حمایت از فناوری های دارای بازدهی بالای انرژی

پنجره ایرانیان: ایده ها و فناوری های نوین با بازده بالای انرژی از سوی مرکز نوآوری و توسعه فناوری ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می شوند.
  • شنبه 6 دی 1393 ساعت 14:55

دکتریدالله سبوحی دبیرستاد بهینه سازی انرژی ومحیط زیست معاونت علمی درنخستین جلسه شورای مدیریت مرکزنوآوری و توسعه فناوری افزود: این مرکز از تمامی طرح ها، ایده ها، نوآوری و فناوری های نوین با بازدهی بالای انرژی حمایت می کند تا ریسک پذیری اجرای این طرح ها و فناوری ها کاهش یابد.

وی بیان کرد: مرکز نوآوری و توسعه فناوری ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی ایده ها و نوآوری های جدیدی که در کشور شناسایی می شوند را جذب و ریسک اولیه ایده پردازی و توسعه ایده ها را تقبل می کند و آن را پس از تنظیم مفهوم طرح ، اعتبار سنجی ، صحت سنجی و تبدیل به یک مفهوم فناوری مناسب تا تکامل آن به یک شرکت دانش بنیان و تجاری سازی فناوری مورد حمایت قرار می دهد.

سبوحی اظهارکرد: در صورت توسعه مفهومی ایده ها و فناوری های نوین حوزه انرژی و ایجاد توان تجاری سازی، آنها می توانند تبدیل به یک شرکت دانش بنیان شوند و در راستای توسعه فناوری اقدام کنند.

وی گفت: صاحبان ایده ها و نوآوری ها شاید به دلیل ریسک بالای اجرای طرح های خود نتوانند کاری کنند ولی این ستاد می تواند با تقبل این ریسک پذیری به آنها در اجرایی شدن طرح و ایده در جهت توسعه فناوری های نوین کمک کند.

سبوحی با توجه به اهمیت توسعه فناوری ونوآوری در حوزه انرژی بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع کمک به ایده های فناورانه و بعد از تصویب درساختار ستاد، بحث ایجاد مرکز نوآوری و توسعه فناوری به معاونت توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری پیشنهاد شد و پس از بررسی های لازم تشکیل این مرکز به تصویب رسید.وی یادآور شد: برای محل استقرار و تامین امکانات مرکز نوآوری و توسعه فناوری نیز تفاهم نامه ای با دانشگاه صنعتی شریف منعقد شد تا این مرکز در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف مستقر شود.

دبیر ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی اظهار کرد: پس از تایید تفاهم نامه میان دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استقرار مرکز نوآوری و توسعه فناوری مقرر شد تا این مرکز طبق ضوابط و مقررات معاونت علمی و فناوری فعالیت کند، اساسنامه ای نیز برای این مرکز در شورای ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست تدوین شد و اعضاء این شورا نیز مشخص شدند.

 تسریع در برنامه ریزی و اجرای طرح های مرکز

دکتر امید توکلی رییس مرکز فناوری های راهبردی معاونت توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی و فناوری در این جلسه اظهارکرد: امور اجرایی از بحث سیاست گذاری کاملا جدا است و به همین منظور ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست در نظر دارد تا این مرکز شکل بگیرد و سیاست های شورای مدیریت ستاد را اجرایی کند.

وی خاطر نشان کرد: یک موافقت نامه برای استقرار و تامین امکانات اولیه برای مرکز نوآوری و توسعه فناوری میان این ستاد و دانشگاه صنعتی شریف نهایی شد و یک موافقت نامه دیگر نیز در رابطه با برنامه ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست از جمله شرکت های دانش بنیان، شبکه دانشگاه ها، خدمات انرژی و مواردی از این قبیل توافق شده تا برخی از امور به این مرکز سپرده می شود.

رییس مرکز فناوری های راهبردی معاونت توسعه فناوری راهبردی معاونت علمی گفت: جلسات شورای مدیریت این مرکز و ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست باید سریع و از پی هم برگزار شود و برنامه ریزی ها و طرح های اجرایی هر چه سریع تر اجرایی شود.

دکتر اکرم عوامی، مدیر مرکز نوآوری و توسعه فناوری ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی نیز به برنامه ها و معرفی این مرکز پرداخت و اظهار کرد: چشم انداز، ماموریت، اهداف، خدمات و فعالیت های این مرکز مدت ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.وی با اشاره به مراحل طرح ایجاد واستقرار مرکز نوآوری و توسعه فناوری گفت: فراهم کردن زیرساخت های لازم، فرآیند تشکیل زنجیره موثر ایده و فناوری و تدوین برنامه های ترویج و فرهنگ سازی از جمله مواردی بود که در طرح تشکیل و ایجاد این مرکز مطرح شده بود.

عوامی درباره خدمات مرکز نوآوری و توسعه فناوری افزود: پذیرش ریسک فعالیت هسته های نوآوری، ایفای نقش مشاور هادی در طی دوران رشد، تحلیل مستمر دستاوردهای رشد هسته ها با هدف افزایش کارآیی مرکز، توانمند سازی هسته های نوآوری و ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی مورد نیاز از جمله خدمات این مرکز است.

مدیر مرکز نوآوری و توسعه فناوری ستاد بهینه سازی انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری بر ضرورت شکل گیری این مرکز تاکید کرد و گفت: خلق دانش فنی در جهت توسعه درون زا، کارآفرینی دانشگاهی و شرکت های کوچک و متوسط، ایجاد محیط رشد برای فناوری های انرژی و محیط زیست از جمله مواردی تاکیدی بر ضرورت تشکیل این مرکز است. وی ساماندهی چرخه تولید ایده، ارزیابی علمی ایده و تبدیل ایده به دانش فنی، شکل دهی هسته های توسعه فناوری و پشتیبانی از آنها برای رشد و توسعه بسته شناسایی و پالایش و جذب ازجمله اهداف ایجاد مرکز مرکز نوآوری و توسعه فناوری برشمرد.

براساس این گزارش، در ادامه نخستین جلسه شورای مدیریت مرکز نو نوآوری و توسعه فناوری ستاد بهینه سازی مصرف انرژی و محیط زیست معاونت علمی و فناوری و دیگر اعضای این شورا به ارائه پیشنهادات و نظرهای خود برای توسعه فعالیت های این مرکز پرداختند.


ثبت نظر

ارسال