مهندسان ناظر بارکد می گیرند!

پنجره ایرانیان:رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز گفت: از 22 شهریور ماه تنها گزارش هایی مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز هستند که از طریق سامانه تنظیم گزارش ها، تکمیل و بارکد تایید سازمان را دریافت کرده باشند.
  • یکشنبه 16 شهریور 1393 ساعت 13:54

مهدی حاجی قاسمی با اعلام راه اندازی سامانه تنظیم و تایید گزارش های مرحله ای مهندسان ناظر در سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز، اظهار داشت: سامانه الکترونیکی تکمیل و تایید گزارش های مهندسان ناظر، کیفیت خدمات مهندسی را ارتقا می دهد. وی ادامه داد: حرکت به سوی سازمان الکترونیک به عنوان راهبرد سازمان در یکسال اخیر موجب شد تا ما با بهره گیری از آخرین دستاورد های شبکه های ارتباطی و تبادل اطلاعات، طرح سازمان یکپارچه استانی را محقق کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز تصریح کرد: در اولین گام اتوماسیون اداری با همت متخصصان سازمان در زمانی کمتر از یک ماه سامانه الکترونیکی یاد شده طراحی و راه اندازی شد. حاجی قاسمی افزود: به دنبال آن ارتباط یکپارچه اطلاعات خدمات مهندسی در سراسر استان پیگیری شد و ما توانستیم در دی ماه 23 برای اولین بار سامانه یکپارچه سیستم ثبت و توزیع خدمات مهندسی در البرز راه اندازی کنیم.

وی با بیان مزایای سامانه یکپارچه اظهار داشت: اجرای این سامانه مزایای چندگانه ای را برای مهندسان به عنوان ارایه دهندگان خدمات مهندسی و شهروندان به عنوان دریافت کنندگان این خدمات به همراه دارد که از مهمترین آنها می توانم به کوتاه کردن دست دلالان و اطمینان بخشی به مصرف کنندگان ساختمان در خصوص دقت و کیفیت خدمات مهندسی در همه مناطق استان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: البته در این مسیر همراهی و همکاری شهرداری های استان نقش و اهمیت ویژه ای داشت که با پافشاری سازمان و برگزاری جلسات مشترک و هماهنگی با شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر خوشبختانه شهرداری ها در این مسیر یار و همراه سازمان بودند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز گام بعدی سازمان را کم کردن مراجعات ضروری مهندسان و مالکان به سازمان و شهرداری برشمرد و با بیان اینکه ارسال گزارش های مرحله ای ناظران به شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه بخش مهمی از امر نظارت است که به جهت ساختار های بوروکراتیک حاکم بر شهرداری و سازمان، مورد نقد مهندسان ناظر و مالکان و سازندگان قرار داشته است، اضافه کرد: ما در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در یک سال اخیر تلاش کرده ایم تا با شیوه های اصولی، هرچه بیشتر این فرایند را به پروسه ای با حداقل مراجعات لازم تبدیل کنیم.

حاجی قاسمی افزود: برگزاری جلسات متعدد کارشناسی میان سازمان و شهرداری کرج و به ویژه معاونت شهرسازی شهرداری به منظور پیشنهاد و تصویب شیوه بهینه ثبت، تایید و ارسال گزارشهای مرحله ای ناظران، سرانجام به توافقی شایسته رسید در فاز اول تکمیل و تایید گزارش ها از طریق سامانه الکترونیک در دستور کار قرار گرفت که از تاریخ 22 شهریور ماه به طور رسمی راه اندازی خواهد شد.

وی بابیان اینکه هم اینک این سامانه راه اندازی شده است ولی به منظور آگاهی کامل مهندسان و مالکان با ویژگی ها و مزایای سامانه طراحی شده تا تاریخ راه اندازی رسمی ، این سامانه به صورت اختیاری در کارتابل مهندسان در دسترس قرار خواهد گرفت، گفت: در این سامانه مهندسان در کارتابل مهندسی خود تمامی اطلاعات و مشخصات پروژه های تحت نظارت خود را به همراه چک لیست ها و فرم الکترونیکی گزارش مربوط به هر مرحله را در اختیار خواهند داشت و مهندس ناظر می تواند پس از الصاق بارکد تایید گزارش از سوی سازمان، بدون مراجعه حضوری به سازمان، تصویر این گزارش را به شهرداری مربوطه تسلیم نماید.

حاجی قاسمی دیگر ویژگی ها و مزایای این سامانه را رایگان بودن، دسترسی مهندسان به اطلاعات مربوط عملیات ساختمانی در هر پلاک ثبتی، جلوگیری از ورود هرگونه اطلاعات اضافی، تکراری و غیر ضروری در گزارش ها و آرشیو بندی مناسب گزارش بر حسب پلاک ثبتی دانست و تاکید کرد: در این سامانه مهندسان حتی بدون داشتن تجربه کافی در خصوص تکمیل گزارش ها می توانند به سهولت با پرکردن اطلاعات خواسته شده نسبت به تکمیل گزارش ها اقدام نمایند. البته در فاز اول هنوز تحویل گزارش ها به شهرداری مناطق نیازمند مراجعه حضوری مهندسان به شهرداری است و بزودی با آغاز فاز دوم سامانه ارسال گزارش ها نیز به صورت کاملا الکترونیک و بدون نیاز به حضور فیزیکی مهندسان به شهرداری ها به انجام خواهد رسید.

وی در پایان با بیان این نکته که از 22 شهریور ماه تنها گزارش هایی مورد تایید سازمان هستند که از طریق سامانه تنظیم گزارش ها، تکمیل و بارکد تایید سازمان را دریافت کرده باشند، از احتمال راه اندازی همزمان این سامانه در شهر های اقماری کرج نیز خبر داد و افزود: با تکمیل این پروسه مراجعات غیر ضروری مهندسان به سازمان و شهرداری ها به حداقل ممکن خواهد رسید و مهندسان ناظر در عوض درگیری با چرخه های اداری، وقت و فرصت بیشتری را صرف دقت در نظارت و افزایش کیفیت خدمات مهندسی خواهند کرد که همه شهروندان از این امر منتفع خواهند شد


ثبت نظر

ارسال