«حساب امانی» پیش‌خرید مسکن به درد نمی‌خورد

پنجره ایرانیان: کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که تشکیل حساب امانی نزد بانک‌ها برای واریز وجه پیش فروش مسکن نیازمند اصلاح آئین‌نامه است،گفت:این قبیل بحث‌ها مربوط به مواقعی است که بازار مسکن رونق داشته باشد ودر دوره رکود کسی دنبال این قبیل مسائل نیست.
  • سه شنبه 18 فروردین 1394 ساعت 14:54

محمود جهانی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: مباحث مربوط به واریز وجوه پیش‌خریدار مسکن به حسابی نزد بانک مسکن در سال 1358 در یکی از ماده واحده‌های شورای انقلاب تصویب شد و آئین نامه اجرایی این ماده در سال 1375 یعنی دوره قبلی وزارت آقای آخوندی در وزارت مسکن و شهرسازی به تصویب رسید.

وی ادامه داد: بر اساس این آئین‌نامه اجرایی قرار بود کسانیکه آگهی پیش‌فروش مسکن می‌کنند یک حسابی در بانک مسکن افتتاح کنند و قرارداد هم به‌صورت سه جانبه بین بانک، پیش‌فروش کننده و پیش خریدار منعقد شود. بر این اساس وجوه پیش خریدار به حساب بانک مسکن واریز می‌شد و این بانک متناسب با پیشرفت فیریکی به سازنده پول پرداخت می‌کردتا به این شکل وجوه مذکور به پروژه اختصاص یافته و به پیش‌خریدار اطمینان خاطربدهد.

وی با یادآوری این‌که برای هر واحدی حالتی مانند پیش‌سند کوپنی صادر می‌شد، بیان کرد:در ابتدا شهرداری این پیش‌سند را صادر می‌کرد تا یک واحد به چند نفر فروخته شود.

کارشناس اقتصاد مسکن در عین حال با بیان این‌که آئین‌نامه مذکور سازوکار و مکانیسم سختی برای اجرا داشت، افزود: همانطور که گفته شد این آئین‌نامه در سال 75 ابلاغ شد اما بعدا خیلی مورد استفاده قرار نگرفت و اجرایی نشد، چراکه به دلیل ساز و کار و پیچیده و سختی که داشت سازندگان از این موضوع استقبال نمی‌کردند که پول آنها به حسابی برود و بعدا به آنها پرداخت شود.

جهانی با بیان این‌که این قبیل بحث‌ها مربوط به مواقعی است که بازار مسکن رونق داشته باشد و در دوره رکود که بازار به اصطلاح  از سکه می‌افتد کسی دنبال این قبیل مسائل نیست، اظهار کرد: با توجه به سازوکارهای پیچیده آئین‌نامه اجرایی، قانون جدید مطرح و آئین نامه اجرایی به تصویب دولت رسید که البته در این قانون و آئین‌نامه جدید بحث حساب بانکی وجود ندارد.

وی افزود: احتمالا آقای دکتر آخوندی با استناد به آئین‌نامه سال 75 این مسئله را مطرح کرده است و اگر بخواهد این مسئله را در قانون جدید عملیاتی کند باید آئین‌نامه اصلاح کنند تا بتوان حساب امانی نزد بانک‌ها برای وجوه پیش فروش مسکن ایجاد کرد.

وی با بیان این‌که به نظرم خوب است که ضوابط و سازوکاری را برای بازار پیش‌فروش و پیش‌خرید داشته باشیم و اطمینان بخشی در این حوزه ایجاد شود، یادآور شد:  تجربه قبل ثابت کرده اگر سازوکار پیچیده و سخت باشد بازار این را قبول نخواهد کرد و خیلی اجرایی نخواهد شد. اینکه کارها بخواهد مبتنی بر ضوابط باشد مخصوصا در دوره‌های رونق تقاضا زیاد و عرضه کم است متقاضیان هم این کار را نخواهند کرد و پول را به حساب سپرده نمی‌برند چون بازار داغ می‌شود و اینها حاضرند با هر شرایطی وارد بازار شوند.

کارشناس اقتصاد مسکن در پاسخ به این مسئله که با توجه به این‌که در حال حاضر در دوره رکود مسکن به سر می‌بریم و طبیعتا این حساب امانی کارایی چندانی ندارد، بیان کرد: اظهارات وزیر راه و شهرسازی شاید به خاطر این است که پیش‌بینی ها یا شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد تا به این وسیله بازار مسکن را برای دوره رونق آماده کنند.

جهانی با بیان این‌که پیش‌بینی ها حکایت از خروج از دوره رکود و ورود به دوره رونق دارد، تاکید کرد:‌ به نظرم طی ماه‌های آتی این اتفاق می‌افتد و رونق بازار مسکن به توافق هسته‌ای بستگی دارد.


ثبت نظر

ارسال