در گفتگوی پنجره‌ایرانیان با مدیرعامل گروه یراق‌سازی ماکو مطرح شد:

یراق ماکو یک گام روبه‌جلو

پنجره‌ایرانیان: هفته سوم آذرماه انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان دروپنجره ایران در ادامه بازدیدهای دوره‌ای خود، یک روز کامل را به این موضوع اختصاص داد تا بتواند تعطیلی روزهای کرونا را که اجتماعات از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا ممنوع اعلام شده بود، جبران کند و برای دلگرمی اعضا هم که شده، در بازدید از کارخانه آن‌ها از نزدیک در جریان نوع تولید، توانایی‌ها و مشکلات آن‌ها قرار بگیرد. امیرحسین قدسی زاده در بازدید از شرکت تولیدی بازرگانی «ماکو پی‌وی‌سی ساخت» که به نام گروه صنعتی یراق‌سازان ماکو معروف است، به‌عنوان مدیرعامل، میزبان این بازدید بود. او جانشین و میراث‌دار شغل پدری است. کاری را ادامه می‌دهد که پدرش دریکی دو دهه قبل‌تر آغاز کرده و ای امید را داشته که ادامه پیدا کند.
  • چهارشنبه 16 اسفند 1402 ساعت 10:48

قدسی‌زاده به‌عنوان میزبان، روی خوشی دارد. در بازدید از خطوط تولید، خودش پیش می‌افتد و یکی به یک کارها و اقدامات انجام‌شده را در خط تولید توضیح می‌دهد. ماشین‌آلات و اجزایشان را معرفی می‌کند و به سوالات پاسخ می‌دهد. در حاشیه این دیدار با او به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌آید:

 

*شما پیش‌ازاین هم با پنجره‌ایرانیان به گفتگو نشسته‌اید. به‌طور طبیعی ممکن است در هر شماره مخاطبان جدید، به شمار مخاطبان افزوده شود به همین دلیل برای آغاز بحث کمی درباره شرکت و این مجموعه تولیدی توضیح دهید....

شرکت تولیدی بازرگانی «ماکو پی‌وی‌سی ساخت» نزدیک به دو دهه در صنعت دروپنجره یوپی‌وی‌سی کشور سابقه فعالیت دارد. تولید دروپنجره یوپی‌وی‌سی، واردات یراق‌آلات، ملزومات و پروفیل یوپی‌وی‌سی ازجمله زمینه‌هایی است که این مجموعه در آن‌ها فعالیت کرده است. گروه صنعتی یراق‌سازان ماکو، زیرمجموعه و ازجمله واپسین دستاوردهای شرکت ماکو پی‌وی‌سی است که مدیریت جدید این مجموعه را در زمینه تولید یراق‌آلات دروپنجره یوپی‌وی‌سی تاسیس و راه‌اندازی کرده است. یراق‌سازان ماکو که فعالیتش را از سال 1398 آغاز کرده است هم‌اینک با تولید اسپانیولت تک حالتِ استیل و زاماک و لولای طرح رزه در حوزه تولید حاضر است .

آیا محل کارخانه از همان آغاز اینجا بود و باکار را هم از حوزه تولید  آغاز ‌کردید؟

خیر!  در سال 1381 کار تولید دروپنجره‌های دوجداره یوپی‌وی‌سی با مدیریت آقای علی قدسی در منطقه ویژه اقتصادی ماکو آغاز شد و در ادامه به استان البرز و منطقه انبار نفت و بعدازآن هم به شهرک صنعتی سیمین دشت کرج نقل‌مکان کردیم. ما از همان آغاز کار بازرگانی انجام می‌دادیم. به‌طور طبیعی بخش عمده‌ای از مواد اولیه، ملزومات و یراق‌آلات مورداستفاده صنعت دروپنجره یوپی‌وی‌سی از طریق ترکیه به کشور وارد می‌شد و به دلیل هم‌مرز بودن منطقه ماکو با ترکیه، امکان گسترش و توسعه فعالیت مجموعه ما هم فراهم بود، کار در زمینه بازرگانی در مجموعه ما یک دلیلش این بود تا بتوانیم بخشی از نیاز داخلی بازار، را از این راه وارد کنیم. در سال 1386 واردات پروفیل ترک را هم برای مصرف مجموعه و هم برای عرضه به بازار کشور به فعالیت‌ها و سبد کالایی مجموعه اضافه کردیم. البته به‌مرورزمان با توجه به رشد و توسعه تولید داخلی پروفیل یوپی‌وی‌سی، میزان واردات ما هم در این زمینه کمتر شد، درحالی‌که در بخش یراق‌آلات و ملزومات با توان بیشتری به کار ادامه دادیم. از سال 1390 فعالیت عمده و اصلی مجموعه به واردات و عرضه یراق‌آلات اختصاص یافت تا این‌که در سال 1397 با درگذشت پدر (مرحوم علی قدسی) وظیفه مدیریت مجموعه به من واگذار شد. با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در سال‌های گذشته به‌ویژه سال 1397 در زمینه مسائل ارزی، گمرک و واردات کالا برای فعالان بخش بازرگانی به وجود آمد، در سال 1398 ورود به بخش تولید یراق‌آلات را هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کردیم که امیدواریم بتوانیم با استفاده از توان و تجربه چندین ساله مجموعه به اهداف تعیین‌شده در این بخش نیز دست پیدا کنیم.

*با توجه به مشکلات و سختی‌های زیادی که در بخش تولید وجود دارد و مطمئنا خودتان با آن‌ها آشنایی کامل دارید چه عاملی باعث شد که وارد این حوزه شوید؟

واقعیت این است که با توجه به سختی‌های کار تولید از یک‌سو و از سوی دیگر آسودگی و حتی سودآوری بیشتر کار بازرگانی شاید در نگاه اول چندان منطقی نباشد که ما به‌عنوان یک مجموعه بازرگانی باسابقه چندین ساله تصمیم بگیریم که وارد کار تولید شویم اما دلایلی وجود داشته که ما را متقاعد و ملزم به این کار کرد. اولین دلیل این بود که ایده اولیه و بخشی از تحقیقات این کار در زمان مدیریت قبلی مجموعه شکل‌گرفته و آغاز شده بود و به‌هرتقدیر به سرانجام رساندن آن به بنده محول شده که امیدوارم بتوانم از عهده این کار بربیایم. چراکه با تمام ارادتی که به پدرم و صنعت یوپی‌وی‌سی داشته و دارم به نتیجه رساندن این کار را نوعی ادای دَین به پدرم و صنعتی که قریب به دو دهه در آن فعالیت کرد، می‌دانم. مورد دیگری که در این میان قابل‌توجه است مشکلات و فشار مضاعفی است که به دلیل افزایش و نوسانات نرخ ارز به بخش واردات و بازرگانی ما واردشده است. متاسفانه این شرایط باعث شده برخی محصولات و کالاهایی که وارد کشور می‌شود باوجود کیفیت معمولی و نسبتا پایین، باقیمت تمام‌شده بالایی به دست مشتری و مصرف‌کننده داخلی برسد. درحالی‌که ما توانایی این را داریم که همین محصولات را باکیفیت مناسب و در سطح قابل قبولی در داخل تولید کرده و با قیمت مناسب‌تری به دست مشتری برسانیم ضمن این‌که این کار باعث رونق تولید و بهبود کسب‌وکار داخلی و همچنین ایجاد اشتغال برای جوانان کشورمان می‌شود. درمجموع می‌بینیم فواید و دستاوردهای این کار در حدی هست که ما را قانع کند سختی‌هایی که در این مسیر وجود دارد را بپذیریم. ما باید با انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا و ماشین‌آلات مدرن، روزبه‌روز وابستگی‌مان به دنیا را در زمینه‌های مختلف کم کنیم به‌نحوی‌که مسائلی مانند تحریم‌ها و یا اتفاقاتی مانند پاندمی کرونا نتواند صنعت ما را حتی به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت متوقف کند.

 

* در تولید یکی از وسواس‌ها این است که تولید را از کالایی آغاز کنیم که بازار به‌اندازه کافی به آن اقبال داشته باشد تا احتمال شکست به صفر برسد. علاوه بر آن استقرار در مکانی مناسب و ... همه و همه از مشکلاتی است که در زمینه تولید وجود دارد. برای غلبه بر این مشکلات چه اقداماتی انجام دادید؟

ما کار را تحقیق درباره بازار آغاز کردیم و خب تجربه خوبی در مجموعه ما وجود داشت. بعد از تکمیل مرحله تحقیق وارد فاز توسعه شدیم و «گروه تولیدی صنعتی یراق‌سازان ماکو» را تاسیس و راه‌اندازی کردیم. در مرحله بعد مجموعه‌ای در منطقه ویژه اقتصادی پیام را خریداری و اقدام به تجهیز سوله‌ای با متراژ 3000 متر به‌منظور استقرار ماشین‌آلات و خط تولید کردیم. سفارش ساخت و خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های موردنیاز هم با مشاوره یک شرکت معتبر ترکیه‌ای که سابقه‌ای 30 ساله در این زمینه دارد انجام شد و با وقفه 3-4 ماهه‌ای که به خاطر مسئله کرونا و بستن مرز به وجود آمد دستگاه‌ها و خط تولید از ترکیه به کشور آذربایجان و ازآنجا به کشور وارد و در مجموعه مستقر شده‌اند. دستگاه اصلی ما پرس 400 تن برند teknik pres دارای 4و نیم متر طول، جفت قالب و ساخت کشور ترکیه و از همان کارخانه‌ای است که برندهای مطرح یراق ترک استفاده می‌کنند. خط تولید ما تمام اتوماسیون با ظرفیت تولید ... است. مواد اولیه اسپانیولت یعنی تسمه‌ها و لمه‌ها تماما از مواد اولیه مورداستفاده در محصولات ترک و با همان کیفیت است. شرکت تخصصی TYM ترکیه باسابقه و تجربه 38 ساله در صنعت ماشین‌آلات تولید یراق‌آلات دروپنجره، پشتیبانی فنی و تکنولوژیکی مجموعه ما را به عهده دارند. درمجموع تکنولوژی ساخت، دستگاه‌ها و خط تولید ما مشابه همان دستگاه‌ها و تکنولوژی مورداستفاده در کشور ترکیه و مواد اولیه نیز با همان کیفیت و کاملا مشابه است لذا محصول تولیدی ما ازنظر کیفی تفاوت محسوس و قابل‌توجهی با نمونه‌های ترک نداشته و علاوه بر آن به دلایل ذکرشده ازنظر قیمت بسیار مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر برای مصرف‌کننده ما خواهد بود.

 

* کار شما در زمینه تولید یراق‌آلات است و به‌طور طبیعی اطلاعات وسیعی هم در این زمینه دارید و کارشناس حوزه محسوب می‌شوید، با این اوصاف سوال این است به چه دلیل آن‌طور که در بخش تولید پروفیل در کشور پیشرفت داشته‌ایم و توانسته‌ایم سهم قابل قبولی از نیاز به این محصول را در داخل تولید کنیم ، در بخش یراق‌آلات موفق نبوده‌ایم؟

تولید یراق‌آلات نسبت به تولید پروفیل از سختی‌ها و پیچیدگی‌های فنی بیشتری برخوردار است. به‌عنوان‌مثال برای راه‌اندازی خط تولید یک سیستم پروفیل به یک خط اکسترودر و تعداد قالب نیاز است درصورتی‌که برای تهیه یراق‌آلات همان سیستم پروفیل به تعداد زیادی دستگاه و بالغ‌بر 30 تا 40 عدد قالب مختلف نیاز است و به همین نسبت میزان مواد اولیه و تنوع آن هم گسترده‌تر است. این در حالی است که محاسبات فنی و مهندسی تولید یراق سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. علاوه بر این موارد، کشور ما ازنظر زیرساخت‌های فنی و مهندسی و تکنولوژیکی در شرایط چندان مناسبی قرار ندارد و باوجود ظرفیت‌ها و توانایی‌های بالای نیروی کار و وجود مواد اولیه مرغوب در این زمینه از رشد قابل قبولی برخوردار نبوده است. از سوی دیگر هزینه یراق‌آلات مصرفی در فاکتور نهایی تولید پنجره، سهمی در حدود 10 درصد را به خودش اختصاص می‌دهد که نسبت به سایر مؤلفه‌ها شاید سهم چندان زیادی نباشد هرچند ازنظر کیفیت عملکرد نقش مهم و قابل‌توجهی دارد. مجموعه این عوامل دست‌به‌دست هم داده تا در زمینه تولید یراق‌آلات دروپنجره آن‌طور که بایدوشاید در شرایط مناسبی قرار نداشته باشیم و همچنان بخش عمده‌ای از نیاز داخل توسط واردات تامین شود.

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این گفت‌وگو اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال