اجرای مبحث دوم مقررات ملی ساختمان اجباری شد

پنجره ایرانیان: مدیرکل دفتر تشکل‌های فنی ساختمان‌ها از اجباری شدن مبحث دوم مقررات ملی ساختمان خبر داد و گفت: اجرای این مبحث ضروری گردید و ساخت و سازها باید قطعا توسط مهندسان و افراد دارای صلاحیت صورت گیرد.
  • یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 ساعت 14:34

به گزارش باشگاه خبرنگاران، شیبانی اصل در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه اخیر شورای شهر مربوط به بسته‌های اجرای ساختمان توسط افراد دارای صلاحیت گفت: نظر وزارت راه و شهرسازی بر تخصصی شدن سازندگان ساختمان و اجرای کامل مبحث دوم مقرارت ملی ساختمان است.وی افزود: در بخشی از این مصوبه ذکر شده که ساخت و ساز باید توسط افراد دارای صلاحیت از جمله مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی دارای صلاحیت به انجام برسد که متاسفانه به دلایلی این مصوبه به طور کامل اجرا نشده است.

مدیرکل دفتر تشکل‌های ساختمانی اظهار داشت: در حال حاضر یک هیئت 5نفره در تهران و یک هیئت 4 نفر در استان‌ها تشکیل شده است که با توجه به  نظرات این  هیئت زیر ساخت‌های موجود از نظر تعداد طبقات و زیر بناها به تدریج اعمال شود که در سال گذشته این هیئت 5 نفره مصوب کرد که برای تمامی زیربناها و طبقات اجرای ساختمان باید توسط افراد متخصص و مهندس انجام شود.

شیبانی اصل تصریح کرد: ضمن احترام به  کلیه مالکان و صاحبان صلاحیت و سرمایه گذارانی که در بخش ساخت و ساز سرمایه گذاری می‌کنند باید گفته شود که اجرای ساختمان یک امر بسیار پیچیده است و قطعا باید توسط افراد متخصص صورت گیرد نمی‌توانیم یک ساختمان چند میلیارد تومانی را به یک مهندس فاقد صلاحیت بسپاریم.

وی توضیح داد: نمی‌توان این موضوع را قبول کرد که ساختمان‌های کوچکتر باید به افراد فاقد صلاحیت سپرد زیرا این ساختمان‌ها با متراژ پایین‌تر آسیب‌پذبرتر هستند به طور نمونه در دو سال گذشته دو ساختمان که 80 سانتی متر گود برداری شده بود 6 نفر و در پروژه‌ای دیگر با همان میزان گود برداری 4 نفر کشته شدند.

شیبانی اصل در ادامه تصریح کرد: نظر ما آن است که ساختمان‌ها باید توسط مهندسان وافراد ذی صلاح ساخته شود و در جلسه شورای شهر این موضوع مطرح گردید و تغییراتی در خصوص مبحث دوم مقررات ملی ساتمان انجام شد و نکاتی در آن جلسه مطرح کردید. وی اظهار داشت: این مبحث در مرحله پیش نویس اولیه است و پیش نویس تکمیلی آن برای اظهار نظر عموم مطرح می‌شود.

مدیرکل دفتر تشکل‌های ساختمانی در خصوص حضور پیمانکاران در اجرای ساختمان‌ها گفت: مشکلی برای حضور پیمانکاران وجود ندارد و هر پیمانکاری که دارای پروانه اشتغال و صاحب صلاحیت است می‌تواند در اجرای ساختمان‌ها حضور داشته باشد.


ثبت نظر

ارسال