پای صحبت مدیر فروش روتنبرگ؛

بازار خاورمیانه را می‌شناسیم و بـرای آن بـرنامـه داریم

پنجره ایرانیان؛ روتنبرگ مجموعه بزرگی است که در میان تولیدکنندگان پروفیل یو‌پی‌وی‌سی، نامی آشنا دارد. مجموعه‌ای که به قول مدیران آن، به تبع از نامش، تفکری در خود دارد که مطابق با تفکر و برنامه‌هایی است که در شرکت‌های آلمانی، رواج دارد. مجموعه‌ای تولیدی که حالا پس از سال‌ها فعالیت به تولید ماهانه بالغ بر 1700 تن پروفیل یوپی‌وی‌سی رسیده است.
  • شنبه 19 اسفند 1402 ساعت 22:17

بهرام جعفری مدیر فروش این مجموعه است. او می‌گوید: من سال‌هاست در صنعت در و پنجره و تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی فعالیت کردم در نظر اهالی این صنعت پیش‌تر با مجموعه آلوپلاست شناخته می‌شدم . دلیل این چنین شناختی این است که بیش از یک دهه در سمت مدیر فنی و فروش آلوپلاست، به کسب دانش و تجربه پرداخته‌ام و در این مدت، با حضور در جلسات فنی و بخش تحقیقات و توسعه شرکت آلمانی آلوپلاست سعی در به روز رسانی دانشم در این حوزه کرده‌ام. طی این مدت، حضور مستمر در معتبرترین نمایشگاه‌های دنیا سبب شد تا با سیستم‌های به روز تولید در و پنجره و پروفیل‌های آن در اروپا آشنا شوم و از زمان همکاری با روتنبرگ، این سیستم‌ها را یکی پس از دیگری در شرکت روتنبرگ بکارگیری کردیم. با چنین پیشینه‌ای و این سطح از فعالیت‌ها در طول فعالیت این شرکت، امروزشرکت روتنبرگ را با همراهی سایر همکاران، کاملا آماده حضور در بازارهای بین‌المللی کرده‌ایم.

به گفته جعفری، آنچه در روتنبرگ رواج دارد محصول سیستم نوین فکری است که در اصل، ارمغانی از شیوه‌هایی است که صنعتگران آلمانی بکار می‌گیرند، او این را هم می‌گوید که با اجرای طرح توسعه، کارخانه روتنبرگ در استان کردستان در مدت سه ساله خود اکنون با 20 خط اکسترود تجهیزات به روز و اتومات اروپایی و با ظرفیت تولید 1700 تن در ماه با 10 سیستم متنوع در حال فعالیت است و راه به سوی آینده دارد.    

یک روز سرد زمستانی در حوالی میانه دی ماه، راهی سنندج و بازدید از خطوط تولید روتنبرگ شدیم  و یک روز هم در دفتر مرکزی این شرکت، پای صحبتهای بهرام جعفری مدیرفروش روتنبرگ نشستیم. آنچه در ادامه میآید، خلاصها از این بازدید و گفتگوست:

روزی در روتنبرگ

خورشید سنندج طلوع کرده و هوای سرد شب گذشته دارد رو به گرمی می‌رود. روتنبرگ کمی آن طرف‌تر از میدان 12 فروردین است. باید به سمت شرق بروی تا به شهرک صنعتی برسی و تقریبا از هر کس بپرسی، آدرس این مجموعه را می‌‎داند!

تابلویی بزرگ که انگار از دل بافت سنگی یک کوه در آمده، خودش را به رخ می‌کشد و کارخانه پایین این تابلوی بزرگ خودش را نشان می‌دهد.

ورودی کارخانه محل دپوی پودر پی‌وی‌سی است و تا چشم کار می‌کند کیسه‌های بزرگ پودر در دو طرف مسیر (که سوله‌ایی با ارتفاع  نسبتا زیاد است)، انباشته شده است. بلافاصله بعد از این سوله، وارد سوله‌ای می‌شوید که همه چیز خطوط تولید روتنبرگ در اینجا مستقر شده است. سوله‌ای بزرگ و طولانی که گویی چند سوله بوده وبعدا به هم پیوند خورده است. همان اول مخلوط‌ کنی بزرگ (در اصطلاح صنعتی میکسر) با ارتفاع نزدیک به سقف سوله، خودش را نشان می‌دهد که کارش مخلوط کردن پودر پی‌وی‌سی و سایر ترکیبات مورد نیاز برای تبدیل پودر پی‌وی‌سی به یو‌پی‌وی‌سی است. بعد از این ساختار، فضای بازی وجود دارد.

در بخش اول اکسترودرهای قدیمی و جدید شرکت روتنبرگ به ردیف در حال کار هستند و هر کدام وظیفه‌ای که در خط تولید به گردن گرفته را دارد انجام می‌دهد. مو به مو و مطابق برنامه‌ای که ریخته شده است. کارگران توی خط تولید از این سو به آن سو می‌روند و هر کدام مطابق آنچه در شرح وظایف دارند کار می‌کنند. انبار پروفیل بخش دیگری از مجموعه روتنبرگ است.

 انبار روتنبرگ دو بخش دارد. یکی از بخش‌ها که در همان ورودی، خودش را به رخ می‌کشد محل دپوی مواد اولیه از قبیل پودر پی‌وی‌سی و سایر ملزومات تولید است؛ در بخش انتهایی کارخانه هم یک سوله نسبتا بزرگ به دپوی انواع پروفیل اختصاص یافته است. پروفیل‌هایی که در سر‌ی‌های مختلف تولید شده و پس از بارگیری روانه بازار می‌شوند.

آن طور که از شواهد خطوط تولید و توضیحات مدیر تولید برمی‌آید: براساس سیاست‌های حاکم بر مجموعه والبته با توجه به نیاز بازار و مشتری، کلیه محصولات این مجموعه در سه رده کیفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. سطح اول کیفیت محصولات شامل پروفیل‌های لولایی و کشویی با برند روتنبرگ است که یک سری ویژگی‌های فنی خاص خودش را دارد. او می‌گوید: به‌ویژه در سیستم کشویی که در برخی استان‌ها خواهان بیشتری دارد، این مجموعه سیستم کشویی تک‌ریل سیل اسلاید را پیشنهاد می‌دهد که با استقبال بسیار خوب مصرف‌کنندگان نیز همراه بوده است.

 به گفته مدیر تولید روتنبرگ: ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و تکنولوژی روز دنیا در کنار تجربه و دانش نیروی کار که ما در این مجموعه به کار گرفته‌ایم، بدون اغراق، تضمین‌کننده کیفیت محصولات روتنبرگ است. در حوزه تولید چند عامل مهم بر کیفیت وجود دارد که ما برای تولید و عرضه محصولی باکیفیت و استاندارد این عوامل را همانطور که می‌بینید کنار هم جمع کرده‌ایم. مواد اولیه باکیفیت، روش تولید (شامل فرمولاسیون و شیوه‌های تجربه شده در روند ترکیب مواد) و تکنولوژی تولید مناسب (که ماشین آلات را هم دربر می‌گیرد)، نیروی انسانی متخصص، عوامل مهم موثر بر کیفیت هستند که در روتنبرگ در کنار هم جمع شده‌اند و محصولی در تراز کیفی بالا را به بازار عرضه می‌کنند. قالب‌ها و سایر ارکان تولید نیز در بالاترین سطح از استانداردهای کیفی صنعت پروفیل قرار دارد. مخلص کلام اینکه ما با به‌کارگیری تکنولوژی روز و ماشین‌آلات مدرن و با کمک دانش و تجربه نیروی کار ایرانی محصولی مطابق با استانداردهای روز دنیا تولید می‌کنیم طوری که هم برای مصرف‌کننده داخل قابل‌قبول باشد و هم امکان صادرات و عرضه محصول به سایر کشورها فراهم شود.

آن طور که کارشناسان خط تولید روتنبرگ می‌گویند: یکی از نکات مهم در بحث تولید محصولات یوپی‌وی‌سی، تکنولوژی میکس و ترکیب مواد اولیه است که نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت نهایی محصول دارد. با توجه به این‌که این موضوع یکی از ضعف‌های عمده در صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی کشور بود پس از تحقیقات از ماشین‌آلات میکسر شرکت پلاس‌مک، یکی از پیشروترین شرکت‌های تولیدکننده در این زمینه استفاده کردیم که تاثیر زیادی در بالا بردن کیفیت محصولات‌مان داشت.

آزمایشگاه کار خانه روتنبرگ نیز فعال است. این آزمایشگاه با در اختیار داشتن دستگاه‌ها و ابزارآلات مورد نیاز برای سنجش میزان مقاوت درپروفیل‌ها در برابر نور، گرما و سایر ویژگی‌های یک پروفیل، همپای دیگر بخش‌های کارخانه در حال فعالیت است. 

کارگران در خط تولید روتنبرگ، وضع نسبتا مناسبی  دارند. آزمایش‌های دوره‌ای برای تامین سلامت آنها انجام می‌شود و در صورت مشاهده موارد مشکوک، که ممکن است به دلیل تنفس ترکیبات شیمیایی رخ داده باشد، موضوع پیگیری می‌شود و اقدامات مقتضی انجام می‌شود.

 پایان بخش بازدید از مجموعه روتنبرگ، عکس دسته جمعی کارکنان بخش تولید بود که در کنار هم سال‌هاست به تولید یکی از پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی صاحب نام، مشغول هستند. 

در دفتر مرکزی

بهرام جعفری مدیر فروش روتنبرگ با قرار قبلی در دفتر مرکزی روتنبرگ میزبان ماهنامه پنجره ایرانیان بود. او پیش از این در مجموعه‌ای به نام «آلوپلاست» مشغول بوده است. مجموعه‌ای که برای اهالی صنعت در و پنجره، کاملا شناخته شده است. در گفتگوهای قبل از مصاحبه نقدهای زیادی به صنعت در و پنجره داشت که بسیاری از آنها به قول اهل رسانه «آف_د_رکورد» بود و شاید هم نه اما  این موضوعات و بسیاری دیگر از مواردی که او یا امثال او مطرح نمی‌کنند، اموری نیست که قرار باشد پنهان بماند. جعفری از روند کاری در  آلوپلاست و شیوه‌کاری آنها  با شوق صحبت می‌کرد اینکه آقای مدیرعامل آلوپلاست چطور خودش با قهوه از مهمانان پذیرایی می‌کرده یا میز اتاق کارش را گردگیری می‌کرده است. او از قضا همین شیوه را زیر بنای توسعه می‌دانست. اینکه بزرگ شدن حتما رفتار متناسب با خودش را می‌خواهد. جعفری در طول صحبت‌هایش بر این موضوع تاکید داشت که در روتنبرگ، بزرگ شدن بر مبنای نیاز بوده است نه اینکه صرفا کاری دکوراتیو باشد. او موارد زیادی را در حین گفت و گو مطرح کرد که شاید فرصت پرداختن به همه این موضوعات در این  مجال کوتاه نباشد. با بهرام جعفری به گفت‌وگو نشستیم و از چند و چون امور در روتنبرگ با او صحبت کردیم. محصول این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

بیایید از اینجا آغاز کنیم که اهالی صنعت در و پنجره شما را با مجموعه آلو پلاست می‌شناسند. داستان ورود شما به عرصه کار در صنعت پروفیل و همکاری شما با روتنبرگ چطور رقم خورد؟

زمانی در سال 86-87  وقتی مبحث 19 راه افتاد و خیلی هم بر آن تمرکز شد، طرح توجیهی‌ زیادی برای تولید پروفیل روی میز وزارت راه و شهرسازی یا دیگر نهادهای ذی‌ربط، قرار گرفت. شرکت‌های زیادی در آن روزها دنبال این رفتند، که بتوانند بر مبنای طرح‌های توجیهی اقتصادی با ارائه به وزرا صمت و دیگر نهادها، در این حوزه فعالیت کنند. آن زمان شرکت پنجره آریا برهمین مبنا تاسیس شد و قرار  شد در صنعت در و پنجره ورود کند. آن زمان تمرکز اصلی ما بر ساخت پروفیل بود و می‌خواستیم در این حوزه کار کنیم. هم‌زمان با ما 4 یا 5 شرکت بزرگ دیگر هم  با همین نیت و هدف تاسیس شد. چند سالی گذشت و طرح مسکن مهر در سپهر صنعت ساختمان ظهور کرد. آن روزها در کنار تولید، ورود پروفیل‌های خارجی هم آزاد بود و مثل امروز ممنوعیت وجود نداشت (بر خلاف امروز که تعرفه ورود پروفیل 55 درصد است که البته این هم نتیجه اقدامات تولیدکنندگان بوده که پیگیری زیادی کردند و این سوال را داشتند که وقتی ما تولید داخلی داریم چرا باید همین محصول از خارج کشور وارد شود) شرکت ایرانی چه آن روز که ورود پروفیل آزاد بود و چه امروز که ممنوعیت دارد، همواره در فراز و فرود این صنعت بوده و تولید کرده است. اما مسکن مهر که آمد، تب استفاده از پروفیل‌های اقتصادی ارزان قیمت عود کرد و مطابق برآوردی که ما داشتیم، حدود 90 درصد  مسکن مهر با پروفیل‌های ارزان قیمت ساخته شد. همین موضوع باعث شد که بازار تمایل به استفاده از پروفیل‌های ارزان قیمت  داشته باشد. اگر  یادتان باشد در آن زمان که هنوز این فضا وجود نداشت پروفیل‌های سنگین بود اما وقتی بازار به این سمت استفاده از پروفیل‌های ارزان قیمت میل پیدا کرد، برخی از تولیدکنندگان به این سمت رفتند که برای حفظ صرفه اقتصادی در فرمولاسیون پروفیل تغییراتی ایجاد کنند. متاسفانه در این زمان کم‌لطفی به بازار پروفیل کشور زیاد شد. پروفیل‌های کم کیفیت وارد و حتی در حوزه تولید، مواد اولیه‌ تقلبی وارد خطوط تولید شد که از منظر بسته‌بندی و برند همان مواد بود اما به لحاظ کیفی عملا موادر اولیه تقلبی محسوب می‌شد. تیتان اسمش همان بود اما تقلبی بود. همه این موضوعات، باعث شد برخی از تولیدکنندگان شاخص عملا از گرودنه رقابت در بازار حذف شوند. همین موضوع باعث شد بازاری بسیار ضعیف در پروفیل‌های با کیفیت داشته باشیم. تحریم‌ها هم مضاف بر این وضع بود و مواد اولیه تقلبی چنان شیوع پیدا کرد که تولیدکنندگان صاحب نامی به دلیل این موضوعات از بازار کناره‌گیری کردند. پنجره آریا هم که آن مقطع به عنوان یکی از تولیدکنندگان پروفیل‌های با کیفیت کار می‌کرد، در همان فضا درگیر بازار ضعیفی بود که ایجاد شده بود. این‌ها را عرض کردم که بدانید من از کجا و با چه تفکری آمده‌ام. ما از همان زمان ایده‌مان تولید بوده است. تولید هم به طور قطعی باید تولید کیفی می‌بود. بعد از گذشت آن دوره من خدمت آقای دکتر اصلانی رسیدم. عرض کردم که ایده، طرح، برنامه، نقشه، قالب، فرمول طرح فروش، و استراتژی‌ها  همه موجود است. نام را هم روتنبرگ گذاشتیم چون زادگاه پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی است. این ایده و طرح بر این اساس نبود که فقط اسم آلمانی باشد. تمام ایده‌ها، طرح‌ها و حتی زیربنای سازمانی بر اساس همان تفکر بنا شد و آغاز به کار کردیم. همین الان در صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی قالب‌هایی که استفاده می‌شود بر اساس تکنولوژی سی سال پیش است. بر همین اسا‌‌س ما در آغاز کار تمام قالب‌ها، ایده‌ها و تکنولوژی ساخت را بر اساس مشاوره‌هایی که از دوستان آلمانی گرفتیم، به روز کردیم و کار آغاز شد. به هر حال ما این ایده را داشتیم که اگر صنعتی می‌خواهد زنده بماند باید نوآوری داشته باشد؛ باید خلاقیت داشته باشد و چه از نظر رنگ و تنوع، چه از نظر فرمول و چه از نظر مکانیزم تولید، باید به روز شود. همین الان در اروپا 70 در صد پنجره‌ها، یوپی‌وی‌سی است و در برخی از جاها، 90 درصد پنجره‌ها با این پروفیل‌ها ساخته می‌شود. چون آن‌ها آلومینیوم را ماده‌ای استراتژیک می‌دانند و معتقدند از این ماده باید هواپیما، موبایل و کالای دقیق ساخته شود.

بنابراین اینطور که من فهمیدم، شما در روتنبرگ مستقر شدید و ایده تولید پروفیلی که در قد و قواره نامش باشد را پیگیری کردید. درست است؟ یعنی با یک پیشینه تجربی از پنجره آریا. درست است؟

بله. ببینید ماجرا این است که ما برای حضور موثر و قوی در بازار ایران و با توجه به محدودیت‌هایی که (قبلا عرض کردم) واردات پروفیل و تولیدات کم‌کیفیت به وجود آورده بود، زمینه همکاری شرکت پنجره آریا با سابقه بیش از 15 سال را در شکلی جدید با این مجموعه فراهم کردیم و تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی را در فضای بیش از 25000 متر مربع و با ماشین آلات پیشرفته اروپایی میکسر PLASMEC ایتالیا، اکسترودرهای Cincinnati و قالب‌های Technoplast»» آغاز کردیم. از همان آغاز بحث اصلی ما کیفیت بود بر همین مبنا حساسیت زیادی بر به کارگیری نیروهای فنی تولید و کنترل کیفی که هم تجربه بالا داشته باشند و هم توان تخصصی بالا، در دستور کار قرار گرفت  تا بتوانند در خط مقدم تولید، تمام خواسته‌های روتنبرگ را به صورت دقیق دریافت کرده و بتوانند با توجه به ماشین‌آلاتی که در اختیارشان قرا داشت، تامین کنند. ما از همان آغاز کار به نتیجه کار فکر می‌کردیم تا بتوانیم نیازهای بازار را در سطح مختلف پاسخ بدهیم. بر همین اساس واحد فنی این شرکت را با آموزش‌های ضمن خدمت و توان تخصصی که خودشان داشتند در مسیر تولید با کیفیت بر مبنای آزمایش‌های کیفی قرار دادیم و امروز رده‌ای از مشتریان که به طور مستمر با ما همکاری می‌کنند، وجود دارند که رضایت آنها سطح کیفی تولیدات روتنبرگ را نشان می‌دهد.

شما بهتر از من می‌دانید که حضور در بازار تا زمانی که به عنوان تنها تولید و عرضه‌کننده باشید، کار سختی نیست مثل بازار خودرو که رقابت در آن به دلیل وجود انحصار دربازار، کار بسیار آسانی است اما برای بازار پروفیل، با این تعداد از تولید کننده باید استراتژی مشخصی در تولید و عرضه داشته باشید. شما چه استراتژی‌ای برای حضور در بازار با این میزان از تعدد عرضه کننده در نظر گرفتید؟

روتنبرگ امروز به عنوان یکی از تولید کننده‌های خوشنام پروفیل‌های  یو‌پی‌وی‌سی شناخته می‌شود. ما وقتی روارد بازار شدیم ضعف‌های بازار را شناسایی کردیم و بر اساس شناخت دقیق وارد حوزه تولید شدیم. در این مسیر، تحقیقات ما نشان می‌داد در حالت طبیعی و با اندازه‌های معمولی، مقاومت پروفیل خیلی مساله ساز نیست اما وقتی ارتفاع پنجره‌ها زیاد می‌شود به ویژه در پروفیل‌های کشویی، پروفیل‌ها امکان خم شدن دارند. تجربه کار با اروپایی‌ها هم به ما نشان داد که تولید کننده پنجره بسته به اینکه ارتفاع کار چقدر است، مثلا برای برخی پنجره‌ها، پروفیل را از وکا تامین می‌کند و برای برخی از مکان‌های دیگر پروفیل آلوپلاست استفاده خواهد کرد. یعنی بسته‌ای از پروفیل‌ها را در اختیار دارد که می‌تواند به فراغ خاطر با هر مشخصاتی برای پروژه‌های مختلف کار را انجام دهد. بر همین اساس بر طراحی سطوح مقطع مختلف، تمرکز کردیم و امروز کار را به جایی رسانده‌ایم که با سطح مقطع‌های مختلف و به عنوان شرکتی نوآور و پیشرو در صنعت پروفیل یو‌پی‌وی‌سی توانسته‌ایم نقش فعالی در تامین نیاز پیمانکاران و سازندگان ساختمان داشته باشیم. به عنوان نمونه برای تنوع پروفیل‌ها مثلا در پروفیل‌های کشویی غیر از سری 60، که همه تولید می‌کنند ما سری 86 هم تولید کرده‌ایم. حتی پروفیل سه ریل تولید کرده‌ایم (با توجه به اینکه تولید عموم شرکت‌ها دو ریل است) یا سری 90 هم تولید کرده‌ایم. به عنوان نمونه‌ای دیگر ما برای ارتفاع‌های بیشتر از 2 متر و 20، از پروفیل‌های 11 سانتی‌متر استفاده می‌کنیم. یا برای ارتفاع‌های دو مترو هشتاد، از پروفیل با سطح مقطع 14 سانتی‌متر استفاده می‌کنیم که به نام اسمارت معروف است و به زودی رونمایی خواهد شد.

یعنی این تولیداتی که با سطوح مقطع مختلف تولید کرده‌اید فقط در حد تغییر در سطح مقطع است یا خیر؟

نه اینطور نیست. وقتی سطح مقطع یک پروفیل تغییر می‌کند، عملا تمام متغیرها تغییر می‌کند و اینطور نیست که فقط در سطح مقطع بخواهیم تغییر ایجاد کنیم. درباره محصولات هم نکته را باید ذکر کنم که بسیاری از محصولات ما سال‌های پیش وارد بازار شده و پاسخ کیفی مناسبی از آنها گرفته‌ایم و با توجه به اخذ گواهینامه‌های معتبر توانسته‌ایم  هم در داخل و هم در دیگر نقاط دنیا به عنوان شرکتی موفق در بازارهای جهانی حضور داشته باشد. مخلص کلام  اینکه سبد محصولات ما در روتنبرگ سبدی کامل با تنوع  فراوان در سیستم‌های مختلف پنجره است. از سیستم‌های کشویی و لولائی گرفته تا تنوع در رنگ. به طور ویژه کیفیت  که بارها تاکید کرده‌ام که به عنوان مهمترین ویژگی سرلوحه شرکت‌های آلمانی است و ما هم این موضوع را به عنوان وجه تمایز مهم در روتنبرگ مورد توجه قرار داده‌ایم.

با توجه به سابقه‌ای که از گذشته دارید به نظر خودتان امروز روتنبرگ در چه موقعیتی قرار دارد؟

من عرض کردم  ما در روتنبرگ (و پنجره آریا) به پنجره به‌عنوان یک بسته کامل خدماتی نگاه می‌کنیم و همیشه به این موضوع  توجه داشته‌ایم که برخی پنجره‌ها به خاطر شرایط خاص و ابعاد و اندازه ممکن است نیاز به پروفیل، کوپل و ملزومات جانبی داشته باشند که  بر همین اساس طراحی‌هایی صورت گرفته که بخشی از آن را به عنوان نمونه خدمت‌تان توضیح دادم. ما بر اساس نیازمندی‌هایی که یک ساختمان با توجه به تعداد طبقات و شرایط خاص آب و هوایی ( و دیگر ویژگی‌ها) دارد پروفیل‌های مختلفی را تولید کرده‌ایم که در دسترس مشتریان قرار دارد. روتنبرگ در این حوزه توانسته برای ارتقا سیستم کشویی که ایراد آب‌بندی را به عنوان مهمترین ضعف خود به همراه داشت، راه‌حل پیدا کند و با رفع مشکلات طراحی و تولید در ابعاد بزرگ و همچنین معضل آب‌بندی آن، با صرف هزینه زیاد و سفارش قالب‌ها و سیستم‌های جدید و به‌روز اروپایی،  نقش خود را به‌عنوان شرکتی نوآور ایفا کند به هر حال بازار هدف مجموعه ما، تولیدکنندگان و مونتاژکاران داخلی به‌اضافه بازار کشورهای همسایه و منطقه هستند و ما بر اساس ویژگی‌های این منطقه تولید می‌کنیم.

موقعیت فعلی ما در زمینه ماشین‌آلات و تجهیزات هم بسیار خوب است. ما ماشین‌الات مدرن و تکنولوژی روز دنیا را وارد کرده‌ایم و خریدهایی دیگر داریم که به زودی وارد کشور می‌شود و سطح کیفی محصولات را از سطحی که هست، بیشتر افزایش می‌دهد. یکی از نکات مهم در بحث تولید محصولات یوپی‌وی‌سی، تکنولوژی میکس و ترکیب مواد اولیه است که نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت نهایی محصول دارد. با توجه به این‌که این موضوع یکی از ضعف‌های عمده در صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی کشور بود، با مشاوره و همفکری یک شرکت خارجی تصمیم گرفتیم از ماشین‌آلات میکسر شرکت پلاس‌مک، یکی از پیشروترین شرکت‌های تولیدکننده در این زمینه استفاده کنیم که تاثیر فراوانی در تامین کیفیت محصولات داشته است.

موقعیت ما در حوزه نیروی انسانی هم موقعیت مناسبی است. شما وقتی در خطوط تولید حاضر می‌شوید می‌توانید تخصص و تجربه را در تیم تولید ما از مدیر تولید، آزمایشگاه تا کارگران فنی و افرادی که با اکسترودرها کار می‌کنند، ببیینید. نظم موجود در خطوط تولید، نظم خوبی است. اینها در مدیریت تولید تبلور پیدا کرده است. ما معتقدیم تجربه و دانش نیروی کار تضمین‌کننده کیفیت است. لذا با گردآوردی نیروهای کارآمد سعی در فراهم کردن ملزومات اولیه تضمین کیفیت در سطح تولید بودیم. تامین مواد اولیه استاندارد و باکیفیت  نیز جزو اصول اولیه کار ماست. ما به هیچ عنوان حاضر نیسیتم از مواد اولیه با کیفیت کم استفاده کنیم و احتمالا به این دلیل که ممکن است در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود، در فرمولاسیون تغییر ایجاد کنیم. به دلیل اهمیت مواد اولیه مورد نیاز را از یکی از شرکت‌های معتبر در این زمینه، یعنی شرکت «آک‌دنیز» تهیه می‌کنیم. بر همین اساس تمامی استابیلایزرها، ایمپکت‌ها و سایر مواد اولیه مورد نیاز را با کدهای مخصوص سفارشی برای پروفیل‌های روتنبرگ از این مجموعه تامین می‌کنیم.

در سطح تولیدات، تنوع محصولات شرکت در کلاس‌های مختلف لولایی کشویی و سبد محصولات کامل در بازشوهای مختلف و تنوع در رنگ و لمینت که با تکنولوژی لمینت گرم در کارخانه انجام می‌شود، در دستور کار بوده است. امروز روتنبرگ با 5 سیستم کشویی بنام جفت ریل Easy Slide، Multi Slide، مونوریل Seal Slide، Smart Slide و مونوریل اکونومی کامل‌ترین سیستم‌های کشویی موجود در کشور و 4 نوع سیستم لولایی Ideal 3000 سری 60 سه کانال، سری 60 چهار کانال و سری 60 پنج کانال Ideal 5000 و سری 80 Ideal 8000 ، در بازار فعال است . اینها علاوه بر آن سیستم‌های جدید است که قبلا خدمتتان عرض کردم. در حال حاضر نیز تعداد 20 خط در این مجموعه فعال است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و طرح‌های توسعه‌ای مجموعه و همچنین نیازسنجی بازار، تعداد خطوط تولیدی افزایش خواهد یافت. این خطوط خریداری شده و با آماده شدن زیرساخت‌های موردنیاز به‌زودی به ظرفیت تولیدی مجموعه افزوده خواهند شد.

ظرفیت تولید ماهانه مجموعه در حال حاضر 1700 تن است که با اتمام طرح توسعه و اضافه شدن ماشین‌آلات جدید تولید این میزان تا 18000 تن در سال افزایش خواهد یافت. در حال حاضر سبد کالایی این مجموعه در سیستم کشویی کامل است (تک‌ریل و جفت ریل) و در آینده نزدیک سیستم‌های سیل اسلاید و اسمارت اسلاید و کشویی‌های خیلی آب‌بند را نیز در دستور کار دارند. سیستم لولایی 4 کانال و 5 کانال نیز در سبد کالایی همراه با سایر پروفیل‌های جانبی موجود است.

امروز در بازاریابی و سیاست‌گذاری عرضه محصول، کارآمد شده‌ایم و پروفیل روتنبرگ توسط دفتر مرکزی مجموعه در تهران به سراسر کشور عرضه می‌شود، عرضه سایر محصولات هم به‌وسیله نمایندگی‌های فروش استانی و شهرستانی انجام می‌گیرد. بنابراین وقتی عرض می‌کنم در موقعیت مناسبی قرا داریم این گفته بر اساس مستندات موجود است.

تاآنجایی که امکان دارد از برنامه‌های آینده هم بگویید...

ما برنامه‌های جدیدی برای تولید سطح مقطعی که عرض کردم، داریم و اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است. یکی از موارد دیگر حضور و گسترش حضور در بازار صادراتی خاورمیانه است. ما به عنوان مجموعه‌ای که شناخت کامل از بازار خاورمیانه داریم، می‌خواهیم سهمی از این بازار را در اختیار بگیریم؛ این بازار، بازار بزرگی است به عنوان نمونه فقط پاکستان یک بازار 200 میلیون نفری است که نیازهای فراوانی دارد و می‌توان به خوبی با این بازار کار کرد. حتما مشکلاتی دارد اینها که می‌گویم، به این معنا نیست که سختی وجود ندارد به ویژه در این شرایط حتما کار سختی است اما ما با شناخت وارد این حوزه شده‌ایم چون می‌دانیم داریم چه کار می‌کنیم.

در حوزه تولید سطح مقاطعی که عرض کردیم مقدمات کار انجام شده و خریدهایی هم داشته‌ایم که عرض کردم این ملزومات تا قبل از عید وارد کشور می‌شود و مقاطع جدید نیز در شال 1403 رونمایی خواهد شد. برنامه‌های دیگری هم وجود دارد که در فرصت‌های مناسب‌تر در زمان خودش اعلام خواهد شد.

 

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این گفت‌وگو اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال