وام خانمانسوز بانک مسکن!

پنجره ایرانیان: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره افزایش وام مسکن گفت: افزایش منطقی وام مسکن در صورتی در موضوع خانه دار شدن مردم موثر بوده که شرایط پرداخت اقساط این وام برای متقاضیان آسان و همچنین هزینه بهره آن کارشناسی تعیین شود در غیر اینصورت این موضوع مغایر با بانکداری اسلامی است و به افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد.
  • چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 12:37

روح الله بیگی ئیلانلو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خانه ملت درباره افزایش وام مسکن گفت: افزایش وام مسکن باید با ملاحظاتی صورت گیرد به دلیل اینکه افزایش وام مسکن می تواند به گرانی قیمت مسکن منجر شود.

نماینده مردم تکاب، میاندوآب و شاهین‌دژ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس قانون اساسی دولت باید شرایط خانه دار شدن مردم را فراهم آورد یکی از این راهکارها ارائه تسهیلات بانکی با شرایط آسان به خانوارها بوده، اما مسئله این است که سابقه نشان داده هدف بانک مسکن در این زمینه کسب سود حداکثری بوده است.

بیگی ئیلانلو افزود: باید توجه داشت بانک مسکن به عنوان یک بانک دولتی و تخصصی در موضوع مهم خانه دار کردن مردم، باید شرایط ساده ای را برای ارائه تسهیلات مسکن تعیین کند این در حالی است در چند سال گذشته متقاضیان وام مسکن برای اخذ یک وام درحدود 40 میلیون تومانی مجبورند علاوه بر پرداخت هزینه بهره وام در طول بازپرداخت اقساط، حدود 7 میلیون تومان نیز هزینه خرید اوراق تسهیلات مسکن کنند که طبیعتا این هزینه های بالا برای اخذ وام مسکن غیر قابل توجیه است.

اقساط وام مسکن باید با درآمد خانوارها منطبق باشد

وی در خصوص مصوبه جدید شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش وام مسکن گفت: در موضوع افزایش منطقی وام خرید و ساخت مسکن  باید دقت لازم صورت گیرد به دلیل اینکه براساس شنیده ها مقرر شده که اقساط وام مسکن بیش از یک میلیون تومان در ماه تعیین شود و همچنین گیرنده وام بیش از دو برابر وام اخذ شده اقساط وام به بانک پس دهد که این موضوع با موضوع تسهیل خانه دار کردن مردم منطبق نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر لزوم اینکه باید میزان اقساط وام مسکن با درآمد خانوارها منطبق باشد، یادآور شد: افزایش منطقی وام مسکن در صورتی در موضوع خانه دار شدن مردم موثر بوده که شرایط پرداخت اقساط این وام برای متقاضیان آسان تعیین شود و همچنین هزینه بهره آن کارشناسی باشد در غیر اینصورت این موضوع مغایر با بانکداری اسلامی است و به افزایش قیمت مسکن منجر خواهد شد.

گفتنی است بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن در سه بخش تعیین شده است به گونه ای که این وام به ازای هر واحد مسکونی در شهر تهران تا 60 میلیون تومان، شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت 50 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا 40 میلیون تومان افزایش یافته است.


ثبت نظر

ارسال