نیست و منجر به آسیب‌های بیشتری به حوزه شهری می‌شود گفت: این فرآیند به درستی تشخیص داده شده است و باعث شده پایلوت‌هایی را در کشور شروع کنیم و تسهیلات و ابزارهای که موردنیاز است در اختیار آنها قرار دهیم.
ایزدی یادآور شد: برای تحقق فرآیندهای نوسازی و بهسازی و همچین تعیین صلاحیت و مجری برنامه‌ها، آیین‌نامه‌ای را آماده  کرده‌ایم که از امروز فرآیندهای لازم طی و اجرایی می‌شود.وی یادآور شد: خوشبختانه دولت فرصت‌های مناسبی را به دست آورده و توانسته است یک بازوی متخصص با کیفیت‌های مورد انتظار را به دست آورد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نباید به سمت تکسازی واحدهای پیش برویم باید ساخت و ساز بافت‌ها را در اختیار انبوه‌سازان قرار دهیم و در حال حاضر دولت 9 درصد از سود تسهیلات را پرداخت می‌کند که در حال حاضر این 9 درصد به 10 درصد رسیده و 12 درصد نیز در مراحل مطالعه و پیشنهاد قرار گرفته است .وی افزود: پرداخت این سود تسهیلات در قالب مبحث 19 در بهسازی مصرف سوخت صورت می‌گیرد که در صورتی که این موارد رعایت شود دولت 12 درصد از سود تسهیلات را پرداخت می‌نماید.
ایزدی گفت: در حال حاضر این تسهیلات در پنج بانک از جمله بانک مسکن و بانک تجارت قابل پرداخت است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تسهیلات به جای در اختیار بودن دولت باید به صورت ابزارهای دیگری در اختیار سازندگان و متقاضیان قرار گیرد و این موضوع با اجرای مدیریت درست می‌تواند در رشد و توسعه شهرها جایگزین مناسبی شود.وی در ادامه خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه در قالب اجرای یک سری پروژه‌ها محدود می‌شود و بخش خصوصی و تخصصی امور مسکن به عرصه بهسازی و نوسازی و همچنین هدفمند کردن تسهیلات نقش موثری دارد.

ثبت نظر

ارسال